-
Ny bräda…
Nu har jag surfat runt ett år snart på gamla grejor (mest Gecko 278). Känns som att det börjar bli dags att belöna de små framstegen med en ny bräda 🙂
Frågan är bara vilken bräda det ska bli. Och hur stor den bör vara… Känns svårt att få till detta val då kunskaperna hela tiden blir bättre och för varje ny nivå man klättrar blir det helt nya insikter som ändrar alla förutsättningar.
Kravspec+info:
Har tänkt mig att ha endast en bräda. Segel från 6.2 och nedåt. 3.7 som minst men det blir ytterst sällan mindre än 4.7 i praktiken. Seglar mest i Stockholmstrakten. Vill ha en så liten bräda som möjligt men fortfarande så stor att den hjälpligt kan fungera även om vinden dör. Det känns mest naturligt att brädan ska ha freeridekaraktär. Vågor kanske det blir i framtiden. Knappast freestyle. Brädan får gärna tåla lite misshandel. 65 kilo tung ( 😉 ) seglare. Vattenstartar fortfarande inte men snart så…Hur liten bräda vågar man köpa tro. Misstänker att större bredd delvis kompenserar volym. Dvs Geckon på 105liter och 58cm skulle kunna ersättas av något mindre men bredare och ändå upplevas som lika flytig???
Själv har jag funderat på dessa:
– JP X-cite ride 105 (kommer ev snart att kännas för stor???)
– Fanatic triple x (kommer ev snart att kännas för stor???)
– Mistral Syncro 103
– JP FSW 98 (för liten???)
– RRD FSW 100
– RRD Freestyle Wave ASA 97 (känns som ett bra val men kanske för liten???)
– Fanatic Freewave 98 (för liten?)
– Starboard Carve
– Goya FXR 105
…
Alla förslag som kan underlätta beslutet är hjärtligt välkomna.
Logga in för att svara.