Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny fena, men vilken??

• Ny fena, men vilken??

Publicerad av hellgren på 30 maj, 2007 vid 07:48

Tjenare!

Min fena har åkt på lite väl mycket stryk på sistone, så den börjar bli dålig om man säger så.

Så nu till frågan, vad ska jag köpa? Kör en Mistral Twister 117 L, väger kring 90 kg, vill köra freestyle (kan inte så mycket än). Viktigt för mig är att jag planar snabbt, sen behöver det inte gå så mycket fortare. Har kollat lite på surfers och tror att den här ser schysst ut http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_98_99&products_id=324 Men är den det? Vad vet jag? 🙂

Tacksam för svar!

/Hellgren

andersbq svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 10:26

För liten. Om du ämnar köra Freestyle och plana tidigt, ska du minst ha 25 cm till ett 6.0-6.5. Gärna ett par cm till. Om du verkligen vill plana tidigt och inte tänker snurra bräda alls, kan du köpa nån rakare, lång fena över 35 cm.

• oscar

Medlem
    30 maj, 2007 vid 10:37

Kör den fenan med 6.2 på min vågis…skulle ta lite större till twister 117 (har haft en själv)…varför inte ta en titt på Pro-limits hybridfena? Eller MFC freestyle…eller MFC goya freemove.

• hellgren

Medlem
    30 maj, 2007 vid 11:16

Hmm, kör 5.7 som störst för tillfället, men det kanske är 25 cm som gäller ändå? Snurra tänker jag, annars vore det väl inte freestyle 😉

Tycker det verkar konstigt bara, alla dom fenor som surfers rekomenderar till freestyle är typ 23 cm eller kortare.

• oscar

Medlem
    30 maj, 2007 vid 11:34

Jag upplevde twister som rätt seg i upp i planing så den mår bra av lite fena för att komma igång. De fenor som rekommenderas är väl för extrem freestyle som ” switch stance chachoo into…….” vet inte vilket stadium du är på men om det är vulcans och spock som gäller så blir nog 25 bra.

• hellgren

Medlem
    30 maj, 2007 vid 11:52

ok, 25 it is.. Du rekomenderade några där, är det dom man hittar på Surfers? Det fanns fenor med typ dom namnen 🙂

• andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 12:42

Vet inte hur din övriga brädgarderob ser ut, men jag skulle nog satsa på minst 2 nya fenor. 25cm funkar till 5,7-6,5. Men det är inte fel att ha en 23cm oxå. 21cm är lite smått med din (min vikt), då brukar man dessutom använda en mindre bräda än 115 liter.

Själv har jag 25, 24, 23. men jag tänker skaffa typ 27 oxå, tycker att 25 släpper för mycket med 6,5 och jag har snart ett 7,0… (På Naish playmate 116 liter, min vikt 90 kg)

• hellgren

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:06

ja det kan nog va sant.. men en i taget 🙂
    Ok en sån pro limit hybrid ser ju vettig ut.. Naturligtvis finns den inte i 25 utan i 24 och 26 😀
    Vad tror ni? Snabbare planing med 26?

Har förresten haft lite spin-out problem på sistone, kanske bara är för att den fått så mycket stryk, men kan det ha nått med längden att göra? Tror jag har en 24 cm eller så nu. Den som följde med brädan om jag inte minns helt fel.

• andersbq

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:13

26 blir nog bra, du vill ju dessutom ha lite planingshjälp!

• rasmus_w

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:15

Fenor som fått stryk kan mycket väl vara väldigt spinoutbenägna men min erfarenhet är att spinoutproblem ofta sitter i huvet. Spinout är liksom ofta en grej som händer för att man tror det ska hända.

• pederboy

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:17

Hellgren, det är en 24cm fena som orginal på Twister 117.
    Skulle rekomendera 25 före 23 till Twistern, för att plana lite tidigare.

/Peder

• oscar

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:20

@Rasmus_W 387048 wrote:

Fenor som fått stryk kan mycket väl vara väldigt spinoutbenägna men min erfarenhet är att spinoutproblem ofta sitter i huvet. Spinout är liksom ofta en grej som händer för att man tror det ska hända.

