Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny rigg, gammal bräda

  • Ny rigg, gammal bräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 november, 2003 vid 17:16

    Kan man använda en ny rigg, ny eller upp till 2-3 år gammal, till en gammal bräda, typ Sunset Slalom? Vad säger ni? Den äldre brädans design kanske inte funkar med egenskaperna som en ny rigg har, eller? Måste ju börja uppgradera med något, och för min del blir det nog riggen.

    /Ekonomiskt trött men surfsugen

    dr-masse svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 november, 2003 vid 17:29

    Ja kör en astrorock fr 92 med ett arrows segel fr -00. Det funkar fint tycker jag!

  • bopung

    Medlem
    17 november, 2003 vid 19:05

    Jag kör fanatic hot rabbit med NP Soul-01 och mast -02, alltså gammal bräda till förhållandevis ny rigg.

  • anders_hoffman

    Medlem
    17 november, 2003 vid 20:36

    Jag har haft samma problem som dig…
    Jag har ett ex. av den första Mistral Screamern som kom i början på 90talet nån gång.. Jag har kört 2 gamla slalomsegel på den ett 5,4 Npu och ett 6,4 ART.. Dessa två pajade naturligtvis i sommras och då ställde jag samma fråga som du gjorde..
    Svaren jag fick var att köpa både ny bräda o rigg för att en ny rigg antagligen inte skulle passa så bra med en gammal bräda..

    Men att köpa ny bräda också hade jag verkligen inte råd med.. Så jag fick tillslut en 6,9 från -03 till ett bra pris. Och jag som glad amatör kan inte påstå att jag tycker seglet känns helt fel till brädan.

    Den stora skillnaden mellan dagens och gårdagens brädor är väl egentligen mastfotens placering. Den sitter mycket längre bak på dagens brädor. Så det du ska tänka på om du köper ny rigg (vilket jag föredrar att du gör) är att köra med mastfoten så långt bak det bara går.

    Där känner jag iofs en viss skillnad, försökte köra med mina gamla segel längst bak, men det funkade inge vidare.. Men med mitt nya segel funkar det suveränt.

    Slutsats: Var inte rädd för att köpa nytt segel, men sätt det så långt bak som möjligt på brädan.

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2003 vid 08:39

    Ja, den här diskussionen har jag och Anders haft tidigare… kul att läsa att det funkade!

    Men visst är det så att moderna segel är designade för moderna brädor. Den främsta skillnaden på en nyare bräda jämfört med din gamla är att mastfotens placering krupit bakåt en par decimeter. Det innebär att där jag har min mastfot idag mitt i mastskenan (typ 140 cm från brädans akter) ligger bakom bakersta läget på mastskenan på din sunset (skulle tro att skenan börjar 150 – 160 cm från häcken).

    Det här gör att det kan bli obalans i grejorna, en tydligt tecken är ju att Anders kör med sin nya rigg längst bak i skenan på sin lite äldre bräda.

    Men visst, det funkar. Välj ett lite mer allround och förlåtande segel som inte är sådär superkänsligt för trim och mastfotsplacering (något trevligt freeridesegel blir nog bra). Du kommer att tycka att det nya seglet är bra mycket trevligare än ditt gamla. Men riktigt bra blir det inte förrän ditt nya segel får matchas av en hyggligt ny bräda, då blir det skillnad.

    Det bästa du kan göra är att vid tillfälle låna en surfkompis nyare rigg och testa på din sunset å se hur det känns. Funkar det så – kör!

    Själv har jag vid ett par tillfällen testat nyare riggar (modell 2000) på äldre brädor (typ 1991) och tyckt att det fungerat ganska dåligt. Men det är nog olika från bräda till bräda och segel till segel.

    Ah, Sunset, en sådan har man haft… Härlig bräda!

    Surfa På!

  • ola_p

    Medlem
    18 november, 2003 vid 12:27

    Pappa löste det här med att mastfotskenan satt för långt fram på en gammal alto… Han sågade helt enkelt ut enrektangel där mastfotskenan satt längst fram, sedan bände han loss hela biten, vände den (=mastskenan längre bak) och limmade dit den igen, la glasfiberbitar å spackel i kanten.. Har testat den ngn gång, och det funkar, även om främre fotstropparna kanske skulle behöva flyttas bakåt en bit (isatt nya pluggar för den bakre så man står mera “rätt”) och fenan skulle kunna vara större (spinout), lite obalancerat å så..
    Den är nog för övrigt till salu för en billig slant då han numera seglar på en skate 59a…

  • andreas-t

    Medlem
    18 november, 2003 vid 13:23

    Argumentet för att flytta mastfoten bakåt när man kör med ett nytt segel på en gammal bräda måste väl vara att seglets kraftcentrum har flyttats framåt på nyare segel? Jag har dock svårt att tro att det rör sig om flera dm, som skillnaden i mastskens-placeringen är mellan nyare och äldre brädor. Jag tror snarare att äldre brädor var designade för att ha segeltyckcentrum längre fram på brädan. Rocker-linjer och volym/bredd-fördelning av brädorna var anpassade för det, så att flytta mastskenan bakåt på en gammal bräda tror jag är dömt att misslyckas.

