Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 januari, 2004 vid 17:47

Fy fan för digitalt. det är dyrt och ger dåliga bilder!

• vinta_kestrel

Medlem
    30 januari, 2004 vid 19:55

Ha ha ha grin.gif Skönt att det finns folk som vågar säga vad de tycker och samtidigt tala om hur snåla de är. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2004 vid 08:50

jag är inte snål då jag själv av misstag(påtryckningar)köpt mig en digitalkamera för 6000:- det fungerar endast bra tillsammans med datorn, men inte till papperskopier.Men vem vill titta på ex. naturbilder på en datorskärm?
    Den slukar dessutom otroligt med batteri!

• getwet

Medlem
    31 januari, 2004 vid 10:39

Laddningsbara, ett litet tips bara…. laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2004 vid 16:19

tyvärr hjälper inte laddningsbart när man har slut på batteriet i skidbacken. Jag får väl slänga ut några hundringar till för några extra batterier!

• herodude

Medlem
    31 januari, 2004 vid 16:35

aah ni verkar jue lite inne på det här me kameror men jag suger räääätt hårt på den fronten.. men nu är det så att min morsa fyller 50 i april, å hon önskar sig en ny digi cam… nu är det självklart att inte jag köper den.. meeen min farsa är rätt lätt påverkad, så tänkte jag hmm låna till grymma surf pix.. wink.gif he he men men nu vet ni någon som är bra??? till vettigt pris alltså ingen 15 mpxls precis å ingen digital systemkamera utan en kompaktkamera mellan 3 -5, vilken är bäst????

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2004 vid 16:36

En faktor som man också ska lägga till är den enorma värdeminskningen som en digitalkamera har.
    En digitalkamera är också mer avancerad uppbyggd och det innebär att risken för krångel ökar, själv krånglar redan min två år gamla kamera, medan min antika systemkamera ALDRIG har krånglat!

• ola-h

Medlem
    1 februari, 2004 vid 08:38

Jag tror inte digitala systemkameror framöver kommer minska i värde mer än analoga dito. I alla fall inte de första åren. Det är ett grymt sug på begagnade digitaler nu medan det är överskott på halvproffessionella vanliga systemkameror pga att många just byter till digitalt. Lite förenklat faller en systemkamrea till ca halva nypriset rätt snabbt, sedan långsammare. Jag tror det kommer ta att tag tills en beggat 300d går förr 5000:- eller en 10d för 8000:-.

Glöm sedan inte att med systemkameror “åldras” ju inte objektiven på samma sätt som ett high tech hus. Objektiv byter ju (de flesta) enbart av uppgraderingsskäl (dvs att byta till mer “proffsiga” prylar) inte av modernitetsskäl.

• bonasurf

Medlem
    1 februari, 2004 vid 09:22

Jag köpte också en minolta z1 innan jag åkte till sydafrika. Jag måste säga att jag är mycket nöjd. Den zoomar tokigt bra. Fokuserar snabbt så att fördröjningen mellan fokus och avtryckning känns så kort som möjligt. och tar filmsekvenser. Smidigheten gör att det kännns som att de föga 3 mpix på fottona kompenseras att man kan ta riktigt många bilder och lätt fånga bra fotton.
    Jag har tagit massor av bilder på högsta kvalle men har inte gjort mer än att lägga ut dem på nätet så jag kan inte svara för utskrifts kvalitén ännu. Nu är det ju förminskade till rimlig webbstorlek men kolla in siten så får ni se vad det första veckorna av min minolta z1 gav.

• styret

Medlem
    1 februari, 2004 vid 21:33

visst närmar sej digitalarna traditionella kameror i upplösning med mera. men i sotrt sett alla digitala systemare som finns på marknaden idag (jag antar att vi fotrtfarande talar småbild eftersom det är för surf inriktat) har problem med att uppnå tillexempel grejr som kontrast i skuggor som en bra analogkamera klarar galant.

men det här är väl egentligen att vara ute på djupt vatten och snacka om när det från början gällde kameror för runt 5000?

• gegga

Medlem
    2 februari, 2004 vid 08:22

Har nu Handlat!
    Det blev en Minolta Dimage Z1 med 128Megs minne
    10x zoom 3.2 Mpixlar + väska.
    Tack för alla svar!

• getwet

Medlem
    2 februari, 2004 vid 10:11

Känns lite överkurs och resonera om värdeminskning på en kamera för 4000-6000kr……Tror inte de flesta köper en dig. kamera för att sälja den året efter….

I min värld (ack så liten kanske wink.gif) så kan väl, om man nu ändå ska resonera om en värdeminskning, så kompenseras det lätt med hur billigt varje foto blir.
    Analogt kan väl användas av freaken så använder vi lekmän som hellre skjuter bilder än bra……digtalt. Min analoga ligger numera bara där, Minolta 7000…intresserad någon?

• ola-h

Medlem
    2 februari, 2004 vid 10:30

Tycker att kontrast mm funkar rätt bra på min digitalkamera (10d). Kör man i RAW-format känns totala omfånget rätt stort (motsvarar 12 bitar, tror jag) och man har möjlighet att sedan finlira en del med kontrast mm. Kör man JPG är det lite lurigare och relsutatet beror rätt mycket på vilka inställningar man kör näg det gäller kontrast, mättnad, skärpa etc. En helt ny värld av olika inställningsmöjligheter är det i alla fall.

En stor fördel med digitalt, speciellt när det gäller actinfoto, är att man enkelt kan ställa upp ISO-talet om det börjar mörkna lite. Med film får man ju byta rulle och är man inte en sådan som bränner iväg ett par rullar per fototillfälle är detta lite bökigt. Vet inte hur många surfsession som blivit suddiga eller underexponerade för att jag bara haft 100-400 ASA med mig/i kameran. På digitalen ger 800 och även 1600 rätt bra resultat, faktiskt, och det tar kanske en sekund att andra iso-inställningen.

• bonasurf

Medlem
    5 februari, 2004 vid 13:50

Grattis!!

• getwet

Medlem
    5 februari, 2004 vid 16:24

Kollade in den däringa Minoltan i affären…..verkar hel trevlig. Så nu kommer vi få se MASSOR av läckra surf och beach bilder, eller hur?

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny digital surfkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.