Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?

• mattias-j

Medlem
    18 februari, 2009 vid 15:56

Tanken med att ha 1*10 istället för 1*20 är också för att öppna upp fler möjliga rekordplatser. Ska man köra 1*20 så måste man bo vid Sandy, Luderitz eller West K och det är det ju inte alla som gör….På detta sätt blir Haga strippen helt plötsligt något i världsklass. Och norra udden blir ju också ett kanonställe att vräka sig iväg och jaga 10 sec. Som sagt jag håller fortfarande på att detta är en förbättring. Och Petter, vi gillar ju dig ändå 😉

• p-malmkvist

Medlem
    18 februari, 2009 vid 16:11
    Mattias J;531074 wrote:
    Tanken med att ha 1*10 istället för 1*20 är också för att öppna upp fler möjliga rekordplatser. Ska man köra 1*20 så måste man bo vid Sandy, Luderitz eller West K och det är det ju inte alla som gör….På detta sätt blir Haga strippen helt plötsligt något i världsklass. Som sagt jag håller fortfarande på att detta är en förbättring. Och Petter, vi gillar ju dig ändå 😉

Shit!! tror folk får för sig att vi är ihop eller nåt.. Tyst med dig/Sylvester

• p-malmkvist

Medlem
    18 februari, 2009 vid 16:18
    Jester;531060 wrote:
    *tar av mig RTK-mössan*

Personligen tycker jag det är bättre med 1*10s, just för att jag själv har haft svårt att prestera 5st bra 10s. + att vi nu snackar speed på riktigt… 🙂

Håller helt med att det ska vara en repa och inget snitt som gäller.. Men om det inte är möjligt att få outright rekordet samt bara förbättrar felmarginalen på +-0.1knop så får det vara för mig iaf..

• klang

Medlem
    18 februari, 2009 vid 20:05

Vänta ni bara, till sommaren så släpper man en GT41 som innehåller en Bluetooth tri-link som möjligör sammankoppling av tre stycken GT41or, detta system kommer att vara grymt exakt. Jag gissar att under 2010 så kommer det därför finnas 3 olika forum,

1. 5x10s for fun, 30EUR
    2. 1x10s x 2 (2st GT31), really good, but mostly for fun, 50EUR
    3. 1x10s x 3 (tri-link), if you are a serious competitor, 70EUR

Så är det, sanningar från skåneonline

Skämt och sidor, tycker det är kul att man försöker gör GPS mätningarna mer seriöst. Samtidigt så tycker jag att man urvattnar romantiken bakom det hela. Helt plötsligt så handlar det om att hitta gömda spots och råköra där tills man är snabbast i världen… ensam är stark… kul sport… njaa….

• glader

Medlem
    18 februari, 2009 vid 20:38

Har alltid tyckt att 500m är det naturliga eftersom det är en etablerad rekordsträcka och 1x10s är i någon mån en strävan åt det hållet. Någon som vet vad argumentet för att ta en tid istället för en sträcka är?

• joth

Medlem
    18 februari, 2009 vid 21:22

ujj en massa GT11 till salu snart då… 😉

Fast jag kämpar på med min Garmin ett tag till. Kan ju alltid jämföra med mina tidigare resultat för att hela tiden se att jag förbättrar mig och sedan så har jag ju Alex o Thomas med sina så vi får köra en egen GPS Site. Skåne Garmin Slowsurfers eller nått…

• jester

Medlem
    18 februari, 2009 vid 21:23

glader: GPSerna mäter ju sträckan man tillryggalagt mellan två fasta tidpunkter. Så om man skall mäta en fast sträcka, så måste man ju mäta längre än den fasta sträckan, och sedan räkna ut hastigheten under sträckan. Så man lär ju få mer exakta värden om man snackar tid istället. Är egentligen ganska självklart när man tänker lite på det, faktiskt..

• jester

Medlem
    18 februari, 2009 vid 21:25

joth: ja, blir säkert många som kommer sälja sina GPSer. Se det som en möjlighet att skaffa en bättre GPS till bra pris. Vill du köpa min? :p
    Special price for you my friend… 😀

• glader

Medlem
    18 februari, 2009 vid 21:38
    Jester;531153 wrote:
    glader: GPSerna mäter ju sträckan man tillryggalagt mellan två fasta tidpunkter. Så om man skall mäta en fast sträcka, så måste man ju mäta längre än den fasta sträckan, och sedan räkna ut hastigheten under sträckan. Så man lär ju få mer exakta värden om man snackar tid istället. Är egentligen ganska självklart när man tänker lite på det, faktiskt..

Nja, är det så självklart? Om man väljer att sampla med tidsintervall och lagra sträckan däremellan eller att sampla med distansintervall och lagra tiden däremellan är väl bara en programmeringssak och inte en GPS-teknik-egenskap?

Men visst, jag förstår vad du säger och tänkte inte så långt första gången. Tack för svaret. Att nuvarande GPS-er samplar baserat på tid är förstås ett argument för att basera rekord på tid snarare än sträcka.

Borde dock vara billigt att uppdatera mjukvaran och jag kan fortfarande inte låta bli att tycka att det är synd att inte ta det vedertagna måttet.

• jester

Medlem
    18 februari, 2009 vid 22:01

Hmm… men är det inte så att man använder just den exakta tiden i GPS-systemet för att beräkna hastigheten? Och förlorar man inte möjligheten att kontrollera det hela då? Jag är mest nyfiken, kan lite matte (men har glömt det mesta…) men har inte koll på hur GPS-systemet fungerar.. Doppler osv…

Eller blir det *för* off-topic nu?? 😀

Jag gillar faktiskt tid istället för sträcka, för det är ju svårt att jämföra sträcka uppmätt med GPS jmf med traditionell videotiming mellan två fasta punkter. När vi kör med våra GPSer kör man sällan på en rak linje, tex. Så där får man isf räkna ut hastigheten mellan två fasta punkter istället för den sträcka man verkligen kört…

• marden

Medlem
    18 februari, 2009 vid 22:07

borde väl inte va något problem för gps byggaren att sätta in 2 stycken gps sirf3 kort i nästa generation av gt modellen så att man får 2 gpser i 1
    annars ser vi snart ut som badjanne? gjorde i lbj julkalender

• jester

Medlem
    18 februari, 2009 vid 23:15

Ja, det lär komma nya GPSer i framtiden. Även här går utvecklingen framåt.

• faster

Medlem
    18 februari, 2009 vid 23:27

Intressant diskution! förra säsongen ratades garmin gps för den var så oberäklig och gt11 var en garant för en exakt mätning. Det varade inte länge och nästa år är gt31 ute och så lär det väl hålla på?

Jesper! får jag låna din gps när jag ska sätta nya rekord i år?

PS. Tycker den nya distansen 12 timmar låter nice, perfekt för longdistans?

• glader

Medlem
    19 februari, 2009 vid 06:05
    Jester;531163 wrote:
    Hmm… men är det inte så att man använder just den exakta tiden i GPS-systemet för att beräkna hastigheten? Och förlorar man inte möjligheten att kontrollera det hela då? Jag är mest nyfiken, kan lite matte (men har glömt det mesta…) men har inte koll på hur GPS-systemet fungerar.. Doppler osv…

Jag börjar också komma ut på djupt vatten här, men hur jag än vrider och vänder på det blir det ändå i huvudsak så att man har tre saker att spela med: tid, position (via triangulering) och hastighet (Doppler). Kan inte se annat än att om man sedan väljer att sampla baserat på tid eller sträcka bara är en mjukvaru- / lagringsfråga och att de uppmätta storheterna inte drar åt vare sig det ena eller andra hållet.

• jester

Medlem
    19 februari, 2009 vid 07:02

Intressant diskution! förra säsongen ratades garmin gps för den var så oberäklig och gt11 var en garant för en exakt mätning. Det varade inte länge och nästa år är gt31 ute och så lär det väl hålla på?

Ja, det är jag helt övertygad om! Är ju samma som med utveckling av vad som helst i denna sporten, men den skillnaden att här kan man faktiskt bevisa både matematiskt och empiriskt att prylarna är bättre. Skulle inte förvåna mig alls om det kommer en ny GPS redan till nästa säsong, faktiskt.

Vill dock understryka återigen, att om man vill fortsätta lägga upp sina sessioner så går det utmärkt med en GT11 som vanligt. Det är alltså om du vill slåss för äran att vara snabbast i Sverige eller internationellt som dubbla GT31 krävs.

Visst kan du få låna mina GPSer, Robban. Men det kostar… 😛

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.