Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

• gegga

Medlem
    28 januari, 2004 vid 08:14

Ok analogt blir säkert lika bra,men det har jag idag och
    man blir lite feg när man fotar eftersom varje bild kostar.
    Kommer att utnyttja seriebildtagningen mycket mer med
    digitalt och förhoppningsvis få någon hyfsad bild.
    Sedan vill ju polarna har bilderna på epost på kvällen
    samma dag efter en bra dag och med vanlig film så tar det
    ju lite tid att få fram bilder om man sen skall scanna dom.
    Dessutom kan man ju ta en lite filmsnutt på någon snygg
    manöver, kanske inte i videokamera kvalitet men ändo hyfsad kvalite.
    Digitalt har vissa fördelar.

• ola-h

Medlem
    28 januari, 2004 vid 09:09

Jo såklart har digitalt fördelar. Det är därför jag bytt min analogutrustning mot en Canon 10d med tillbehör. Det kostar ju dock en slant. Personligen skulle jag inte välja en digitalkompat framför en bra analog utrustning. Tror man man kommer fota “seriöst” i framtiden men inte har så mycket deg nu så anser jag det bättre att skaffa en billig begagnad analogsystemkamera med ettbra tele. Då kan man ju sedan behålla objektiven när man byter till ett digitalt hus. Inom två år kommer säkert en kamera med 300d-kvalitet ligga ett par-tre tusenlappar under de 10 papp som den kostar idag, för ett inte tala om vad som händer på begagnatmarknaden. En Canon EOS D30 (som är helt OK) kan man säkert redan nu hitta en bra bit under 10, kanske 7-8 om man har tur. EOS D1 mkII har just annonserats och till och med PROFFSMODELLEN EOS 1D (med typ 8bps) kan hittas under 20000 begagnat.

• boman

Medlem
    28 januari, 2004 vid 09:50

Hej hopp!
    Är det någon som vet något om denna lilla pryl? DV4000 som finna på http://www.pcfynd.se

• vinta_kestrel

Medlem
    28 januari, 2004 vid 12:11

Kan bara stämma in med vad Ola säger. Men vem orkar vänta på att nya leksaker blir billiga? wink.gif (btw, lite avis på din 10:a – hade själv en vanlig 10:a innan. Man får väl hoppas att programvaran går att uppdatera på 300:an. Det är ju inte _så_ himla mycket skillnad annat än just i mjukvaran och metallhuset)

Nu har iof mannen bakom tråden explicit frågat om en digitalkamera kring 5000 eller mindre och med bra zoom.

Kolla de föreslagna kompakt-digitalkamerorna, samt… jag säger det igen… wink.gif dpreview.com

Alla digitalkameror är långsamma (som skrivits i tidigare inlägg) men är du bara förutseende och trycker halvvägs för att fokusera, så har du betydligt snabbare svar på avtryckaren (prova även att ta bilderna nån 10-del innan du vill ta bilden, så kanske du får bilden exakt när du vill ha den). Räkna dock inte med att kunna ta mycket till seriebilder med en så “billig” kamera, kanske 1-1.5 bild/s. Då får du hellre köpa en analog kamera med snabb motor (5-6bilder/s) eller en DV-kamera wink.gif

• getwet

Medlem
    28 januari, 2004 vid 12:34

För mig som glad foto amatör och som hellre tar bilder i massor än letar efter det perfekta ljuset, kvaliten, upplösningen mm så blev en Olympus Camedia 730 ett alldeles utmärkt alternativ till den mer tungarbetade analoga utrustningen. Den ligger också i den prislappen du efterlyser, 10Xzoom (optisk, strunta i digital zoom)film, ljud och massor med manuella inställningar.
    Den senaste varianten av (finns en hel serie från 720-750 tror jag) kameran har nu 4.0mp, den jag använder har 3.2mp. Som någon redan påpekat så behöver man kanske inte stirra sig blind på hur många pixlar kameran har, viktigare är att det finns möjligheter till det som du kan tänkas använda den till. För utskriftskvaliten handlar mycket om hur du hanterar dina bilder i olika behandlingsprogram samt vilket format du fotat i. Nog om detta nu…..jag är iaf nöjd med min kamera, inte jätte nöjd men nöjd….för att bli jättenöjd bör jag nog lägga upp en sisådär 20000 kr till, och då är jag faktiskt hellre nöjd, för tillfället.
    20 000kr= ett RS4 och en ny Fanatic slalom….det suger mer.

• karapp

Medlem
    28 januari, 2004 vid 13:00

Kan rekomendera fuji finepix S5000 med 10x zoom! Kameran har 3mijoner pixlar som duger gått åt vanliga småkort och vanliga utskrifter i a4, men inga större förstoringar.
    Enda nackdelarna jag ser hos den är att displayen i sökaren är lite suddig och liten och att det är zoomknappar istället för ring på objetivet och att fokusen är knölig att ställa manuellt. Det är ingen märkbar fördröjning från att man trycker ner avtryckar till den tar kortet och den klarar att ta 5 bilder på raken. Filma kan den göra i 640×480 pixlar.
    Kameran kostar 4000kr på Cyberphoto men du får väl lägga till nästan en tusing på minneskort.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2004 vid 13:05

Återigen…Minolta Z1 om du vill att kameran ska ta bilden när du vill det. Alla andra digitalkompakter är bara crap…GLÖM INTE DET!!!!

• getwet

Medlem
    28 januari, 2004 vid 13:07

Jo vi vet…..zzzz

• karapp

Medlem
    28 januari, 2004 vid 13:07

Föresten så är den maximala brännvidden 200mm (omräknat till 35mm) på Fuji’n vilket är lite kort men endå funkar.
    Det finns dock konverter ringar som förlänger till en sådär 300-400mm att köpa till.

• karapp

Medlem
    28 januari, 2004 vid 13:17

Herr anonym sist jag fotade med min Fuji kamera kunde jag inte märka nån fördröjning från att jag tryckte på knappen tills kameran fotade men jag kanske har blivit lite seg i bollen av för många spolningar vad vet jag….
    Och sen är ju Z1 mycket trendigare oxå ju, jamenar kameran ska ju inte se ut som en kamera ju det är ju tråkigt! den ska se ut som nån slags rymdskepp annars är den ju inte cooool ju wink.gif

• c_c

Medlem
    28 januari, 2004 vid 16:48

Vill börja med att inflika att en systemkamera (analog eller digital), med en skarp och ljuskänslig optik, överträffar i princip alltid en kompaktkamera med hästlängder (utom till pris, storlek & vikt möjligen). Jag håller med Ola H att en begagnad analog systemkamera med en schysst optik till kan vara ett mkt prisvärt alternativ, men med den stora nackdelen att man måste framkalla film och scanna bilderna.

Om du inte är villig att lägga pengarna som krävs för en digital systemkamera så tycker jag att Olympus C-750 är ett prisvärt alternativ (10x optisk zoom, 4 Mpixel, manuella inställningar m.m.). Kostar 4190 kr på http://www.netonnet.se/item.asp?iid=50771
    Mer info på: http://www.cyberphoto.se/olympus/c750.php

Jag använder själv C-750:n och tycker att den har en mkt skarp optik för att vara kompaktkamera (och till det priset), kan skriva ut A4-bilder med gott resultat om bilden har bra skärpa & exponering . Nackdelen är att autofokusen inte alltid hinner med när man ska fota surf i 10x-läget, men det går att ställa detta manuellt.

Minolta Z1 (ca 3500 kr) är också ett prisvärt alternativ. Jämfört med C-750 så har den snabbare autofokus bättre anpassad för actionfoto och bättre upplösning på filmsekvenserna. Nackdelen är upplösningen (3 Mpixel), mindre skarp optik och att den känns lite ”billig”.

Om du är villig att spendera lite mer pengar än ovanstående så finns det olika alternativ på marknaden, men de ligger nästan i prisklass som en digital systemkamera och tappar därmed sin position lite. Men är du intresserad så titta mer på följande digitala kompaktkameror:
    – Nikon CoolPix 5700 (8x zoom, ca 8 000 kr)
    – Minolta DiMAGE A1 (7x zoom, ca 9 000 kr)
    – Sony CyberShot DSC-F828 (7x zoom, ca 10 000 kr)

Läs sammanställning av olika tester på: http://www.smartson.se/

/CC

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2004 vid 21:24

För bara två år sedan såg jag det som ett minus att man fick bilderna digitalt och inte på papper som med ett analogt system. Idag vill man (jag iallafall) ju ha det digitalt. Man har börjat använda bilderna på ett annat sätt, man lägger ut på nätet, mailar bilder osv.. Även om man arbetar seriöst med foto så ska det ju oftast digitaliseras någongång. Hur många har tillgång till ett färglabb? Hur många har tillgång till dator? Den analoga tiden är förbi. Bara massa gamla yrkesfotografer som hävdar annat..men dom går väl snart i pension.

• styret

Medlem
    28 januari, 2004 vid 21:35

analoga tiden förbi… nja… knappast. för kvalite är det analogt och riktig film som gäller. Åtminstone när det kommer till småbildsformat vilket jag antar att vi snackar om här.
    Resten håller jag med dej om. förutsatt att man har samma syfte som du ger. Planerar man att göra nått mer än lägga upp sina bilder på nätet i 72dpi så kan det ju vara värt att fundera på analogt eller en bra mycket dyrare digital systemare.

• johan_m

Medlem
    28 januari, 2004 vid 21:47

Det finns bara ett val som jag ser det…
    Canon EOS 300D och ett objektiv på -300 eller helst -400mm.
    Samt ett minneskort på minst 512Mb.

//johan

• imported_borje

Medlem
    28 januari, 2004 vid 22:26

Här kommer en härlig bild som är tagen med min Minolta Z1.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.