Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny kolbom – krav 26 mm

• sinker

Medlem
    21 januari, 2008 vid 20:17

Aeron har ju en spännande rörkurva. Kan ni som kört den ett tag berätta hur den fungerar. Vad är bra, vad är inte lika bra?

Jag som är old-school och för gammal att lära om, kör underhandgrepp på främre handen… och då känns det som att det skulle bli avigt med en Aeronbom, vad tror ni?

/sinker

• oscar

Medlem
    21 januari, 2008 vid 20:27

För mig passar Aerons bomkurva helt perfekt. Blev så positivt överraskad efter första turen att mina surfpolare trodde jag gick på droger när jag kom upp ur vattnet. Jag tycker man kommer i mkt bättre position i manövrar och har mkt bättre kontroll på riggen då man kommer lite tajtare mot masten.

Sanslöst möjd med min Areon!!

• ola-h

Medlem
    21 januari, 2008 vid 21:26

Aeronkurvan: Skönare för främrehandleden samt lite större felmarginaler vid gippar och dylika manövrar, speciellt om det är riktigt blåsigt och choppigt.

Jag tror många skulle föredra denna kurva framför en mer traditionell (även om båda är lika smala).

Jeppe själv kör mycket med underhandsgrepp och han verker gilla bommarna så jag tror inte det är något problem.

• gustav1980

Medlem
    21 januari, 2008 vid 23:34

Blev inspirerad av tråden och själv sugen på ny bom.
    Vill dock minnas att min 7.5 segel vill ha 213 i bomlängd och Aeron Continuous Alloy Skinny (som lockar med sitt 26 mm grepp) har 210 som längsta angivna längd.
    Någon som vet om det går att få ut några cm extra?

• Oregistrerad

Gäst
    22 januari, 2008 vid 10:38

Gustav,
    2008 har Aeron nya bomlängder.

Kol 26mm hela vägen: 140-190

Kol 26 grepp + 29 bakom: 150-200; 175-235 (eller 225, måste kontrollmäta)

Alu 26 grepp + 29 bakom: 140-190; 150-200; 175-235 (eller 225, måste kontrollmäta)

Alu 29mm hela vägen (styv som en kolis): 140-200; 150-210; 175-235 (eller 245, måste konrollmäta).

Vad gäller böjen: Trenden att ha raka rör med mycket böj längst fram har hållit på ett tag. Gulftech som jag sålde tidigare hade betydligt mer så än t ex dåtidens NP, North, HPL, mfl. Idag har ju många fabrikat ungefär samma böj som Aeron (dessutom tillverkar Aeron många andra bands bommar). För vanlig segling rakt fram känner man ingen skillnad direkt, men i gippar, manövrar och även i lättvindsvattenstarter är “Aeron-böjen” mycket skönare än mer smalnosade böjar. Jag kör mycket underhandsgrepp på framhanden och det gäller även då. Nu tycker jag dock inte att böjen är det främsta skälet till att köra på Aeron. Det lilla tighta styva frambeslaget (ännu bättre på 2008oran) den superstyva alun eller smala greppet på lilla kolisen är minst lika viktiga grejor.

/Jesper B

PS: Hoppla vad mycket sreklam det blev. Priser finns under “nyheter” på hotsailsmaui.se (som för övrigt är pinsamt ouppdaterad).

• jesper_b

Medlem
    22 januari, 2008 vid 15:24

Nu när jag har lyckats få tag på ett lösenord igen och loggat in kan jag inte hejda mig med en liten frågan. Aeron har förutom sina vanliga bommar utvecklat en med ett rätt sjukt grepp. Ser ut som en bilratt, typ, med ett vågformat gummi påinsidan. Påstås vara bra i freestyle och i vågridning då man låter bommen glida fram och tillbaka i handen. Man har helt enkelt bättre kontroll på detta “glid”. Kräver mindre kraft för att stoppa det och så vidare.

Förutom på “djupet” är det 26mm diameter i kolröret hela vägen.

Jag tog hem ett par bara för att kolla in dom. Vad tror ni?