Va??

Runt en skada fena bildas luftvirvlar som sugs upp längs fenan vilket gör att fenan släpper. Rasmus kanske drömmer väldigt mkt om vindsurfing och att han får spinout…

• hellgren

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:27

Ok! Ska ta mig en titt på uden´s innan jag beställer nått (man vill ju ha den innan helgen helst), finns det inget där så beställer jag den ikväll.

tack för hjälpen grabbar!

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:33

@Rasmus_W 387048 wrote:

Jahapp. Rasmus, jag trodde att du redan hade ett all-time high svar här på konfen, men så smiskar du in detta. :crazy:

Det kan väl knappt bli mer fel.

Egentligen är det nätt och jämnt värt att kommentera, men jag gör det i alla fall så att inte nykomlingar i sporten skall få tokiga idéer.

Spinout hänger absolut ihop med rätt teknik och hur man trimmat sina grejor samt hur mycket (eller lite) vind man seglar i. Och kan väl i viss mån, med god vilja, härledas till att det sitter i ”huvudet”…

Men om vi utgår från att tekniken är OK, att man har hyggligt rätt storlek och modell på fenan och inte har riggat seglet som en sopsäck så är fenan och fenans skick mycket viktigt.

Vid manövrar/vågsegling kan jag känna att fenan släpper påtagligt mer redan vid ganska små skador. Är man dessutom ute efter att segla fort och/eller sätta press på en fena så märks det om möjligt än mer. Jag har hellre en för liten eller för stor fena i bra skick i boxen än en som är skadad. Så stor skillnad är det.

En skadad fena har betydligt mindre marginal till ”släpp” (spinout) än vad en hel fena har. Därmed skulle man kunna säga att det för seglare med sämre tekink/mindre erferanhet om möjligt är ännu viktigare att se till att fenan ser OK ut och inte är skadad.

Så – det är värt att hålla sina fenor i bra skick. Punkt.

Slipa På!

• rasmus_w

Medlem
    30 maj, 2007 vid 15:30

@Oscar 387052 wrote:

Va??

Runt en skada fena bildas luftvirvlar som sugs upp längs fenan vilket gör att fenan släpper. Rasmus kanske drömmer väldigt mkt om vindsurfing och att han får spinout…

Inte luftvirvlar, stört flöde. Men skitsamma. Så gott som alla mina fenor har mer eller mindre stora jack i spetsen och jag har väldigt sällan problem med spinout. Senast jag var ute, på en urgammal plast-tiga hade jag dock en hel del spinoutproblem men efterhand löste det sig när jag kom på hur jag skulle få brädan att gå fort men jag hann bland annat med min första spinout i gippen på säkert ett årtionde.

En gång i tiden hade jag dessutom ett kroniskt spinoutproblem som försvann när jag skaffade rätt mast till seglet jag använde.

Att det kan sitta i ”huvet” har att göra med att man ibland reagerar fel på spinoutproblem. I princip gäller att om man bara har någorlunda hyfsad fart och belastar fenan jämnt så klara man sig utan spinout även om man pangar på som fan med bakfoten. Problemet är när man får en spinout och pressar för hårt. Om allt man gör åt det är att pressa lite mindre så brukar det funka bra men det är inte ovanligt att man tappar jämnheten i belastningen och utsätter fenen för plötsliga chockbelastningar och så är spinouten snart framme. Det är vad jag menar med spinout som händer för att man tror det ska hända.

Det första jag gör om jag har problem med spinout är oftast att pressa ännu hårdare med bakfoten och tänka på att hålla farten uppe för att se vad som kommer att hända. Om det löser problemet så funderar jag inte ens över vilka andra åtgärder jag kan tänkas vidta.

• rasmus_w

Medlem
    30 maj, 2007 vid 15:32

Och ja, jag är för lat för att orka hålla på och slipa på mina fenor, i haga Park finns det nåt som heter sandbankar som fixar den biten automatiskt. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA