Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?

• jester

Medlem
    19 februari, 2009 vid 15:53

Nej, tror att vi kommer gå mot bättre enheter i framtiden.

• p-malmkvist

Medlem
    19 februari, 2009 vid 16:15
    Jester;531267 wrote:
    Jag är övertygad om att det kommer vara fler som vill vara med o sätta rekord.. Tror tex att Haga kan generera världstider, tex.

Ingen som tvingar dig, Petter. Men om du vill posta på rekord-rankingen, så måste du ha två GT31. Så är det bara.

Jag hade tänkt köra med dubbla GPSer i år ändå. Aldrig fel med en backup. Och dom är ju inte direkt dyra heller. Kostar ju som en deboichet… (för 2 st)

men det är ju direkt löjligt att tvingas köra med 2*gt31or för att tävla om svenska avaragerekordet eller 10 sec om felmarginalen bara förbättras på första decimalen.. Om någon med två gt31or seglar 42 knop och någon annan seglar 43 knop med en gt11 så vet man ju vem som seglat fortast iallafall..??

Tror detta kommer ta död på sporten att man hela tiden ska köpa ny gps för att förbättra första decimalen på farterna man får.. En naturlig följd blir med största sannolikhet att tidigare prestationer blir mindre värda. Vem gynnar det??

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2009 vid 16:58

Om en seglar 42,97 med två gt31 och en seglar 43,21 med en 11:a då? Om GT11:orna har ett fel på 0,3 så kan ju 31-seglaren faktiskt ha seglat fortare.

VIdeotiming-rekorden fastställs med två decimalers noggrannhet vad jag har sett, det är nog det fel man vill sikta på om man vill kunna sätta officiella rekord med GPS.

• faster

Medlem
    19 februari, 2009 vid 17:19

Om man kör med en GT11 sen kan man ju bjussa på 0.5 knop 🙂
    kan bara instämma i det Petter skriver “det kan ta dö på sporten”

• peterka

Medlem
    19 februari, 2009 vid 18:54

Ja det är väl sådana här svängningar som tar död på den stora bredden av svenska snabbseglare, toppen kommer väl att finnas kvar för de tycker det är kul att köpa/få ny/nya Gpser varje år.
    Ganska löjligt med diskussioner angående 0,1 knop när de flesta svenskar är 10 knop från några rekord.
    Och är det sina personliga rekord som skall sättas så kan jag säga att det går lika bra med vilken gps som hellst. Seglar personligen med en gps som dödförklarades i en liknande tråd förra året.

• jester

Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:51

men det är ju direkt löjligt att tvingas köra med 2*gt31or för att tävla om svenska avaragerekordet eller 10 sec om felmarginalen bara förbättras på första decimalen.. Om någon med två gt31or seglar 42 knop och någon annan seglar 43 knop med en gt11 så vet man ju vem som seglat fortast iallafall..??

Dubbla GT31 gäller alltså *enbart* nya 10s, har inget att göra med 5*10s. Vet inte om jag kan vara mer tydlig…

Enda förändringen är att det tillkommit en ny ranking, hur tar det död på något?? Allt annat är business as usual..

Vill ni inte vara med på den nya rankingen? Strunta i den då!!

• glader

Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:55

Slog på min Garmin Gekko och såg att jag ställa “Record Interval” i tid eller avstånd. Måste vid tillfälle sätta den på 10 meter (man kan ställa på väldigt korta avtsånd) och spela in under en biltur. Vad gissar ni att resultatet blir?

Kan man sätta GT gps:erna på avstånd också eller är det bara tid?

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2009 vid 20:59

@peterka 531305 wrote:

Ganska löjligt med diskussioner angående 0,1 knop när de flesta svenskar är 10 knop från några rekord.
    Och är det sina personliga rekord som skall sättas så kan jag säga att det går lika bra med vilken gps som hellst. Seglar personligen med en gps som dödförklarades i en liknande tråd förra året.

