Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Ny dator

• Ny dator

Publicerad av styret på 28 juli, 2007 vid 06:07

Tjena.

Sitter i valet och kvalet i datorköp.
    Har precis skaffat egen lya så får lov att skaffa något eget, resten av familjen ville tydligen behålla den stationära hemma. men jag är ju helt kass på sånt här och hajjar egentligen inte så mycket.

har inte bestämt mej för om det blir laptop eller desktop än, men har hittat ett pa rintressanta laptops som inte var så hutlöst dyra. Sen när det flyttas runt och reses en hel del så skulle det väl vara smidigt med en laptop tänker jag. Blir isåfall att jag kör med riktig bildskärm och tangenbord mm till den när jag är hemma.

huvudanvändandet kommer vara bildredigering, layout och sånt. kanske nån liten smula simpel filmredigering med.

kollat på den här:
    ACER 5102AWLMI 2GBAMD

Turion 64 MK38, 2 GB RAM, 160 GB hårddisk, DVD+-RW, 15,4″ WXGA, ATI X1100 grafik, lan, Wlan, Windows Vista Home Prem

Pris i butik:7 995:- (onoff)

Har mest kollat på ramminnet och processor. hårddisk och sånt lär ju ändå utökas med en extern senare.
    räcker den till? kan man klara sej på mindre ram tro? är ju lite rörelse på bankkontot nu iomed inflyttningen då, så kommer man undan en tusing billigare så gör det ju inget.

Men Vista känns ju som att det går bort. lär ha en del barnsjukdomar och sånt i det här skedet vad jag har hört. nån som ahr nån invändning emot det.

romo svarade 17 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • platypus

Medlem
    28 juli, 2007 vid 09:29

Jag skulle satsa på att köpa en MacBook, okej de är lite dyrare än Laptops med Windows. Men om du har tänkt dej att jobba med bildredigering och layout så är en Mac bättre. Sen för videoredigering så har mac en mjukvara som man får, som heter iMovie, det går inte att jämföra med Windows MovieMaker som antagligen är de sämsta redigeringsprogrammet genom tiderna. Annars så är det Final Cut som funkar bäst till Mac-datorer

• styret

Medlem
    28 juli, 2007 vid 10:12

jo. har jobbat med mac förr när jag pluggade foto och media men som sagt, har rätt stor omsättning i kassaskrinet som det är just nu så det får bli en fönstermaskin.

• romo

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 22:33

@Platypus 400860 wrote:

Men om du har tänkt dej att jobba med bildredigering och layout så är en Mac bättre.

Varför ?

Finns det nått du kan göra på en Mac som vi andra inte kan göra på en PC ?

• romo

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 22:39

@styret 400806 wrote:

Tjena.

Sitter i valet och kvalet i datorköp.
    Har precis skaffat egen lya så får lov att skaffa något eget, resten av familjen ville tydligen behålla den stationära hemma. men jag är ju helt kass på sånt här och hajjar egentligen inte så mycket.

har inte bestämt mej för om det blir laptop eller desktop än, men har hittat ett pa rintressanta laptops som inte var så hutlöst dyra. Sen när det flyttas runt och reses en hel del så skulle det väl vara smidigt med en laptop tänker jag. Blir isåfall att jag kör med riktig bildskärm och tangenbord mm till den när jag är hemma.

huvudanvändandet kommer vara bildredigering, layout och sånt. kanske nån liten smula simpel filmredigering med.

kollat på den här:
    ACER 5102AWLMI 2GBAMD

Turion 64 MK38, 2 GB RAM, 160 GB hårddisk, DVD+-RW, 15,4″ WXGA, ATI X1100 grafik, lan, Wlan, Windows Vista Home Prem

Pris i butik:7 995:- (onoff)

Har mest kollat på ramminnet och processor. hårddisk och sånt lär ju ändå utökas med en extern senare.
    räcker den till? kan man klara sej på mindre ram tro? är ju lite rörelse på bankkontot nu iomed inflyttningen då, så kommer man undan en tusing billigare så gör det ju inget.

Men Vista känns ju som att det går bort. lär ha en del barnsjukdomar och sånt i det här skedet vad jag har hört. nån som ahr nån invändning emot det.

Jag har inte orkat hänga med så mycket de sista åren då jag tycker att datorerna har sprungit ifrån programvaran litegrann, alltså menar jag att mina datorer klarar av det som jag vill att dom ska göra även när dom blir ett par år gammla.

Dock så verkar den processorn vara ganska gammal, kom redan 2003 och har ju inte dubbla kärnor och sånna gosaker.

• styret

Medlem
    7 augusti, 2007 vid 12:47

det som väl gör en mac bättre för tex tunga videojobb är väl att processorn och programvaran jobbar mer direkt mot varandra än tex windows där allt måste gå genom OS och slöar ner allt. som jag har förstått det.

men jag undrar om man märker det som vanlig användare med en typ macbook. tror man måste upp på deras värstingmaskiner för skillnaden ska vara märkbar. och då ska det ju in optiksa överföringar och grejer med. dock är mac jävligt trevliga som persondatorer med.

• eddie

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:57
    romo;403346 wrote:
    Finns det nått du kan göra på en Mac som vi andra inte kan göra på en PC ?

Japp… drag och släpp fungerar på en Mac. Du tror att du har det på din PC tills den dagen du provar en Mac.

• romo

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 14:23

@Eddie 403709 wrote:

Japp… drag och släpp fungerar på en Mac. Du tror att du har det på din PC tills den dagen du provar en Mac.

Öhhh ??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Ny dator

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.