Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny Film ifrån Torö 2005-01-09

• calle

Medlem
    18 februari, 2005 vid 12:56

Varför fråga när du ändå inte vill ha svar?
    / Calle

• stewen

Medlem
    18 februari, 2005 vid 13:00

Brädan ska juh inte enbart vara anpassad för att surfa på vågen.

• gson

Medlem
    18 februari, 2005 vid 13:57

Nä vadå klart jag vill ha svar! Men det får ju gärna vara substans i svaren. “man tager vad man haver” är ju ett svar men lite torftigt.

Så det är alltså ingen som bygger eget längre inom Vindsurfsvängen?
    Eller experimenterar med t.ex en speciell Toröbräda?

Jag bygger själv lite vågsurfbrädor och tycker givetvis att surf med segel är ganska närliggande då ni också kör på vågorna.
    Diskutera shape av brädor intresserar mej och kan man plocka upp ideer från V-surf så varför inte?

Hade
    G-son

• gurra1978

Medlem
    18 februari, 2005 vid 17:18

Svar till:

Men det får ju gärna vara substans i svaren. “man tager vad man haver” är ju ett svar men lite torftigt.

[/ QUOTE ]

Men ack så klokt laugh.gif Jag har en vågis, en freestylewave och en freestyle. Då jag seglade körde jag min freestylewave eftersom vinden la sig och det blev fint med mer volym (96 l)och 5,7 segel. Timmarna innan körde jag 74 l vågis med 4,0. Så att ha en custombräda för just en speciell våg som kommer 2 ggr per år känns lite overkill. Därför har jag inte en custombräda, men om du har lust att tillverka en vanlig vågbräda åt mig så vore det nice. Torö Custom låter ju rätt ballt.

• gson

Medlem
    18 februari, 2005 vid 17:22

Vad är du ute efter för sorts vågsurfbräda?

• dude

Medlem
    18 februari, 2005 vid 18:55

Men Gson! Du hänger inte med i svängarna än vad gäller vindsurfing hör jag. Säger dig Evo-trenden någonting? Eller varför inte stubbie?

Om vi går tillbaka lite handlar det självklart om preferens och vad man är ute efter att utveckla för stil. Vill du vara slashig och göra små svängar i mindre hastighet eller vill du försöka hitta högsta hastigheten på befintliga vågen. Det senare kräver en hel del känsla och erfarenhet men det tidigare kräver desto mer kraft och energi. Man utveklar den känsla man är ute efter.

Själv är jag ute efter följande. Rak rocker i en bredare akter och sedan en betydligt brantare scooplinje och en hel del kurva i brädans bakre kanter. Detta gör brädans främre del mindre aktiv och den är till och med i vägen. (Stora axlar är i vägen och fastnar i vågen.) Därför har brädan blivigt kortare. Denna bräda är vad jag kallar en Stubbie.

Denna bräda med mer rocker i aktern är vad jag kallar Evo-trenden av brädor. Den tillåter med sin mer kontinuerliga kurva i aktern en sväng i bottom-turnen (vad gäller på resten av vågen vet jag inte) som ger mer känsla tillbaka till föraren än vad andra stubbies ger med sina raka avslut i aktern.

Vad gäller att bygga custombrädor för specifika vindsurfingbreak skulle det vara jättekul. Men jag förstår att du inte är insatt i den utökade komplexiteten med att bygga vindsurfingvågbräda jämfört med vågbräda. Byggkonstruktionsmässigt måste fenan klara större påfrestningar och utöver vågbrädan ingår även mastskena, fotstroppspluggar, foot-pads och permanent halkskydd. Designmässigt har vindsurfaren tre, ska vi kalla det, tryckpunkter; två fötter och seglet som man lägger mer eller mindre tryck på. Jag låter det vara upp till de som kan återskapa och har kanaler för att vidareförmedla sin shape att utveckla nya shaper. Och i just dessa år verkar det som vidareförmedling har kommit igång av några speciellt intresanta shaper — för att återspegla ditt sarkastiska, cyniska, bittra, verklighetsfrånvridna, optimistiska eller entreprenöriella (beroende av vad du nu har för förkunskaper och avsikter och hur vi förstår och instresserar oss av dem) förslag att göra våra egna hemmabreakcustombrädor. Jag har själv slagit till på en Angulo Amigu 7’4″ som har måtten
    * 230 cm lång,
    * 58 cm bred,
    * 80 liter och
    * 39 cm i one foot off.
    Jag har själv inte fallit för någon speciell shape från föregående år vilken uttalats vidareutvecklats åt det hållet vi pratar om här. Därför nysatsar jag på denna för mig helt nya shape. Andra som uppskattat tidigare shapes vilka nu uttryckligen vidareutvecklats åt det håll vi pratar om satsar på dessa. Personligen tycker jag man kan se det som skillnaden mellan evolution och revolution.

