• Ny olycka!

Publicerad av mrmille på 16 september, 2004 vid 20:20

Denna gång är det jag som förtjänar en Darwin Award.

Körde lite med landboarden på onsdagseftermiddagen och var riggad med en 4.9m² Flexifoil Blade III. Efter att ha tränat på lite 180s och några sköna 2 x 5 meters hopp kände jag att det började bli dags att rigga ner. Lagom på väg tillbaka till riggplatsen åker draken upp i zenith och lyfter mig rakt upp, upp och upp, och så lite längre upp. Att bedömma höjden själv är svårt. Jag vet att jag tittade ner på en träddunge samt ett par lyktstolpar. Enligt ögonvittnen så var jag minst 10 meter upp, kanske högre, även dom gämförde med omkringliggande objekt. Väl stigande struntade jag i höjden utan försökte styra mig nedåt. Och visst fan kollapsar draken då!
    På väg ner mot marken lyckas jag få styr på draken igen och styra mig något ut ur powerzone men landar med en fruktansvärd fart och kraft på gräset. Detta gör att benen inte orkar att ta trycket och jag dänger huvet i knät och svimmar av. När draken då far nedåt sliter den upp mig två tre meter i luften igen, medvetslös, och krashlandar ett tjugotal meter längre bort med mig hängandes efter.

Det tog ca fem minuter innan jag vaknade till liv igen, detta var när ambulanspersonalen höll på att mecka av mig sele och hjälm.

Resultatet då?
    Fraktur/sträckning i vänster fotled samt smärtor i vänster axel, troligen ett muskelfäste som fått lite mer stryk än nödvändigt.

Personalen på sjukhuset undrade hur fan jag överlevt över huvudtaget. Troligen hade dom granskat mina skydd och mina kläder. Mystic Darkridern stadgade upp svank och höfter samt skyddade njurar och lungor. Inga inre blödningar eller skador i dessa delar av kroppen vilket i annat fall ses som standard vid denna typ av ”fall-olyckor”. Hjärnskakning slapp jag troligen på grund av hjälmen och vid knäna tog skydden smällen även där.

Kontentan av det hela då.
    För er som sysslar med foils, även små på land. Glöm inte bort att ha skydd, var aktsamma mot vindbyar och termikbubblor. Det spelar ingen roll hur mycket dom utvecklar tube-kitesen, dom kommer aldrig att nå samma höjder som foils (skillnad mellan vindfång och vinge, ni vet säkert), vilket gör att man på land hellre skall köra fett underriggad än överriggad.

Be safe! Själv ska jag köpa en trisslott!

Borttagen användare svarade 20 år, 5 månader sedan 20 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • preppie

Medlem
    16 september, 2004 vid 20:33

helvete vilken tur du hade, härligt att du grejade det.

• rambo_johnson

Medlem
    16 september, 2004 vid 21:32

haha, jävla galning du får fan skylla dig själv

• rambo_johnson

Medlem
    16 september, 2004 vid 21:46

o foils suger fet get pung så det så… dom bara kolapsar hela tiden

• deep_core

Medlem
    16 september, 2004 vid 21:47

Mannen! Köp TVå lotter! Jag drog på en ordentlig rova på longboarden här om dagen och fick då tankarna på och köra kite på land. Tack, för ”värdefull” info.!!
    Krya på sig.

• mrmille

Medlem
    16 september, 2004 vid 21:59

Svar till:

[/ QUOTE ]

Exakt! Är huvet dumt så får kroppen lida wink.gif
    Fast, jag har inte ett enda blåmärke nånstans, mycket konstigt. Ändå så är jag helt j*vla mörbultad. Enligt läkaren borde smällen motsvara att krocka med en bil i 50-60, utan bälte…

• guran

Medlem
    16 september, 2004 vid 22:42

Va fan! visa lite respekt för helvete mad.gif alla har väl otur någon gång och det låter som killen hade tur.

• pjoter

Medlem
    16 september, 2004 vid 23:18

Gött å höra att du klarade dig så lindrigt iaf!
    Krya på dig å kör lugnt! wink.gif

• pepa

Medlem
    17 september, 2004 vid 04:47

Han får väl fortfarande skylla sig själv för det ella?

• jl_

Medlem
    17 september, 2004 vid 05:54

Vilken röta Erik!!!
    Du får väl bygga nån airbag av en gammal bäddsoffa för du ska väl upp igen så snart benen läkt!??!

• snygging

Medlem
    17 september, 2004 vid 06:55

Utan att vara ngn expert men vädret kan vara djkl lurigt ibland framförallt efter denna vecka med orkanvindar, efterdyningar etc. Han verkar ha haft helt klart mer skydd än de flesta som kitar.

• patrikol

Medlem
    17 september, 2004 vid 07:29

Skönt att det trots allt gick bra! Krya på dig.

• tottovich

Medlem
    17 september, 2004 vid 07:33

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Exakt! Är huvet dumt så får kroppen lida wink.gif
    Fast, jag har inte ett enda blåmärke nånstans, mycket konstigt. Ändå så är jag helt j*vla mörbultad. Enligt läkaren borde smällen motsvara att krocka med en bil i 50-60, utan bälte…

[/ QUOTE ]
    fick du ingen blåtira av smällen mot knäna? fan så jävla ont de gör asså, skönt att du klarade dig lindrigt undan i alla fall. hjälm verkar ju inte helt tokigt att ha när man kör på land må jag säga. tackar vet jag vatten. grin.gif

• brickan

Medlem
    17 september, 2004 vid 07:37

Vem ringde ambulansen? såg inte dom det hela?

• rambo_johnson

Medlem
    17 september, 2004 vid 08:23

5min för ambulansa fan bra tid

• sunwave

Medlem
    17 september, 2004 vid 08:44

Bra att folk berättar när det går åt helvete så andra kan dra lärdom! Hoppas du är uppe på brädan snart igen! /Johan

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.