Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?
-
Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?
Publicerad av bollen på 17 februari, 2009 vid 21:41Vad är detta man skall börja med? År det någon dom har koll? Skall även fun-rankings vara baserad på 1×10? :confused2: Och varför 2xGT31 – är inte det lite overkill…
mvh P
marden svarade 15 år, 2 månader sedan 22 Medlemmar · 78 Svar -
78 Svar
-
Man har gjort en kompromiss med WSSRC om att få godkänna rekord med GPS. Eftersom GPS:en inte har samma noggrannhet som video timing, så krävde WSSRC att man ska segla med 2st GT-31 och sen jämföra dessa och ta medelvärde.
Det pågår kontinuerligt utveckling av GPS:er, så målsättningen är att få fram en GPS som är tillräckligt noggrann. Troligen kommer ingen ny GPS hinnas med att tas fram detta år, så ska man gå för rekord då får man köpa en till…
-
Sedan spelar det ju ingen som hellst roll ifall du har en gt31 eller gt11 om du inte ska cykla i skogen eller surfa där det inte finns några mottagare, mao ingen skillnad..
-
Saxat från GP3S:
Quote:17 February by Roger:http://www.gps-speedsurfing.com and http://www.gps-kitesurfing.com are proud to present the birth of our new record rankings.
From the first of March 2009 our new record ranking page will be online. Our official record department will be shown sperately from our fun rankings. We will fully support all claims made by members who set a Personal, National or International GPS Record. We wil start form scratch, which means we will support records set from March first 2009 onward.
Anyone interested should make sure to purchase two GT-31 devices as the rankings will be based on the average 1x 10 second speed of those two given devices.
Our GPSKR (GPS Kitesurfing Records) and GPSWR (GPS Windsurfing Records) will be based on:
-1×10 second run
-Average speed of Two GT-31 devices
Costs are € 50,00 (€ 30,00 for Gold members) for one full year starting from the moment you activated your record account. After activating your account you also get access to the website Gold Mebers area. Payment needs to be done within one week after the first record session posted on either of the sites. Obviously the fun rankings stay free of charge.
Rules will be online the last week of February.
Detta är alltså ett steg mot att ha officiella rekord med GPS. Har inte riktigt koll på hur långt arbetet gått gentemot WSSRC, men det kommer nog mer info om detta inom kort.
Observera att dubbla GT31 enbart gäller om man vill posta resultat på den nya rekord-listan. På den gamla vanliga listan rekommenderas en GT11 eller GT31 precis som vanligt, och där gäller 5*10s average som vanligt.
Och vad jag vet kommer det inte krävas betalande medlemskap för fun-rankings i närliggande framtid iaf.
-
Det är kul att de arbetar för att få rekorden internationellt erkända.. Men då 2*gt31 inte kommer ge outright rekordet så känns det lite som att slänga pengarna i sjön.. Sedan får man känslan av att personerna bakom gps-speedsurfing har några fingrar i företaget som tillverkar dessa gps:er.. Så länge man inte har problem med mottagningen till gps:en så spelar det ingen roll ifall du använder gt11 eller gt31 är förklaringen jag fått.. Så visst seglar man på ställen med få satelliter typ Australien så kan man ju rättfärdiga en gt31, men annars?..
Vad jag fått höra av vår rtk så har inga spikar uppträtt på filer från gt11?
Upplägget känns som ett sätt att sälja många nya gps:er.. -
Det handlar om att få till mätvärden som är så exakta som möjligt, och för 5*10s så duger en GT11 utmärkt, men skall man köra speed-rekord, så räcker inte exaktheten till. I framtiden dyker det säkert upp en GPS som är tillräckligt exakt för att godkännas för rekord. För tillfället så tycker experterna att man får det mha två GT31.
Att anklaga någon utan att veta är lite olyckligt, tycker jag.
Men gillar du inte upplägget, så är det ingen som tvingar dig att vara med, Petter…
-
Läs igenom svaren som MvM släpper på frågorna på GP3S hemsida, så förstår man tydligare varför detta sker. Allt görs ju för att utveckla GPS segling ett steg till. Och det är ju bara om man vill “claima” rekord som man behöver 2 st GT-31 or. Övrig ranking blir ju “business as usual”. Tycker det verkar logiskt och bra. Det är ju betydligt dyrare att hyra in WSSRC´s video timing….
