Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Ny regel från WSSR, minst 50cm djupt vatten krävs för rekord.
-
Ny regel från WSSR, minst 50cm djupt vatten krävs för rekord.
glader svarade 16 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 32 Svar
-
Jester;479051 wrote:nic: detta drabbar både vindsurfare och kite-surfare! Beroende på hur man tolkar den nya regel-texten, iofs. Men om det är så att banan måste vara minst 50cm djup hela tiden så drabbas även vindsurfarna. Är väldigt få ställen där det är minst 50cm hela banan. Detta är alltså med största sannolikhet folket som plöjer ner miljoner i sina stora segelbåtar som orsakat att regeln tagits fram.
Hmm, du har säkert rätt. Tycker det borde dyka upp ett opretantiöst webbprojekt där man kan ladda upp sin tracklog istället som kan ta över rekordstatusen genom en “de facto”-standard. Snabbast på vatten utan motor (och mygelregler) helt enkelt.
nic
-
Det är ju inte mer än rätt att alla farkoster som tävlar i en och samma klass skall ha möjlighet att köra på samma ställe, hur vet man annars vem som är snabbast? Skulle vilja se en segelbåt i kanalen…
-
Eller så gör vi helt enkelt så att vi har ett världsrekord per klass. Kite har ju långt bättre förutsättningar än v-surf, och dom är redan bra mycket snabbare än vad vi är. Är lixom som att jämföra äpplen o päron.
Allt jag vet är att jag har ruggigt kul när jag faller av på en slör i TT. Det är huvudsaken för mig… 😀
-
nic;479171 wrote:Hmm, du har säkert rätt. Tycker det borde dyka upp ett opretantiöst webbprojekt där man kan ladda upp sin tracklog istället som kan ta över rekordstatusen genom en “de facto”-standard. Snabbast på vatten utan motor (och mygelregler) helt enkelt.
nic
Hmm.. Dålig förlorare eller hur..:grin: Nu talade vi om vattnets egenskaper vid litet djup.. Ska man dra det lite längre så kan man ju som i gps-speedsurfing diskussionen fylla en stor parkeringsplats med 3 cm vatten och sedan be någon segla över med kite och trehjuling.. Rekordet ligger väl på över 100 knop med trehjuling och kite..:wink: Det är precis det speedkitesurfing handlar om, dvs surfa utan några fenor i mindre än 10 cm djupt vatten som liknar is till egenskaperna..
Att sedan kiteåkare slungar sig är ju ett annat välkänt fenomen.. Alla har väl sätt en wakeboard eller vattenskidåkare som skär över båtvågorna kan uppnå mycket högre fart än dragbåten.. Skillnaden i fart hos en kitare som slungar sig och en som inte slungar sig kan vara väldigt stor på kortare sträckor som 10 sec eller 500 m..
Rimligen borde väl en gps sitta på både åkare och kite under rekordförsök…Har även ett idè på hur kitare kan “segla” i över 100 knop.. Fyll en stor plan yta med 3 cm vatten.. Köp ultratunna linor med längden 250 m.. Sedan kan kitaren bara slunga sig hela 500 m och pulvrisera speedseglingsrekordet..:grin:
Förlängda linor tror jag kommer när som hellst..:santa: -
1. En trehjuling skulle få riktigt prima vattenplaning så småningom.
2. Vi “slungar” oss inte. En wakebåt drar lika hårt oberoende av åkarens vinkel mot båten. Det gör inte en kite.
3. Du verkar ha en osund relation till “slungning”. -
sourra;479255 wrote:1. En trehjuling skulle få riktigt prima vattenplaning så småningom.
2. Vi “slungar” oss inte. En wakebåt drar lika hårt oberoende av åkarens vinkel mot båten. Det gör inte en kite.
3. Du verkar ha en osund relation till “slungning”.Hihihi!! och kolla då på denna rekord video.. Tycker du inte att den enorma accelerationen upp till 55 knop liknar en slungrörelse.. Kiten är ju först långt framför åkaren och när han når höga 40 knop och sedan över 50 knop ligger draken nästan efter kitaren.. Dessutom på knappt 10 cm vatten= liquid-ice.. Vattnet räcker knappt upp till ovansidan på fötterna på killen…:grin: 😀 😀 😀
-
Ingen pajkastning här nu. Detta är ingen kite vs vindsurfing-tråd!
-
Jester;479266 wrote:Ingen pajkastning här nu. Detta är ingen kite vs vindsurfing-tråd!
Ok uppfattat!!! men bara en sista video på att slungning absolut inte existerar:grin: 😀
from nu ska jag vara knäpptyst angående kiteslungning… -
Måste man avsluta alla speedförsök på kite med en klotning :confused2: ?
-
NLC;479271 wrote:Måste man avsluta alla speedförsök på kite med en klotning :confused2: ?
Tänk dig att tryckpunkten i kiten på slutet av sträckan flyttas bakåt.. Varför??:grin: 😀 😉
-
50cm tycker jag låter lite fabricerat… Utesluter Kite på riktigt grunt vatten (vilket verkar vara en stor fördel), utesluter inte vindsurfing i tex kanalen (som ju kan modifieras medelst en grävskopa att uppfylla alla kraven), dock så utesluts ju många av de “nya” spotsen som Southend, några spots i Holland och så Wallvis bay. Hur är det med The Ray och spotten i Australien vet jag inte. Känns som om kanalseglarna har gjort sig av med många av de farligaste konkurrenterna, fast i mina ögon är kanalen minst lika artificiell som “liquid-ice”.
Varför inte göra en open ocean klass, säg minst 50cm djupt i direkt anslutning till öppet hav och sen en klass för kanaler och övriga tänkbara lösningar.
En annan sak som tagits upp är att segelbåtar tillåts köra med GPS, dock lite mer avancerade än de som används på GSP speed sailing, då kan man ju mäta vilken 500 meters sträcka som helst under en session… Man kan också fundera över om det ska vara 500 körd sträcka eller mellan två parallella linjer 500 meter från varandra. Man kan ju tänka sig att man på förhand definierar dessa linjer, lägger in dessa i GPS:en och bara räknar tracks mellan dessa linjer.
-
P Malmkvist;479270 wrote:Ok uppfattat!!! men bara en sista video på att slungning absolut inte existerar:grin: 😀
from nu ska jag vara knäpptyst angående kiteslungning…Kiten har samma fart som åkaren. Något annat är okontrollerat, kort och avsevärt kärnfullare å skulle inte gå att hålla över 500 meter raksträcka.
NLC;479271 wrote:Måste man avsluta alla speedförsök på kite med en klotning :confused2: ?Man kör överrigad samtidigt som man håller inne kiten lång in i vindfönstret (samma effekt som att skota in på vs) sen faller man av så att man kan behålla den positionen. Då får man upp mest fart. För att tappa fart släpper man kanten men det tar en stund för kiten att förflytta sig fram om åkaren och tappa kraft och man är ganska instabil utan kant i dessa farterna, därav frekvent klotning. Ungefär som när man satsar järnet rakt ner på is med snowboard utan att ha något skär.
På sista filmen ser man varför avståndet till botten inte spelar någon roll för kite (förutom att det ger plan vattenyta). Brädan är ordentligt kantad och någon effekt av botten, typ skim, finns inte.nic
-
och att gps-speedsurfing sidan fortsätter existera och fungera som den gör idag
Jag hoppas ju personligen att dom skapar ett riktigt forum inom kort… Är ju hopplöst att följa längre trådar i nuvarande… 😀
-
Skulle det gå att konstruera en vindsurfingfarkost som skulle funka på is med en eller ett par cm vatten på? Målet är ju att köra mycket fort på en djup slör. Skulle en bräda utan fena (eller kanske 1 cm av stål?) men med raka boxiga kanter (kanske en smal katamaran, eller trimaran, design) få tillräckligt med grepp av vattnet i hög fart? Om det blåser tillräckligt, typ 40 knop, så kan man ju bra starta på läns och sedan svänga upp till slör när man får tillräckligt vattengrepp.
I så fall kunde ju norden bli ett riktigt speed-eldorade under vintermånaderna.
Logga in för att svara.