Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bom.. Vilket märke??

• Ny bom.. Vilket märke??

Publicerad av hstrom på 2 augusti, 2007 vid 12:58

Tänkte köpa mig en ny bom. Kommer nog bli en hybrid, Alu med kolbakstycke.

Kollat lite på Localsprit på SP.. Men har inte så bra förtroende för Localspirit. Har haft deras förlängare och mastfötter. Deras bommar kanske har bättre kvalité? Väldigt bra pris!

Bommen ska köras med 6,4 som störst. Luffen på det är 1,88. Så jag tänkte köpa 140-195. För då funkar den även med mitt 4,2.

Om man bortser från priset… så länge det inte skiljer flera tusen…. Vilket märke är bäst? Minst reklamationer, bra hållbarhet utan att vara allt för tung, ledat frontbeslag, vill ha relativt ”smal” bom… Så man inte hamnar så långt ifrån seglet….

Vilken Bom rekomenderar du och varför??

/Jonas

Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • robin

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 13:41

Kolla på Aeron alubom. Smal, styv som attan, mycket lätt, bra frontbeslag och med en form som gör det lättare att greppa över masten vid gippar och annat. Säljs av hotsailsmaui.se

Robin

• ola-h

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 14:17

Gillar också formen På Aerons bom. Formen och det faktum att hela framdelen är ett böjt rör (dvs inga skarvar) samt mycket bra härdad alu är huvudpoängerna med bommen. Naish säljer en hybridvariant på samma bom med kolbakstycke, men i mitt tycke är det ett lite märkligt ställe att satsa på kol. Aeron har två aluvarianter, en där diametern bli mindre just där man håller (tapered) och en med konstant tjockare (men fortfarande rätt tunn tycker jag) diameter. För vintersegling, små händer ellerom du helt enkelt gillar supertunnt grepp kan man satsa på den tunnare varianten. Jag har en helkol som är (hel-) tunn och det känns rätt skönt. Men annars ser jag personligen den ”tjockare” halalubommen som en vinnare. Du tjänar en hel del styvhet och antagligen också lite hållbarhet utan att den väger mer. Den tjocka alu Aeronbommen känns minst lika styv som t ex min HPL kolbom och är väldigt mycket bomprestanda för pengarna om du frågar mig.

Min älskade HPL har sparas nu till resebom (tack vara sin fenomenala justerbarhet på 142-206 som funkar från 3.5-7.0 för mig) och jag kombinerar en kort Aeron kol med en 160-210 continuous alloy till min ”reguljära segling”. Till och med för prylfanatiker som mig är denna alubom bra nog.

• surfjohan

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 17:38

Neilpryde? 😉
    Nä men har hört att chinook ska va grymma jonas http://surfbutiken.nu/products.php?cid=13&pid=30 och hawaiian proline ska väl va lite bomarnas bom me typ http://www.onwater.se/boom.html?reload_coolmenus

• larry

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:15
    hstrom;402249 wrote:
    Tänkte köpa mig en ny bom. Kommer nog bli en hybrid, Alu med kolbakstycke.

Kollat lite på Localsprit på SP.. Men har inte så bra förtroende för Localspirit. Har haft deras förlängare och mastfötter. Deras bommar kanske har bättre kvalité? Väldigt bra pris!

Bommen ska köras med 6,4 som störst. Luffen på det är 1,88. Så jag tänkte köpa 140-195. För då funkar den även med mitt 4,2.

Om man bortser från priset… så länge det inte skiljer flera tusen…. Vilket märke är bäst? Minst reklamationer, bra hållbarhet utan att vara allt för tung, ledat frontbeslag, vill ha relativt ”smal” bom… Så man inte hamnar så långt ifrån seglet….

Vilken Bom rekomenderar du och varför??

