Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Ny Fena från deboichet
Taggad: racing
-
Ny Fena från deboichet
swe-16 svarade 22 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 43 Svar
-
Har du några belägg för det påståendet?
Det är ju först nu med 12,5 segel som de större killarna får en rimlig chans att visa vad de kan i de lättare vindarna. -
vänd på det då
det är ju nu de lätta killarna få visa va de går för i hård vind -
saken är ju den att de lätta killarna i toppen köper 12.5 eller 12.0 även de…så tjockisarna får ju ändå det hårt, samma sak gäller ju i hårda vindar när omständigheterna blir helt omvända, de lätta killarnas minsta segel blir ju avspeglat av deras största, så då är det ju lätt-fisarna som får det hårt. Stort största segel leder ju oftast till stort minsta segel.
///Peter Andersson
-
Hej igen!
jo jag förstår att med allt för snäva begränsningar så blir ju jakten på optimalt format för seglaren oundvikligt. Jag racar själv entyp så jag vet precishur frustrerande det är att inte vara “optimal” i hänseende till vikt. MEN måste verkligen begränsningar leda till detta? konceptet formula med en bräda tre riggar e ju kanon, det tillåter ju faktiskt både lätta å tunga seglare att segla på i princip samma villkor. Men varför inte ha en begränsning på säg 12,5 kvm, 540 mast å 95 bred bräda? om vi låtsas att formula nu e OS klass så säg att man direkt efter OS sätter sig ner och gör eventuella nödvändiga förändringar i klassreglerna, OM det visat sig nödvändigt för att hålla klassen ajour? (vilket ju inte alls e säkert) Detta ger att formulan kommer att iofs hämmas av ganska vida begränsningar under fyra år tills nästa “uppgradering” men jag tror att klassen kommer tilltala många fler kappseglare.MVH Emil
-
Hej Peter,
Det finns ett litet tricks för de lätta killarna att undvika att få det hårt när det blåser mer: ha fler segel än 3 (tex 12,5 10,4 9,0 & 7,8) och registrera de 3 som passar bäst vid den aktuella tävlingen. 🙂 -
Ju, det är sant…
Men på köpet får man att det blir dyrare, krabb med att bestämma just vilka segel man ska regga in vid tvivelaktig vindprognos,sen vet man ju aldrig heller hur vinden blir ens när prognosen är ställd, så jag håller mej nog till tre segel och äter lite mer potatis.
///Peter A -
Om windsurfing vore en riktigt stor sport som segling skulle det finnas utrymme för både helt fria klasser och entypsklasser. Problemet är att windsurfing är en för liten sport, Sverige extremt liten. Vi vet hur mycket större windsurfingen var när det bara fanns ett par olika sorters pråmar att välja på som alla använde. Jag tror att det enda som skulle kunna väcka liv i windsurfingen i Sverige är att köra en entypsklass, typ bic techno eller kanske starboard155, med passande segel. Jag skulle gärna börja tävla då och jag är helt säker på att jag skulle kunna få med typ 10 pers som tycker att windsurfing är en cool sport men som inte har stått på en bräda på 10 år och inte har 30.000 spänn över för att börja (inklusive ett par tjejer).
Ett tävlingsformat för alla skulle garanterat locka fler seglare och dessutom skulle marknaden för både nytt och begagnat bli bra även i lilla Sverige. Det är lite löjligt med materialhetsen i de svenska tävlingarna i dag. Några halvbra amatörer som är ute och kajkar runt på de nyaste och dyraste utrustningar som finns på marknaden. Formula har redan spårat ur i fel riktning.
-
Varför kör du inte amatörklassen då. Där kan du placera dig bra med en 155a och en 9.0.
-
Jag håller med, jag känner ett flertal elitseglare som knappast hade tvekat att ta steget övet till vindsurfing om det fanns en entypsklass vassare än mistral OD. För mig som “elitseglare” känns det onödigt komplicerat med all materialhets i formulagrenen, för mig passar det inte riktigt in i klyschan “på lika villkor”. Men missförstå mig rätt, jag gillar verkligen formula och jag funderar ändå på att yta till formula som nästa klass oavsett hur klassreglerna ser ut.
MVH
-
Även om jag kan delta i amatörklassen med sämre prylar så är det nog inte ett koncept som lockar några stora massor till tävlingarna (det vet vi redan för det är så det är idag)… Nu när materialet och den nya breda designen på stora brädor har blivit så bra och det i princip går att ganska billigt tillverka en bräda som funkar både som nybörjarbräda, rolig freeridebräda och hyfsat effektiv racebräda borde windsurfing kunna bli lika stort som på 80-talet. Det nuvarande formula-konceptet är kanske lagom avancerat för proffs på elitnivå i en världscupklass men det är bisarrt dyrt och komplicerat för att bli stort i ett litet land som Sverige och funkar inte så bra för folk som har tävlandet som fritidssysselsättning. För vem förutom sponsrade snubbar skulle tävlingarna bli sämre om alla använde en enkel bräda som Starboard Go och ett lätthanterligt freeridesegel på typ 9 kvadrat?
-
Bra sagt..
håller med till fullt.. Material hetsen har gått för långt.. precis som tillverkarna vill… Går åt för mycket pengar för att det ska vara värt och tävla som det är idag…
Skit samma om det går att tillverka prylar som är aningen snabbare.. det roliga är att segla på lika villkor. Återstår bara att se hur länge ni orkar uppgradera era prylar varje år…
jag ger er 5-7 år..
Spåmannen…
Mvh Pher -
Jag skulle aldrig ställa upp och tävla i en entypsklass. Då vet man att det kommer någon kile på 60 kg som har varit maratonlöpare och seglar om en för att man inte har en chans då man själv väger 87. Eller tvärtom. Men i Formula kan man ju lätt anpassa materialet efter sina egna förutsättningar.
Och det där med dyrt. Som amatör, varför inte köpa en beggad 175a eller FD95 eller Lorch för 6500:- Sedan en beggad 10 kvm rigg för 6000:-. Då har du en konkurrenskraftig tävlingsutrustning för 90% av tävlingstillfällena för 12500:-
Fan det kostar ju en ny JP 60liters vågis!
-
Bestäm dig, antingen måste man ha olika riggar vid olika tillfällen beroende på hur mycket man väger eller också kan man köpa 1 beggad bräda och 1 beggad rigg som passar för 90% av alla tävlingar…
En ny vågis kanske kostar 12500 men om vi pratar beggade utrustningar kan du få du en bräda för 5000 som dessutom knappast är så omodern 2 år senare. Även om man tävlar i amatörklassen så måste man nog byta nästan varje år eftersom materielstandarden troligtvis höjs lika snabbt som proffsklassen eftersom det är proffsklassens överblivna prylar som används iamatörklassen.
Det som är mest intressant är ändå vilken typ av tävlingsregler som skulle intressera flest seglare. Själv misstänker jag att jag förr eller senare kommer att åka dit på en formulautrustning trots den negativa materialhetsen för att jag är beredd att satsa men jag kommer nog inte få med någon jag känner på ett sånt projekt. Med andra regler tror jag att det vore lättare att få folk att haka på.
Logga in för att svara.