• gh0st

Medlem
    18 maj, 2008 vid 20:42

Intressant. Underligt att kiteföretagen inte forskat mer i detta tidigare. Bladdern är ju faktiskt en stor del av totalvikten.

• johnk

Medlem
    19 maj, 2008 vid 00:06

det såg ut som om den var ganska nära att explodera på slutet när han klämde på den. den buktade ut och blev deformerad. borde betyda att den tänjts ut och försvagats, men så kanske en vanlig bladder också reagerar? jag skulle dock gissa ”nej” eftersom de är mer elastiska.

men bra att den var orange!(?)

• jofa

Medlem
    19 maj, 2008 vid 07:16

Meehh… kan kan inte få veta hur mycket vikt man sparar då? Att den är lättare säger ju inget man vill ju veta hur mycket jämfört med en vanlig bladder. Dessutom skulle jag vilja se dem pumpa en vanlig bladder kite och sedan byta ut alla mot de orangea och pumpa upp lika mycket typ 6-7 PSI för att knäppa lite på LE och böja lite på struttarna så man kan få en känsla för den fantastiska styvheten 😉

• neven

Medlem
    19 maj, 2008 vid 07:36

Jag undrar om alla kite:ar kommer att vara bättre av den ökade styvheten. De är ju ändå designade för ”vanliga” bladders. Men man kanske alltid vill ha så styvt som möjligt, vad vet jag…

• sourra

Medlem
    19 maj, 2008 vid 08:18

JohnK: En vanlig bladder kan deformeras riktigt fint när man gör sådär.

JoFa: Tycker bestämt att han säger att den väger lite mer än hälften så mycket som en vanlig bladder men det säger i och för sig inte så mycket eftersom man inte får veta hur stor del av den totala vikten som är bladders.

• skotten

Medlem
    19 maj, 2008 vid 12:44

if the LE becomes stiffer wont it be harder to turn?

• neven

Medlem
    19 maj, 2008 vid 13:04

@skotten 466509 wrote:

if the LE becomes stiffer wont it be harder to turn?

Jag trodde att en styvare LE skulle göra det LÄTTARE att svänga…?

• skotten

Medlem
    19 maj, 2008 vid 14:56

yeah well I suppose a harder kite will fly in a straight line better than a floppy one, but if it needs to twist it would mean higher barpressure?

I dunno… this is just something I half worked out in my head on an impulse…

• snygging

Medlem
    19 maj, 2008 vid 20:39

@Neven 466518 wrote:

Jag trodde att en styvare LE skulle göra det LÄTTARE att svänga…?

Nemesis hp t.e.x. har inte den styva cuben fibern i tipparna för att annars skulle den svänga långsammare, fråga mig inte hur! 🙂

• yann

Medlem
    19 maj, 2008 vid 20:45

Om mjuka kites hade vart bra då hade man väl bara pumpat dom lite lösare eller? Min uppfattning är att man ska pumpa så mycket kiten pallar. Då håller den profilen bättre och låter bli att trassla sig i vattnet.

Svårt att tro att den här bladdern skulle påverka styvheten nämnvärt. LE är ju 100% ostretchig i sig så det är ganska ointressant vad bladdern håller på med därinne. Men mindre vikt är ju bra!

• milkman

Medlem
    19 maj, 2008 vid 21:06

Vikt betyder mycket, men enligt dom designers som jag hört uttala sig så är det främst typ relaunch och lättvind som fördelarna. Men sen borde ju effekten av ”död vikt” som man slipper accelerera/retardera varje gång man svänger och minska med en lättare kite = snabbare svängar?
    Kiterna skulle nog gå ner i pris typ 50kr för att man slipper transportera 1kg bladder på flyget också. 🙂

• skotten

Medlem
    19 maj, 2008 vid 22:12

interesting point, there has to be a reason the kitefolks havent done this sooner themselfs though..

• gh0st

Medlem
    20 maj, 2008 vid 08:14

Att en kite flyger bättre av att den är lättare är helt klart. Frågan är väl hur hållbart matrialet är. Jag tror inte att det vanliga bladder matrialet stretchar speciellt mycket när det är uppblåst o flyger, tror däremot ett stretchigt matrial kan vara hållbarare vid punkteringar.

• klubben

Medlem
    20 maj, 2008 vid 09:19

Gör det nått att den vanliga kondomen stretchar nått då? egentligen håller den ju inget tryck utan håller bara luften inne och de e tyget som håller trycket. Man får ju vara ganska försiktig när man ska pumpa upp den utanför kiten, den blir lätt dubbelt så stor som den borde. Känns som om man borde behöva välldigt mycket exaktare mått om den inte töjer sig heller för att inte få veck när man pumpar upp den så att den ligger och skaver mot sig själv.

• klubben

Medlem
    20 maj, 2008 vid 09:22

Det ser änna ut som sån plast dom lägger mellan skinkbitarna i charken på Ica hehe 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.