Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny Fena från deboichet

Tagged: 

  • anonym-anvandare

    Member
    15 januari, 2002 at 17:35

    Instämmer till varje ord. Intressant att notera är att de som väger mer verkar föredra att inte segla entyp, medan vi andra föredrar entyp. Att småfeta människor är tröga i huvudet visste vi redan innan (se bara på Ricky Lake show) Jag seglade själv Mistral ett tag, och det var helt ok, dock att TP seglet måste vara det i särklass sämsta seglet jag någonsin haft. Entyp i formula, ja tack. // Jones

  • royalbeastieboy

    Member
    15 januari, 2002 at 17:43

    började förra året segla en del mistral med fredrik palm, kan inte säga att själva seglingen e särskilt ball men det som gör en såpass åldersstigen bräda fortfarande riktigt intressant är att det just är entyp..! (..och os klass)

  • anonym-anvandare

    Member
    16 januari, 2002 at 10:53

    Den engelska tidningen windsurf skriver i sitt senaste nummer (jan/feb 2002) om risken att nyintresset för windsurfing kommer att dö ut pga materielhetsen. Man jämför med hur samma sak som håller på att hända nu redan har hänt en gång för ca 10 år sen när utrustningen blev för dyr och specialiserad för vanliga surfare.

    “So now we have a situation where the only kit wort having is the very lates AHD hollow Formmula design and 12.2 square metre Gaastra sail

    “You can’t go racing seriously unless you have a complete spare rig which woks ou to be about four thousand £ for just one rig, an you’re allowed three.”

    “Will it scare ordinary windsurfers off completely leaving only the factory sponsored pros who can afford to compete?

    “If we keep hyping up the kit to the extent that the average racer can no longer justify spending five or six thousand pounds every six months on new kit – then Formula, for all its great start and excellent motives and enthusiasm, will go the same way as PWA racing.

    “The concept of a limit on equipment also means a limit on cheque book racing so that the sailor’s skills wins the race nog his or her bank balance”.

  • pher

    Member
    16 januari, 2002 at 14:40

    Ja,, vi har tydligen en ganska stor skillnad på hur vi ser på saker. Vilket kanske är tur i sig…

    Men personligen så om jag skulle vara seriös så skulle jag infinna mig i den vikt som är förmodligen är bäst rent generellt..
    Så dina skäl går bort för mig..

    Att sen tävla amatör på en iof bra bräda (175), den står sig nog kanske en säsong till visst.. Men varför köra med en 10 kv när det är tillåtet att köra ännu större vid tex 3-4 m/s… Klart man vill ha så stort som möjligt.. Ligga och köpa begagnat funkar inte om man vill vara med i toppen.
    Jag förstår er som är inne i det här “hjulet”, ni motiverar er att det är så himla kul att det är värt det.. Förstår er.. Men för att det ska vara en hållbar lösning i längden tror jag det måste bli lite billigare…

    Men när seglen är 15 kv och brädan 1,5 bred.. jaa,, då kanske ni börjar få nog.. (tycker en 10 kvadratare är jobbig att rigga) eller börjar tävla i någon segelbåts klass istället.
    Inom övrig segling finns massor med entyps klasser och det funkar kanon.
    Men vindsurfing har nån typ av “vi ska vara det senaste som finns, för det händer så mycket i produktutveckling…” mentalitet som bara är dumdristig ibland tycker jag.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst.. om detta och dra parallerer hit och dit…

    Vindsurfing skulle kunna vara billig, vilket den var och iomed OneDesign.. Tyvärr ser så många surfare ner på dessa “gamla” saker.. Men det har kanske med mentaliteten att göra..

    Jag tycker att OneDesign fortfarande har sin funktion och vore det fler här i Sverige som körde den så skulle jag nog kunna tänka mig att hoppa på och börja tävla med den… (En rättvis klass som jag ser det..)
    En sån fast med formula vore ännu bättre…

    Men å andra sidan gillar jag all typ av segling.. Tror det är en del vindsurfare som lever mer för trick, och då utgår vi från olika perspektiv.

    Vi lär oss aldrig av tidigare misstag…

    Ni som ligger med ständiga Säljes annonser på förra årets grejer,, Hur mycket lägger ni varje säsong inkl resor och prylar.. Var ärliga nu?
    Byter ni 1-2 master, 1-2 bommar, 3 segel, (fenor) och bräda + plus lite annat smått och gott, per säsong ungefär?
    Seglar ni även med andra relativt nya brädor eller är det bara formula som gäller? Och är ni isåfall lika ivriga med att ha det “senaste” även där?

    Mvh Pher

  • oscar

    Member
    16 januari, 2002 at 16:07

    Jo, vi måste alla få egna åsikter det är viktigt. Men men men, jag kan hålla med om att materialhetsen har varit grym sedan Formula kom. Men får klassen ett par år till på sig och reglerna håller sig till 1m och 12.5 m2 och 70 fenor så tror jag att den verkligen kan ha en framtid. Jag tycker i och för sig att viktgränsen kunde höjas till 9 kg så vi slipper “Hollow tech”. Röster hörs ju på forum runtom i världen och regelgubbarna måste ju lyssna på dessa för att klassen överhuvudtaget ska kunna fortleva.

    Entyp: var skulle gränsen sättas, vilken bräda? Hur stort segel? Mistral har ju bevisat att den inte är aktraktiv för “surfare” i och med att tävlingsklassen dött ut i Sverige. Mistral Prodigy skulle kanske kunna vara ett alternativ men vad kommer den att kosta?

