Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ny bräda med gammalt segel igen
-
ny bräda med gammalt segel igen
Publicerad av nossodo på 30 juni, 2009 vid 05:15Tänkte ta med lite surfgrejer till stugan, för frun att lära sig på och för mig att lättvindsfreestyla lite. Skulle inte vilja nöta på mina ‘riktiga’ grejer eftersom det är ganska bergigt.
Hur bra skulle det funka att köra en modern fet nybörjarbräda (sb rio) med ett segel från slutet av 80 talet för dessa ändamål?
Knatte svarade 15 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Knatte
Gäst30 juni, 2009 vid 06:48nossodo;556184 wrote:Tänkte ta med lite surfgrejer till stugan, för frun att lära sig på och för mig att lättvindsfreestyla lite. Skulle inte vilja nöta på mina ‘riktiga’ grejer eftersom det är ganska bergigt.Hur bra skulle det funka att köra en modern fet nybörjarbräda (sb rio) med ett segel från slutet av 80 talet för dessa ändamål?
Kommer nog inte fungera speciellt bra, då gamla segel är gjorda och designade på helt andra grunder än dagens segel.
Jämnför hur en bräda ser ut idag, med hur den såg ut på 80-talet..:smirk: Mastfotens placering/bredd mm.Men testa och se och skall du bara lättvindssurfa och lattja lite, så kan det kanske funka??:laugh:
-
Å andra sidan är dagens fenor betydligt kraftfullare än 80-talets, så det borde inte vara helt omöjligt att få det att funka hjälpligt. Fast kombon gammal bräda, nytt segel är generellt sett mindre dålig.
-
Tror inte att årsmodellen har så himla stor betydelse i ditt fall, viktigare känns att bommen sitter fast ordentligt och på rätt höjd (bröst) samt att seglets buk inte vandrar runt eller att seglet fladdrar för mycket.
-
Jag tror att du med ett äldre segel bör placera mastfoten långt fram i skenan. I övrigt är det nog bra med centerbordet fullt ner samt en riktigt liten fena, max 30 typ, så att brädan reagerar snabbt på trimändringar. Detta för att nybörjaren ska lära sig principen för hur brädan svänger så snabbt som möjligt. 🙂
Frid!
-
Är det bara segelsnurr utan planing är det nog inga problem alls.
-
Rent generellt så funderar jag lite på varför det funkar så illa med gammal rigg/ny bräda. En modern fena är ju oändligt mycket bättre än skräpfenorna som satt på produktionsbrädor på 80-talet och borde ha mycket bättre möjlighet att hantera kraften från ett instabilt och bångstyrigt segel. Alltså kan man tycka att kombon borde funka. Å andra sidan hade ju många 80-talare skarpa, raka kanter som tog upp sidkraften, just för att fenorna var så kassa, det kan ju vara det som gör skillnad.
-
Knatte
Gäst30 juni, 2009 vid 12:14Rasmus_W;556218 wrote:Rent generellt så funderar jag lite på varför det funkar så illa med gammal rigg/ny bräda. En modern fena är ju oändligt mycket bättre än skräpfenorna som satt på produktionsbrädor på 80-talet och borde ha mycket bättre möjlighet att hantera kraften från ett instabilt och bångstyrigt segel. Alltså kan man tycka att kombon borde funka. Å andra sidan hade ju många 80-talare skarpa, raka kanter som tog upp sidkraften, just för att fenorna var så kassa, det kan ju vara det som gör skillnad.Det har väl att göra med att mastfoten sitter jäkligt mycket längre bak på nya brädor och att 80-tals brädorna kanske var 10-15 cm smalare vid samma volym. De var 50 cm längre på samma volym. De hade helt annan bottenkurva mm.
Så att det inte fungerar speciellt bra är väl inte förvånande:blush:
Sedan är det annan böjkurva på masterna, seglens buk ligger på annan plats. Listan kan göras ganska lång, på varför det inte brukar funka speciellt bra.Man skall man bara cruisa runt, utan några krav så kan det säkert funka skapligt..:smile:
-
Knatte;556221 wrote:Det har väl att göra med att mastfoten sitter jäkligt mycket längre bak på nya brädor och att 80-tals brädorna kanske var 10-15 cm smalare vid samma volym. De var 50 cm längre på samma volym. De hade helt annan bottenkurva mm.
