Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

• j-s

Medlem
    6 september, 2007 vid 06:07

Helvete challq! Jag blir hel nervös på dig.

Detta är ju mer spännande än Sverige vs Danmark!

Fortsätt rapportera!

Och keep up the spirit!

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 12:30

Haha, det ska jag göra J.S.
    För övrigt så ser nu mitt köksbord nu ut såhär:

kk1lp4.jpg
    kk2iv1.jpg

Var hur klurigt som helst att få in den i huset. Tror jag stötte i lite grejer här och där, men var väldigt försiktig så jag tror inte det har uppkommit några fler skador.

Ingen som har några tips på hur jag ska blanda till microballonger på bästa sätt? 🙂
    Är det bara att blanda epoxin som vanligt, och sedan hälla i microballonger i önskad mängd?
    Eller ska jag skita i microballongerna och köra det gamla hederliga “endast-epoxi-och-väv” tricket?

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 14:24

Okej! Varpå ingen kom med ett tillräckligt snabbt svar på hur man blandade ihop microballonger så provade jag lite själv. 😉
    Vågade dock inte ta i för mycket, så det var lite rinnigt och jäkligt, inte alls spackel-liknande.
    As we speak så håller det på att härda och ska väl vara hårt om 7 – 8 timmar.
    Men det blev lite väl mycket luftbubblor tyckte jag, och jag är inte riktigt säker på om jag har gjort rätt, men det återstår att se. Nu är det iallafall inte för kallt för epoxin, eftersom jag gör det på köksbordet.

Så här ser lagningen ut just nu (när jag skriver detta):
    microballongerbr8.jpg

Ps. glömde handskarna igen Ds. :frown:
    Märkte att burken jag blandade i redan efter 20 minuter började bli varm, så jag slängde in den i grannens brevlåda. För säkerhets skull.

• kinetic

Medlem
    6 september, 2007 vid 14:32

Äntligen gör du på det vis jag förespråkade från början:-) (Ok låt gå att jag hade använt det jag har hemma, dvs gelcoat/polyester).
    Låt det härda, slipa till formen o sen e det bara o se glad ut!

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 14:35

Haha, ja, kinetic.
    Det känns som det här är rätt sätt.
    Men det lösa “spacklet” rör sej inte som jag vill.
    Precis i kanten är det lite för lite fyllning känns det som, och när jag smetar på lite extra, så rinner det bara iväg, och blir likadant igen..
    Kommer jag att få blanda till microballonger igen och lägga på ett lager till eller håller det även fall det blir ganska tunnt? 🙂

• kinetic

Medlem
    6 september, 2007 vid 14:39

“Bygg upp” kanten så du kan få en plan o fin yta efter att du slippat, dvs “bygg” lite högre än omgivningen…Mitt tips är att vänta med slipningen tills epoxin är helt härdad (är den det minsta “seg” blir det svårslipat…)

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 14:43

Aa, precis. Det är det jag försöker.
    Men när jag spacklar på sidan så rinner det bara neråt igen, och blir tunnt.
    Ska jag ta maskeringstejp och gör ett “stopp” så att det inte kan rinna, eller finns det nåt bättre sätt?
    Börjar bli ganska hårt nu så det är rätt brottom om jag ska använda det jag har färdigblandat i burken.

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 15:01

Skänker förresten bort en sittsele och ett par våtskor till någon som vill ha dem. 😉
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14905

• rasmus_w

Medlem
    6 september, 2007 vid 23:36

Ett tips är att vanlig genomskinlig plast-tejp är rätt bra på att hålla Epoxi på plats, Jag har renoverat en träbåt och på ett och annat ställe förstärkte vi gammalt trött trä genom att göra en “gjutform” av tejp och bara hälla i epoxi. När epoxin härdat drar man bara bort tejpen.

• challq

Medlem
    6 september, 2007 vid 23:58

Okej Rasmus!
    Det låter som en bra idé!
    Men, jag råkade glömma kvar tejpen när jag var ute på ett ärende.
    Och när jag kom tillbaka var epoxin halvhärdad.
    Så om man drog loss tejpen, hängde epoxin med.
    Så jag lät tejpen sitta kvar. Och nu har jag hamnat i ett litet dilemma.
    Epoxin är inte helt härdad än, och jag har bestämt mej att vänta tills den är “betonghård” som den nu ska vara, innan jag börjar greja med att få bort tejpen.
    Fast i just detta fallet sitter det mesta av tejpen under epoxin.. Hmm, nån som har några tips på hur man får bort tejpen och epoxin över tejpen utan att förstöra epoxin som sitter över sprickan? 😀

• Knatte

Gäst
    7 september, 2007 vid 06:41

Oj 🙂 Värsta rysaren att läsa om din lagning! Men tipset är nog att låta allt härda till stenhårt och sedan ta bort eller slipa bort tejpen, med lämpligt verktyg.
    Men största sannolikhet så måste du ändå slipa ner ytorna mycket för att komma i fas med underlaget. Då löser ju sig tejp problemet automatiskt :laugh:

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 12:31

Tejp som inte sitter “fastklämd” av epoxin bör gå lätt att dra bort. Vitsen är att tejp brukar fästa bra på allt utom epoxi, typ.

• challq

Medlem
    7 september, 2007 vid 16:11

Ja, nu har jag tagit bort all tejp som inte sitter fastklämt.
    Så nu är det bara att fatta tag i det grövsta sandpappret jag har, och börja gnugga.
    Vågar inte använda slipmaskinen, den tog så jäkla mycket sist jag provade på den första lagningen.
    Förresten värkar den nya blandningen ganska porös, men jag överdrev ändå inte med att hälla i microballonger, jag tycker att jag tog det ganska lugnt.
    Detta gör ingenting, va? 🙂 (lagningen är stenhård annars)
    När jag senare har slipat ner lagningen, tycker ni att jag ska använda typ, nåt klarlack på?
    Märkte att jag hade en flaska liggandes.

• challq

Medlem
    11 september, 2007 vid 00:44

Har börjat slipningsprocessen nu, och det går saaaakta.
    Det jag är rädd för är att slipa ner för mycket.
    Märkte att jag har kommit i ungefär rätt nivå för kanten på lagningen.
    Men lite längre in så har jag en del kvar att slipa, någon som har nåt tips för att slipa rakt och inte för mycket? 😀

• Knatte

Gäst
    11 september, 2007 vid 05:06

@challq 413637 wrote:

Har börjat slipningsprocessen nu, och det går saaaakta.
    Det jag är rädd för är att slipa ner för mycket.
    Märkte att jag har kommit i ungefär rätt nivå för kanten på lagningen.
    Men lite längre in så har jag en del kvar att slipa, någon som har nåt tips för att slipa rakt och inte för mycket? 😀

Använd en slipkloss och våtslippapper i olika storlekar. Grov storlek typ 200 för att slipa ner ojämnheter och slipa med finare och finare papper, ju närmare slutet då är :tongue:

021385_b.jpg

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Ny" bräda sönder?? :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.