• Ny idé !

Publicerad av anonym-anvandare på 15 mars, 2004 vid 20:09

Hejsan alla brädseglare!

jag har länge funderat på om man skulle kunna avända klätter selar som sittselar till sin bräda? Rent tekniskt borde det ju funka eftersom att man sitter på samma sätt i dem.

Va tror ni?

macguyver svarade 21 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jonasp

Medlem
    15 mars, 2004 vid 20:15

och vad har du då vunnit på det? Om man sitter på samma sätt alltså. Eller sitter du inne på en klättersele? I sådana fall e det väl bara prova när isjäveln e borta och skriva om det e bättre eller sämre än en vanlig sittsele.
    Själv vet jag inte hur en klättersele ser ut så jag borde kanske hålla käft.. blush.gif

• ola_p

Medlem
    15 mars, 2004 vid 21:05

Jag tror följande:
    1. du kommer långt från kroken med kroppen, en klättersele ger sig en del åt det hållet när man hänger i den
    2. svårt att fixa så att kroken sitter bra
    3. inte lika bekvämt, en klättersele är inte byggt att sitta länge i, samt att eftersom belastningen inte flyttas ut av kroken så trycker den mer på höfterna. och en surfsele är mer välvaderad…

typ… jag skulle iaf inte använda min klättersele till surf i annat än absolut nödfall (hur nu det skulle kunna inträffa att man bara hade en klättersele till surfet..)

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2004 vid 23:43

Svar till:

Hejsan alla brädseglare! jag har länge funderat på om man skulle kunna avända klätter selar som sittselar till sin bräda? Rent tekniskt borde det ju funka eftersom att man sitter på samma sätt i dem.

Va tror ni?

[/ QUOTE ]

Jag tror du har för lite att tänka på.
    /David

• fiskmas

Medlem
    16 mars, 2004 vid 10:04

Om alla klätterselar är som de jag haft så blir det ett himla bök att spänna på och av sig den jämfört med en hängsele. Vidare så blir nog kroken svår att få att sitta bra och stadigt.

• culing

Medlem
    16 mars, 2004 vid 17:13

För 15 års sedan fanns det en sele som jag tror hette ”ergo”, eller ”ergo tech”, som var snarlika klätterselar.
    Dessa var inriktade till Slalom & Course racing, tanken var att man skulle få så låg krok som möjligt för man é ju tyngst över rumpan.
    Tror aldrig dessa selar blev någon hit, såg bara ett fåtal.
    Själv tror jag att de nya racing selarna är svårt att förbättra nämnvärt.
    Fred Haywoodselen é fortfarande min favvo.

• macguyver

Medlem
    16 mars, 2004 vid 23:05

Innovativa idé, men kolla innan du dränker din klättersele i saltvatten att de beslag som selen är utrustad med är rostfria.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.