Som Jester just skrev, om det bara handlar om personbästa så är det ju fritt fram att använda ungefär vilken fartmätare och noggrannhet du vill, inklusive spottloggen. Vill du sätta svenskt rekord eller världsrekord så är det nog hosta upp pengarna som gäller. Elitsatsningar kostar nästan alltid i något avseende.

Däremot verkar fenomenet “tro att man måste” ha varit nära att ta död på sporten många gånger. Jag vet inte hur många gånger jag hört nån säga att de lagt av för att man “måste” ha det senaste. Nej, det måste man inte. Man kan ha kul på en Tiga wave från 1989 eller en Copello 275 från 1990. Däremot håller de inte för en elitsatsning i någon disciplin (ok, kanske Copellon, men jag är skeptisk), men hur många elitsatsar?

• klang

Medlem
    19 februari, 2009 vid 21:29

Men visst är det väl bra att de försöker fixa fram möjlighet för GPS-speedare att få sina rekord godkända? Det öppnar upp för flera att vara med i toppen, man måste inte sitta och häcka i frankrike… De som sticker till ankdammen och siktar på 45knop+ borde nog fixa två GT31or… (min rekommendation)

Personligen känner jag inte någon anledning att sikta på den nya rankingen. Kanske det året jag börjar komma över 40knop i average… men inte innan dess… Dessutom tycker jag att 5*10s är mer kul oxå… syd cuppen kommer definitivt inte köra 1*10s så länge jag håller i rodret 😉

Så… som RTK brukar säga… Allt annat är business as usual..

• mattias-j

Medlem
    19 februari, 2009 vid 22:07

Mycket sund och helt rätt inställning från båda föregående talare. Kan bara instämma! Det hörs ju på namnet vilket som är “Fun Ranking”, vill man sätta rekord så är valmöjligheten där. Vill man inte så kör man på som vanligt.

• jester

Medlem
    19 februari, 2009 vid 22:10

Ja, dom lokala cuperna kommer fortfarande köra 5*10s. Inget krav på dubbla GT31 eller så!

• p-malmkvist

Medlem
    20 februari, 2009 vid 12:56
    Jester;531374 wrote:
    Ja, dom lokala cuperna kommer fortfarande köra 5*10s. Inget krav på dubbla GT31 eller så!

Så du menar att 2*gt31 behövs för svenska cuppen?
    Det jag vänder mig emot är inte syftet att få bättre och mer exakt mätning.. Syftet med 2*gt31or verkar vara att få internationelt erkända gps:er som slutligen kan användas för the outright rekordet..
    Men för att någonsin erhålla outright rekordet måste en oberoende person från wssr vara på plats för att se att allt går ok till har jag fått för mig.. Då spelar det ingen roll ifall vi handlar 5*gt51or för att få en på 3 decimalen exakt mätning om vi ändå behöver betala en stor mängd pengar för den oberoende mätningen.. Mao slänga pengarna i sjön för rekordförsök som inte blir ett dugg billigare eller officielt erkända..

• jester

Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:05

Men snälla lilla Petter… Det är alltså BARA den nya 1*10s rankingen detta kravet finns i dagsläget.

Tydligt nog? Svenska Cupen (du menar SVF, gissar jag) har ju inget att göra med GP3S, om dom sen oxå anammar detta har jag ingen koll på.

Tanken är väl just att så småningom skall man slippa ha wssrc-snubbe på plats. Läs igenom tråden på GP3S, så har du svar på frågorna. MvM förklarar det hela i klarspråk.

• p-malmkvist

Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:07
    Jester;531463 wrote:
    Men snälla lilla Petter… Det är alltså BARA den nya 1*10s rankingen detta kravet finns i dagsläget.

Tydligt nog? Svenska Cupen (du menar SVF, gissar jag) har ju inget att göra med GP3S, om dom sen oxå anammar detta har jag ingen koll på.

Tanken är väl just att så småningom skall man slippa ha wssrc-snubbe på plats. Läs igenom tråden på GP3S, så har du svar på frågorna. MvM förklarar det hela i klarspråk.

Ok då stora snälla jesper:grin:

• jester

Medlem
    20 februari, 2009 vid 13:26

tihi… 😀

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny ranking på GP3S – 1x10s… ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.