Så länge man har det kul är det viktiga.

Lycka till!

//Niklas

• gson

Medlem
    18 februari, 2005 vid 19:53

Jovisst jag är insatt i hur en vindsurfbräda är byggd Sandwich osv.
    Nej jag har inte tänkt ge mig på att bygga V-surfbrädor, jag seglar inte själv längre, la av för drygt tio år sen.

Det finns väl en hel del gubbar som bygger egna sandwichbrädor, tom en del vågsurfbyggare bygger med sandwichteknik.
    Så ooootroligt krångligt är det ju inte!
    Nej jag har inte hängt med på brädsidan på vindsurf utan istället intresserat mej för vågsurfingen.
    Tack för tipset om Angulobrädorna, tog en titt på Amigun.

Skulle vara kul att se fler hemmabyggen inom vindsurf, men jag kan hålla med om att det verkar meckigt med vakumpumpar osv.

Hade
    G-son

• dude

Medlem
    19 februari, 2005 vid 18:02

Jag skulle igen (om jag nu har gjort det) vilja tacka frippe75 för sin film av riktigt härlig känsla! Det är ju så skönt med sån här bra kvalité. Sedan om man jämför med andra, specifikt då Jockes film, så verkar hastigheten i vågorna och surfingen vara lite annorlunda eller om det är någonting annat som bidrar till en helt annan känsla. Inzoomingen är bättre känns det som. (Sorry Jocke crazy.gif)

Hur kul som helst i alla fall med en massa film att kolla på!

Jag hjälper hjärna till att bidra till mer film.

Ha det bra alla!

//Niklas

• rutgerhauer

Medlem
    20 februari, 2005 vid 01:37

Mysig film frippe, smutt intro, grymma texter. Men har vi inte glömt en sak, jag står ju för 80% av projectet och känner att jag behöver lite kredd för det. Jag underhöll din flickvän så att du skulle kunna komma iväg och filma.

Puss
    /Lars

• frippe75

Medlem
    20 februari, 2005 vid 17:49

Min flickvän hälsar och tackar.

PussPuss Frippe

• surfslusken

Medlem
    21 februari, 2005 vid 08:27

Fan Frippe, e du lika dålig som Nik Baker på att ta hand om flickvännen??

Trodde föresten att RutgerHauer va din flickvän numera, men ryktena kanske inte stämmer då? Men på era gräl om cred hit o cred dit låter det ju faktiskt som ni varit ihop ett bra tag.

• frippe75

Medlem
    21 februari, 2005 vid 10:00

Tja..

Hon brukar vara ganska missnöjd när jag varit borta. Och det är dessa tillfällen rutger är på besök.

Blir inte analysen att det är rutger som är kass på att ta hand om min flickvän 🙂

Får skaffa en annan ersättare 🙂

• surfslusken

Medlem
    21 februari, 2005 vid 10:14

Ja, de stämmer nog. RutgerHauer lär väl va grym på att ta sin i hand vid det här laget. Har nog inte blivit mycke åka av där sen sommarn -02 i Varberg.

Eller kan det vara så det din flickvän egentligen saknar när du e borta inte är din konsult bak och buk (o allt som rimmar på det), utan din feta plånbok? För där har iaf inte RutgerHauer (eller nån annan jag känner) nåt att sätta imot! grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif

• frippe75

Medlem
    21 februari, 2005 vid 11:30

Hahahaahaha… Kul ?? Nej…

Ehh hur som helst … Hur går det med cirkusen… Har alla djuren kommit in på scnenen eller är den stora valrossen ifrån Varberg (analogi) fortfarande upprörd över sitt eget cirkus nummer ??

• surfslusken

Medlem
    21 februari, 2005 vid 12:19

Vet inte riktigt vad jag ska säga om cirkusen. Snart har iaf alla gjort entre i manege`n. Clownen “tryck i bullarna” va inne på ett gästspel här om dan. Och cirkus direktören tycker att vi låter valrossen köra sitt nummer bäst han vill och ska inte låta det störa programet.

Men visst finns det en del dynga kvar att kratta i manege`n efter elefant/valross nummret som publiken verkar ha tröttnat på vid det här laget. grin.gif

Hörru Frippe, vad yrar vi om? Nu har vi lyckats få den här tråden helt ur kurs. Har t o m glömt vad den hanlade om från början. Vi kommer antagligen få skäll (helt befogat)snart igen!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny Film ifrån Torö 2005-01-09

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.