/Jesper B

• ola-h

Medlem
    22 januari, 2008 vid 15:29

Ser helt sjukt ut. Man får nog prova innan man uttalar sig.

Men jag måste passa på lovorda frambeslaget. Grymt lättanvänt och smidigt. Jag kör Hot Sails Mauis egen bom nu, men saknar verkligen just frambeslagets smidighet.

• nlc

Medlem
    22 januari, 2008 vid 17:31

Ja e skeptisk. Funkar det verkligen att ha sån ribbning i böjen? Man kommer ju fläka upp hela handflatan när man gör en booom-shaka. Eller?

• mag

Medlem
    22 januari, 2008 vid 20:08

Tar du med en sån bom till Maui så vi kan prova?
    Jag har inte bestämt mig vilken jag ska köpa än.
    /Magnus

• sinker

Medlem
    13 februari, 2008 vid 16:07

Det här med böjkurvor är riktigt intressant. Jag klämde på en Chinook 2007:a och den känns ju snarare tightare/smalare än en “normal” NP bom. Var det bara inbillning eller är det så?

Samtidigt kommer det nu fler märken med Aeronliknande kurvor, tex Naish 2008 har också den nya kurvan.

Finns det nån där ute som inte är nöjd med den bredare kurvan?

Hur är det att växla mellan två bommar med olika kurvor? Behöver man ställa om sig?

/sinker

• Oregistrerad

Gäst
    13 februari, 2008 vid 20:34

@Jesper_B 440281 wrote:

Nu när jag har lyckats få tag på ett lösenord igen och loggat in kan jag inte hejda mig med en liten frågan. Aeron har förutom sina vanliga bommar utvecklat en med ett rätt sjukt grepp. Ser ut som en bilratt, typ, med ett vågformat gummi påinsidan. Påstås vara bra i freestyle och i vågridning då man låter bommen glida fram och tillbaka i handen. Man har helt enkelt bättre kontroll på detta “glid”. Kräver mindre kraft för att stoppa det och så vidare.

Förutom på “djupet” är det 26mm diameter i kolröret hela vägen.

Jag tog hem ett par bara för att kolla in dom. Vad tror ni?

/Jesper B

Hur länge knölarna kvar på det gummit?

• surfmeister

Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:04

@Lars_K 439926 wrote:

Tecnolimits XTR är 29 mm hela vägen, mätte min nyss med skjutmått. Inte 26 mm, men sen ska den ju hålla för lite bashing också… 😉

Är din bom 29mm med greppet? På TLs hemsida står det 29mm med det brukar vara utan grepp…..Har funderat starkt på TL Revolution kolen (har Revolution Ergal-bommen) men nu när Aeron har ändrat sina längder blir det helt plötsligt mkt intressant…..har också små händer och har mkt jobbigt med handskar…:)

• Oregistrerad

Gäst
    13 februari, 2008 vid 21:23

@surfmeister 444597 wrote:

Är din bom 29mm med greppet? På TLs hemsida står det 29mm med det brukar vara utan grepp…..Har funderat starkt på TL Revolution kolen (har Revolution Ergal-bommen) men nu när Aeron har ändrat sina längder blir det helt plötsligt mkt intressant…..har också små händer och har mkt jobbigt med handskar…:)

valde att köpa en aeron – carbon som jag räknar med kommer vilken dag som helst…..:-)

mats

• faster

Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:41

Naish hade den formen på bommen redan under 2007 på sin freeride-bom jag kört med den under 2007 och har inte upplevt några problem.

• donpedro

Medlem
    13 februari, 2008 vid 22:34

@Sinker 444545 wrote:

Finns det nån där ute som inte är nöjd med den bredare kurvan?

Hur är det att växla mellan två bommar med olika kurvor? Behöver man ställa om sig?

/sinker

Jag gillar absolut inte den konstiga böjen på bomarna. Blir väldigt konstig böj på handleden om man vill greppa fram på bommen innan freestylemanövrar osv. HAr bytt tillbaka till min gamla bom efter att ha testat ett par månader.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny kolbom – krav 26 mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.