/Jonas

Hej,

Jag kör med Local Spirit AluPro 140-190 och tycker den är riktigt fin. Den är lite tung, men i gengälld är den lika styv och till och med styvare än en del del kol bommar.
    Min bom går faktiskt att förlänga ända till 200 även fast texten säger 190 och jag har kört 6.6 segel med 196 cm förlängning med samma kännsla som med min kol bom som jag hade innan.
    Ledat gediget frontbeslag har den också.
    Mycket prisvärd är mitt utlåtande.

Om jag kollar på dina prioriteringar skulle jag värdera styvhet högt. En svampig bom kommer göra att riggen känns tyngre trots lätt bom.

Men OK. Hostar man upp runt 4000 eller mer finns det bommar att välja mellan som både är styva och lätta.

//Larry

• jaca

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 08:45

Aeron – Köpte en freeride (tapered alloy skinny) 160-210. (många benämningar blir det 😉 . Har en Prolimit kolbom med 26mm grep sedan tidigare. Har väl inget behov av extra smalt grepp men när man har börjat använda det så märker man hur mycket bättre grepp man har! Formen är lite speciell men ”the ergonomic curve” ger en bättre vinkel på handen närmast masten, vilket gör att du orkar längre (egen ovetenskaplig notering).

Funderar på att byta ut min mindre bom mot en Aeron 140-180 kolbom, pga ”the ergonomic curve”

Detaljer kanske men jag trivs bra med Aeron. Frågan är bara om Jesper har några kvar i lager?

Lär mer på http://www.aeronsport.com/

• tobhed

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 10:59

Har har en bom till salu som är en Prolimit 100% Carbon, den har samma form som Aeron…

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14090

• hstrom

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 15:43

Tack för alla synpunkter!!

Tobhed: Den hade vart perfekt om den vart i storleken mindre! ;o)

/Jonas

• Oregistrerad

Gäst
    9 augusti, 2007 vid 09:56

Funderar själv på en ny NP X6 alternativt en Aeron… nån som har en aning om hur de skiljer sig hållbarhet, känsla, kvalitet osv…??

Har också läst en del om måtten (tjocklek) som anges på bommarna, är det exklusive greppet? Jag mätte min gamla bommar och de var runt 32-33mm, så kanske det är rörens mått som anges?

• ola-h

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 11:23

Det är (normalt) exklusive greppet, tror jag. TIdiga kolbommar låg inklusive grepp runt 34mm, de lite smalare som sedan dök upp var ofta på ca 32mm. Skillnaden däremellan är dock märkbar. 32mm kan väl anses som standard idag och motsvarar i regel ca 29mm rör. Aerons ”tjocka” alubom är 32/29. Deras kolbom tjänns verkligen tunn i greppet och den är 29.5 inklusive grepp (dvs troligen ca 26.5 rör).

• kingarne

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 11:41

Njuter varje gång jag får använd min NP X6, kan aldrig vara fel!
    Endast 28mm diameter och känns väldigt styv, dock finns den bara i 145-195.
    Finns på Keppler för typ 2.200…köööp 🙂

• sode

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 16:01

@kingarne 403999 wrote:

Njuter varje gång jag får använd min NP X6, kan aldrig vara fel!
    Endast 28mm diameter och känns väldigt styv, dock finns den bara i 145-195.
    Finns på Keppler för typ 2.200…köööp 🙂

Är de längre bommarna (X6) tjockare? Siktade på en 160-210 (skulle passa alla mina segel) alt 180-230 (om man skulle vilja ha något större i framtiden…)

• oscar

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 16:12

Aeronbommen är grym!! Var riktigt förvånad över styvheten i denna alubom!

• kingarne

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:14

Ja, de längre X6-bommarna är något tjockare.

http://www.neilpryde.com/matrix/booms/x6.html

• sode

Medlem
    13 augusti, 2007 vid 16:40

Ok,

en X6 (hybrid?) för 250 euro, eller en Aeron continous alloy för 190 euro, vad väljer ni (och varför)?

• Oregistrerad

Gäst
    14 augusti, 2007 vid 08:52

Chinook is da shit! Används av de flesta på Maui

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny bom.. Vilket märke??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.