Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny eller gammal

• Ny eller gammal

Publicerad av anonym-anvandare på 24 mars, 2003 vid 11:54

Hej.
    Det håller på att bli vår här uppe i norr oxå, så nu en fråga.
    Är der nån större skilnad hurudan bräda man har när man är nybörjare? Skall jag köpa en ny Cabrinha Double Agent eller nån begagnad billig bräda att komma i gång med. Som kite har jag en 12 m2 Cabrinha Sonic -03. confused.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2003 vid 15:28

Kan rekommendera att du har en lite större bi-directional dom första veckorna.
    Typ 160-170 cm med mkt flytkraft. Då blir det mkt lättare att komma igång.
    Bi-directional är enklare för då kan du bara “starta/kasa/släpa” åt det håll kiten råkar dra dig i början. (Minns precis hur bökigt men kul vet var… tongue.gif)

Sen gärna enkla stroppar som är lätta att både komma i och ur.
    Lycka till!

• otg

Medlem
    24 mars, 2003 vid 15:31

skulle inte skaffa en double agent… har bara hör dåliga saker om den.. confused.gif

Mvh/ Olle

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2003 vid 16:45

Är enkla stroppar verkligen bättre om man är nybörjare? Det känns som att man bara kommer att tappa brädan hela tiden. Själv tänker jag nog satsa på wake-bindningar (är själv nybörjare).

/Rickard

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2003 vid 17:10

rekommenderar definitivt stroppar, INTE bindningar. man tappar bindningar också ibland och sedan är det ett helvete att komma i dem igen om man inte har bra koll på draken. dessutom (och kanske viktigast) vill man som nybörjare kunna komma ur bindningarna enkelt när man släpas etc.
    /david

• anonym-anvandare

Medlem
    24 mars, 2003 vid 18:20

Jo, där har du ju ett par poänger. Jag har aldrig provat stroppar men det känns som att man borde tappa brädan VARJE gång man ramlar när man kör med stroppar, och då måste man ju krångla med både bräda och kite efter varje krash…
    Men stropparna kanske sitter bättre än jag tror?

/Rickard

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2003 vid 07:31

Okej det klarnar lite uppe i “norr”. Vanliga stroppar skall det vara och en större directional, men är det nån skillnad på brädorna? När man kollar utbudet så hittar man en uppsjö nästan likadana brädor, nån som kan tipsa on en bräda som är bra att “komma i gång med”.

• sirgomez

Medlem
    25 mars, 2003 vid 07:31

det går rätt bra med stroppar. man kan köra fort eller hoppa högt utan att tappa brädan – det är bara trycka dig in i stroppar och så spänner du tår ner och så sitter det bombfast. Även om det är storm eller du har surfsko på dig. Det tar lite tid för att hitta rätt storlek på inställbara stroppar. Men sen sitter det perfekt och man känner sig trygg om man skull rammla nån gång – kan ju hända i början wink.gif

lycka till

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2003 vid 08:31

två saker:
    *köp hellre en lite längre twintip, om du är van vid snow- och wakeboard i alla fall, jag tycker det bästa är att först köpa en lång och bred TT(som du sen kan ha som lågvindsbräda) för att efter en säsong eller två fylla på brädparken med en liten högvindsbräda.

*sen så tycker jag att de stroppar som man inte kan ställa in stl på(dom har flera skruv hål, så det GÅR att ställa in stl på dom, fast det är lite meckit) brukar sitta mycket bättre t.ex: Adam Koch Pro Kite Strap
    http://www.northshoreinc.com/kitetantrum.html
    lycka till!
    //fredrik

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2003 vid 18:09

Tack för alla tips! Jag köpte en ny Fanatic ac/dc för 2999 från surfers paradice. Jag hoppas att det är en hyfsad bräda. Har nån prövat denna bräda?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2003 vid 19:06

Har aldrig testat brädan, men haft en hemma, kan bara säga att brädan ser ut och vara både rolig & lätt att köra på, du har nog gjort ett bra köp där…
    /Danne

• nick

Medlem
    31 mars, 2003 vid 06:52

Jag köpte oxå en AC/DC 60/40. Jag jagar f.n. en bra våtdräkt som är varm nog så att jag kan prova brädan. Sugen som f-n!! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2003 vid 09:48

Har en NP torrdräkt o det är skönt att ha varmt. Men här i norr har vi 90 cm is på fjärden så …….. fan.

• sirgomez

Medlem
    31 mars, 2003 vid 14:52

det funkar med en 5/3 semidry – jag var 1 timme i vattnet och simmade – huva handska sko, så är det ingen problem. bara ögonen kommer inte ner i vattnet.

lycka till.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2003 vid 06:12

Vad ni har för vatten temperatur när du var å kitade. Har du en titan fodrad dräkt?

• sirgomez

Medlem
    1 april, 2003 vid 07:23

det var 2 grader och jag har ingen titan dräkt, bara en vanligt 3000seriedräkt – men det var soligt och så har jag flytväst på mig, vilket också värmar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny eller gammal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.