-
Här är tråden som Mattias pratar om: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=1&val=11187&StartRow=0
-
Jester;531036 wrote:Det handlar om att få till mätvärden som är så exakta som möjligt, och för 5*10s så duger en GT11 utmärkt, men skall man köra speed-rekord, så räcker inte exaktheten till. I framtiden dyker det säkert upp en GPS som är tillräckligt exakt för att godkännas för rekord. För tillfället så tycker experterna att man får det mha två GT31.
Att anklaga någon utan att veta är lite olyckligt, tycker jag.
Men gillar du inte upplägget, så är det ingen som tvingar dig att vara med, Petter…
Jepp jag ogillar upplägget som jag tror faktiskt kommer göra den vanliga rankingen till något oseriös.. Sedan förstår jag mycket väl att de tycker man ska använda två gps:er när man tävlar om rekord om 1*10sec.. Flera inom gps-speedsurfing.com som tidigare intygat att gt31 samt gt11 är i princip samma apparatur nu påstår att de har helt olika prestanda ger ett lite oseriöst intryck tycker jag.. Får man en spik i filen så blir den väl ändå inte godkänd av dig jesper?, så om jag kommer segla på ställen med bra mottagning så förstår jag inte anledningen till att köra med två gt31or stället för två gt11or..
Tycker det är lite som att tvingas använda dubbar på bildäcken även på ställen utan snö eller is.. -
Jester;531043 wrote:Här är tråden som Mattias pratar om: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=1&val=11187&StartRow=0
Har läst den innan jag svarade:wink:
-
Anledningen är helt enkelt att två GT31 är mera exakt jämfört med två GT11. Drar du 5*10s average är skillnaden inte stor mellan GT11 o GT31, men om man verkligen skall mäta speed, alltså bara en mätning så blir felmarginalen för stor med GT11.
Tanken är alltså att detta skall ligga till grund för världsrekord som är officiellt förankrade.
Och vi pratar inte om spikar, utan dom vill ha felmarginaler som är en bra bit under 0.1 knop, och dom spikarna är svåra att se.. 🙂
-
jag tycker det går åt rätt håll när det blir 1*10s.
istället för en “ointresant” medelfartmen jag tar det nog lungt i år också och satsar på nästa år då det är maxspeed på nya gt51:an som kommer gälla:)
-
Jester;531046 wrote:Anledningen är helt enkelt att två GT31 är mera exakt jämfört med två GT11. Drar du 5*10s average är skillnaden inte stor mellan GT11 o GT31, men om man verkligen skall mäta speed, alltså bara en mätning så blir felmarginalen för stor med GT11.
Tanken är alltså att detta skall ligga till grund för världsrekord som är officiellt förankrade.
Och vi pratar inte om spikar, utan dom vill ha felmarginaler som är en bra bit under 0.1 knop, och dom spikarna är svåra att se.. 🙂
Ok!! då är jag med.. Men då kan det vara bra att detta blir allmänt känt så ingen “prylintresserad” får för sig att skillnaden mellan gt11 och gt31 är helt osannolikt stor, typ flera knop minst:wink:
-
Nah, man måste ju inte degradera den vanliga rankingen om man inte vill.
Men det är ju bra att man har en ranking för vad den riktiga (exakta)toppspeeden var, å inte 5*10 sek.
Det är ju lite jobbigt å toksatsa 5 ggr.
Eller, det går ju inte å tajma in 1 regnby 5 ggr på raken, eftersom regnbyn bara var 1st.
Dom 2 50 knoparna som uppmätts var båda i regnbyar. -
Haha! Jag har precis skaffat mig en GT31, så jag har inte kunnat jämföra dom ännu.
Som sagt, så duger gamla GT11 perfekt till den vanliga rankingen (mycket beroende på att vi kör 5*10s average). Det är alltså bara när man skall jaga nationella och internationella rekord som man måste ha dubbla GT31.
Det är helt enkelt så att eftersom våra GPSer blivit såpass exakta så kan vi nu stryka den kompromiss som en 5*10s average är, och istället verkligen ha fart som liknar en hederlig 500 meters repa. Att dom valde 10s (och inte 20s, vilket ungefär motsvarar 500m) är väl för att inte stöta sig med WSSRC, skulle jag gissa.
Och att mäta hastighet över tid istället för över sträcka är ju ganska naturligt eftersom det är hastighet över tid som GPSerna mäter.. 🙂
-
*tar av mig RTK-mössan*
Personligen tycker jag det är bättre med 1*10s, just för att jag själv har haft svårt att prestera 5st bra 10s. + att vi nu snackar speed på riktigt… 🙂
Logga in för att svara.