Så att det inte fungerar speciellt bra är väl inte förvånande:blush:
Sedan är det annan böjkurva på masterna, seglens buk ligger på annan plats. Listan kan göras ganska lång, på varför det inte brukar funka speciellt bra.Man skall man bara cruisa runt, utan några krav så kan det säkert funka skapligt..:smile:
Jo, kontentan av det hela är ju att segeltryckpunkten ligger längre bak och hamnar den bakom fenan så har det ju alltid varit game over. Å andra sidan så är ju den framflyttade mastfoten framförallt en följd av att man inte kunde ha segeltryckpunkten mer eller mindre rakt över fenan eftersom alla fenor sög. Man vad tvungen att ha den en bit framför för att minska trycket på fenan och för att få mer lateraltryck från kanterna, som också gjordes längre, rakare och hårdare.
-
Knatte
Gäst30 juni, 2009 vid 14:49Du hade dåliga fenor på 80-talet. Men från och med genomgående fenboxarnas inträde -90 så fick du skapliga fenor, men det var väl ifs vid denna tidpunkt mastfoten börja åka bakåt som du säger…:wink:
-
Ja det var väl runt 1990 som glasfiberfenor och därefter G10 började bli tillgängligt för folk som inte seglade i världscupen. Plus, såklart att de lösa akterliken på seglen dök upp ungefär då.
-
Fast det dröjde ytterligare många år innan brädorna blev korta på riktigt. Min Gecko 278 från 1995 är fortfarande just 278 cm på 105 L volym, och var ju en av de första sk ‘no-nose’-brädorna, förstadiet till moderna korta brädor. En modern 105a är väl runt 250…
-
mikaels;556457 wrote:Fast det dröjde ytterligare många år innan brädorna blev korta på riktigt. Min Gecko 278 från 1995 är fortfarande just 278 cm på 105 L volym, och var ju en av de första sk ‘no-nose’-brädorna, förstadiet till moderna korta brädor. En modern 105a är väl runt 250…
Jo absolut men det har nog att göra med att det tog ett tag för shaparna att inse att mycket av nosen var överflödig när mastfoten plötsligt flyttar en halv meter bakåt. Och så många år tog det inte innan utvecklingen satte fart. No-nosekonceptet drevs väl till sin spets runt sommaren -93.
-
På tal om gamla segel och nyare brädor: Jag gjorde ett test med ett gammalt segel (Gaastra MV 5 på 4.8kvm) i torsdags. Brädan är en Skate på 95liter och det blåste +10 m/s. Jag vet inte om det blåste för lite, men känslan var att brädan segade med bakvikt och att det var nästa omöjligt att komma upp i planing. :tongue:
Frågan är när ett segel skall räknas som “modernt”. Finns det något magiskt årtal som gäller för att det skall passa ihop med en nyare bräda? -
Knatte
Gäst10 juli, 2009 vid 20:27Pedersen;558498 wrote:På tal om gamla segel och nyare brädor: Jag gjorde ett test med ett gammalt segel (Gaastra MV 5 på 4.8kvm) i torsdags. Brädan är en Skate på 95liter och det blåste +10 m/s. Jag vet inte om det blåste för lite, men känslan var att brädan segade med bakvikt och att det var nästa omöjligt att komma upp i planing. :tongue:
Frågan är när ett segel skall räknas som “modernt”. Finns det något magiskt årtal som gäller för att det skall passa ihop med en nyare bräda?Nu vet jag inte hur gammalt ditt segel var? Bakvikten kan väl bero på att du har draget mycket längre i ditt segel..
Man brukar väl säga att segel och bräda skall matcha varandra med max 5-6 år för att funka bra. Men ett segel skall väl vara från 2000-talet i alla fall..
Men det funkar väl mer eller mindre bra, beroende på vilken brädtyp du har?
Seglar du slalom/speed så är det säkert känsligare, än ifall du seglar en stor nybörjarbräda.. (tror jag i alla fall :laugh: ) -
Pedersen;558498 wrote:Finns det något magiskt årtal som gäller för att det skall passa ihop med en nyare bräda?
Ungefär 1997 tycker jag.
Logga in för att svara.