Senaste nytt Forums ny bräda till 04

• ny bräda till 04

Publicerad av herodude på 1 december, 2003 vid 23:48

hmm så e de dags för bräd byte.. men jag är faktistk vääääldigt osäker.. jag kör i apelviken nästan enbart, och har ingen wave bräda utan bara en mistral flow från 00 på 113 liter och nu tänkt jag köpa en freestyle bräda.. elelr ska jag köpa freestyle wave??? jag funderar iaf på någon av alla de freestyle eller freestyle/wave brädorna du har på sp… skate ltd (den lilla på 100l tror jag de e.. goya fw, jp freestyle, jp freestyle/wave, eller rrd’s twintip eller freewave… hjälp plz… confused.gif

herodude svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 december, 2003 vid 08:29

Det finns fler brädor att kolla på:

Starboard, Exocet, Naish, Tabou, AHD, Lorch, Drops, F2….

Riktigt bra brädor.

• dr-masse

Medlem
    2 december, 2003 vid 08:38

Tveksamhet i samband med potentiellt brädbyte är väl den enda manöver som jag verkligen behärskar fullt ut i vår sköna sport, ah!

Har ju harvat mina “brädbytartankar” mer än en gång här på konfen, det är ju kul!, men även för att få lite intryck.

Och det mest hållbara tipset är ju att verkligen fundera igenom på vilka egenskaper man är ute efter. Alltså, fundera igenom din förmåga, vad du är ute efter i din segling, vilka förhållanden du vill använda brädan i, vilka segelstorlekar/vindsytrkor som är aktuella och vilka egenskaper du vill att brädan skall vara riktigt bra på.

OM du tänkt behålla den bräda du har, grunna även lite extra på hur du tänkt att de skall komplettera varandra.

När du har någorlunda koll på detta (full koll har man fasiken aldrig…) så kommer det att bli tydligare. Åsså kan du vara lite mer “öppen” för aktuella brädor och märken, vilket jag alltid tror är bra. Slå sedan till på den som du gillar mest så lär det bli fint.

Fast i min värld skulle nog en freestylewave bräda ligga fint till som komplement till din nuvarande bräda…

Lycka till å Surfa På!

• karapp

Medlem
    2 december, 2003 vid 09:00

Körde själv en flow 276a förut, med 103 liter tror jag.
    Har nu bytt till en Jp Freestyle/wave 98, brädan känns inte speciellt mycket mindre (fast jag har gått upp i vikt wink.gif) än flown flytmässigt, men däremot känns den livligare.
    Jpn planar väl inte lika fort som flown men den planar nog upp tidigare. Höjdtagningen är nog ungefär lika, ialla fal om man kör med samma typ av fena, men oftast hänger man väl på en fetare fena på flownbrädorna å då blir skillnaden större. Kör själv mest plattvatten i gbg men de gånger det har bjudits på vågor på andra ställen så funkar ju Jpn mycket bättre och i apelviken så blir det ju endel vågor, så jag tror att bor man i varberg så passar jp brädan bättre förhållandena än en flow bräda.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 december, 2003 vid 09:28

Hej!

Själv ska jag nog komplettera med en Goya Freewave 85 som komplement till min JP Freestyle 103 och min lite större freeride-bräda.

Fast jag är sugen på en Hypersonic också…. ja ja……. man får se vad det blir.

Irie Man

• ola-h

Medlem
    2 december, 2003 vid 10:42

Om du huvudsakligen kör i Apelviken och vill utveckla din segling med lite mer hopp och segling på vågorna, kanske till och mer freestyletrickning och riktig vågridning, då känns en freestylewave som rätt köp. Genom att välja brädan lite större kan du förskjuta egenskaperna lite mer åt freestyle och lättvind, genom att välja brädan lite mindre kan du få något som mer liknar en vågbräda (för Apelviksförhållanden). Eftersom du skriver “brädbyte” så antar jag att du inte skal behålla din flow och då kanske en lite större bräda ger dig ett mer allroundmässigt användningsområde.

OBS: bland de brädor du nämner är Goya freewave snarast en riktig vågbräda (för “sega” förhållanden) än en freestylevågis. Rätt stor skillnad, faktiskt.

• herodude

Medlem
    2 december, 2003 vid 11:20

hmm joo jag tror jag ska behålla flowen för lättvindsdagar å kanske lite mer plattvatten å så… hmm så jag tror det lutar åt en freestyle wave.. är det någon som har kört på rrd’s?? 04 alltså.. för jag har hört att det inte är så bra “pop” i jp’s.. sen läste jag på sp’s hemsida i reseberättelser att rrd fw funkade bra i hårdvind… men så är man jäklit sugen på skate ltd me jue… wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums ny bräda till 04

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.