    Då tror jag mer på att köpa en ett år gammal formula och en rigg och därmed kunna vara med och tävla i Formula amatör.
    Amatör klassen har ju verkligen den potentialen att kunna bli riktigt stor om folk bara fattade att man inte behöver det senaste för att kunna ha roligt och till och med placera sig. Jag kom t ex 2:a RM 2000 på en 72 cm bred AHD efter en Starboard 155. Trots att det var 10 kvm vind.

    Kom och testa en tävling, i slutänden är det att ha roligt och lära sig som är det viktiga för oss amatörer.

  • anonym-anvandare

    Member
    25 januari, 2002 at 11:00

    De ja vu!
    Vi måste lära av gamla misstag!
    För 12 år sedan fick materialhetsen mig att sluta tävla i slalom-klassen. Vid det laget var jag student på teknis i Karlskrona och hade de mest ihoplappade seglen av alla på tävlingarna. Det fanns 17-åringar som tog stora lån på typ
    30.000 kr för att hänga med i hetsen(på 80-talet tänkte man inte på hur det skulle betalas)…
    Nu är vi där igen?
    Entypsklasser eller något som begränsar “ekonomiska nålsögats” inverkan skulle hjälpa, eftersom:
    1. Fler skulle välja att tävla – att tävla på lika villkor
    är mycket roligare(fick mig att börja tävla i sportklättring, där materialet ej spelar roll).
    2. När fler tävlar blir det -Folksport och SPONSORER.När BMW skänkte bilar och Q8 sponsrade för så var det inte för att vi var duktiga, utan för att Surfing var inne och folksport.
    3. När fler har råd att tävla IDENTIFIERAS TALANGER SOM ANNARS EJ SKULLE SYNAS PGA EKONOMISK BAKGRUND (läs ej rika förädrar).
    4. FOLK SKULLE INTE SLUTA TÄVLA. Själv lade jag av efter att ha fått låna polarns(han med rika föräldrar) värsta prylar ett heat. Jag kom tvåa i det heatet, i nästa semifinalen mötte jag polarn på mina prylar, efter det tappade jag all lust.
    Plötsligt hade jag förstått att det var plånboken som det var fel på..

    Låt oss undvika att detta upprepas!

  • swe-16

    Member
    25 januari, 2002 at 13:08

    Intressant….en fråga bara…. varför är inte Mistralklassen större i så fall?
    /Per

  • royalbeastieboy

    Member
    25 januari, 2002 at 18:27

    du menar väl inte internationellt? i sverige skulle jag tro att det beror på att windurfarna här förmodligen värdesätter “det senaste” väldigt högt
    men som jag skrivit i tidigare inlägg tror jag inte att vissa begränsingar i syfte att minska kostnaden och göra än mer rättvis behöver betyda att formula komer gå samma väg som Mistral OD

    MVH Emil

  • swe-16

    Member
    27 januari, 2002 at 16:22

    Jag menar internationellt också. Det är inte bara i Sverige folk värdesätter att segla ifrån sin kompis.
    Vad menar du med “vissa begränsningar”. Antal prylar eller begränsade mått?
    /Per

  • royalbeastieboy

    Member
    27 januari, 2002 at 18:08

    skillnaden är väl att jag tycker att det inte bör vara materialet som skall avgöra om jag skall kunna segla ifrån min kompis eller inte…
    Med vissa begränsningar menar jag maxmått på segelyta, max/min mått på bom, mast, bräda och fena. Inget mer än så, alltså i princip så som jag tror det är beslutat idag(?)

    Hade gott /Emil

  • swe-16

    Member
    28 januari, 2002 at 10:20

    Jag håller fullständigt med om att det inte skall vara materialet som bestämmer om jag skall segla ifrån min kompis eller inte…det är därför jag kör Formula och inte Mistral. Vägandes 100 pannor är jag chanslös inom Mistral, men kan fortfarande vara med och konkurrera inom Formula…varför…jo för att man haft den GENIALISKA begränsningen på 1 bräda och 3 segel och inget mer….inga segelstorleksbegränsningar eller liknande. Successivt så börjar man nu även skruva till Formulaklassen så att det blir mer likt en entypsklass. Visst inser jag fördelarna med detta, men det är också en hel del nackdelar…bla att hela klassen riskerar att sluta som ytterligare en Mistral One Design-klass.

    Slutligen ett citat från en vindsurfingtidning från våren 1989: “Nu har utvecklingen avstannat och ligger på en jämn och hög nivå. “

    Fundera på vilken utveckling det hade blivit om man låst alla racingklasser till One Design 1989…då hade Formula som vi känner klassen idag aldrig någonsin ha skapats.

    Fundera på var vi kan befinna oss om ytterligare 13 år om vi fortsätter att låta utvecklingen ha sin gång.

    …hmm…

  • royalbeastieboy

    Member
    28 januari, 2002 at 10:42

    haha, ball citat, påminner mig om det uttalande en man i kungliga vetenskapsakademin i london s i slutet ac artonhundratalet,nåt i stil med att nu e alla uppfinningar uppfunna och alla vetenskap utforskad…go gubbe
    okej, jag e helt med på dina argument menjag tror inte att formula riskerar att gå samma väg so MOD om man tillåter att klassreglarna uppdateras säg vart fjärde år, vad sägerdu om det?

  • swe-16

    Member
    28 januari, 2002 at 11:42

    Uppdatering av reglerna vart fjärde år innebär:
    …att utvecklingen kan gå framåt om än inte lika fort.
    …att de prylar man har fram tom år 4 är ganska värdefulla fram tom just år 4, men totalt värdelösa år 5.
    …att vi förmodligen kan skapa en OS-klass (som iofs måste omdefinieras vart fjärde år, men OK-då)
    …kommer inte på någe mer…
    mvh
    Per

Page 3 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny Fena från deboichet

You must be logged in to create new discussions.