    Är det någon som har något bättre argument för varför nya segel inet fungerar på gamla (tidigt 90-tal eller äldre) brädor? Min erfarenhet är att det faktiskt inte är något problem. Däremot tror jag att äldre brädor kräver en annolunda stance jmf med dagens brädor. Kommer ihåg när jag ffg testade en ‘modern’ bräda på Gardasjön -97. I början kunde jag inte alls segla på den. Tyckte att den var väldigt bångstyrig, men efter någon timme kom jag på att man skulle stå lite annorlunda än på min gamla bräda, och då plötsligt blev den väldigt lättkörd och trevlig.

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 november, 2003 vid 14:11

    Jag körde på en gamal sputnik eller liknande, och en 6.0a 02:a. Det känndes vääldigt skummt. framförallt planingen blir seg.
    På de gamla brädorna så hade man mastfoten längre fram och framför allt en smalare akter eftersom trycket på bakre delen av brädan var högre i planing då de ändre seglena inte släpper ut lika mycket vind i toppen = mer tryck på brädans akter. Men när man nu istället har gjort seglena fetare i toppen så har de förmågan att släppa ut vind bättre och framför allt få fram tryckpunkten lite, då kunde man automatiskt bygga mer pankakslinkande brädor, fördelarna är många bla , tidigare planing!
    MEN! kombinerar man nu tex en gamal bräda med ett nytt segel så bryter man lite mot själva design ideen.
    Det funkar ju , men då får man en ganska konstig körkänsla.
    Medans man håller seglet längre bak som på de gamla brädorna (pga mastfotens mer frammonterade position) får man kämpa med det nya seglets mer framflyttade tryckpunkt.
    Planingen blir aningen seg om det inte blåser tillräckligt.
    men en Astro rock tex , är tillräckligt fet/stor för att klara av det tyckte jag (iof ingen ideal bräda om det blåser på).
    Aloha
    http://www.surf.to/windsurfbeach

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2003 vid 14:54

    Svar till:


    Argumentet för att flytta mastfoten bakåt när man kör med ett nytt segel på en gammal bräda måste väl vara att seglets kraftcentrum har flyttats framåt på nyare segel? Jag har dock svårt att tro att det rör sig om flera dm, som skillnaden i mastskens-placeringen är mellan nyare och äldre brädor. Jag tror snarare att äldre brädor var designade för att ha segeltyckcentrum längre fram på brädan. Rocker-linjer och volym/bredd-fördelning av brädorna var anpassade för det, så att flytta mastskenan bakåt på en gammal bräda tror jag är dömt att misslyckas.

    [/ QUOTE ]

    Alltså, det här blir ju en mix av egna erfarenheter, reflektioner och snack med duktiga surfkompisar (bättre än mig)… Men som påpekas i nästa inlägg så har ju tryckpunkten flyttats fram något. Och dessutom så fungerade seglen annorlunda förr med tryck högre upp i seglet. Jag planade helt klart tidigare med min gamla sexhalva (anno 1989) en min nuvarande sexsjua, men mitt nya segel har väldigt mycket bättre balans och ett betydligt större vindregister. Det var liksom mer “lyft” i seglen för tio år sedan, om det går att fatta vad jag menar. Mer buk jämfört med idag och mer tryck på skothanden är väl en inte alltför vågad generalisering (även om några nya vågsegel dykt upp med denna “retro-känsla”, men det lämnar vi…).

    Svar till:


    Är det någon som har något bättre argument för varför nya segel inet fungerar på gamla (tidigt 90-tal eller äldre) brädor? Min erfarenhet är att det faktiskt inte är något problem. Däremot tror jag att äldre brädor kräver en annolunda stance jmf med dagens brädor. Kommer ihåg när jag ffg testade en ‘modern’ bräda på Gardasjön -97. I början kunde jag inte alls segla på den. Tyckte att den var väldigt bångstyrig, men efter någon timme kom jag på att man skulle stå lite annorlunda än på min gamla bräda, och då plötsligt blev den väldigt lättkörd och trevlig.

    /Andreas

    [/ QUOTE ]

    Min erfarenhet är att det ÄR ett problem med nya segel på en mer än tio år gammal bräda. Inget gigantiskt (öh, det finns värre problem här i världen), men tillräckligt för att inte ha alltför höga förväntningar på att skaffa ny, och dyr, rigg till sin över tio år gamla bräda. Balansen blir fel, de planar dåligt och så fort det friskar i så vill i alla fall jag bara en sak – flytta mastfoten längre bak. Som du riktigt påpekar så är det ju hela brädans design som påverkar – bottenkurva, kanter, bredd, längd, tjocklek, vikt, flex, fena, fenplacering, fotstroppsplacering och mastfotsplacering (fick jag med allt? puh!). Och till råga på eländet, ur en kvasiteoretisk och empirisk synvinkel, så beror det på segelmodell, brädmodell och framförallt seglarens teknik. Jösses, allt detta!

    Men jag drar till i alla fall – jag kör hellre på en fem år gammal bräda med en fem år gammal rigg än en tio år gammal bräda med en helt ny rigg.

    Det där med teknik och annorlunda stance är ju rätt. Det beror delvis på var man står på brädan och hur den är designad, men hänger även ihop med riggen. Fast det värsta med teknik är att det är ju väldigt individuellt. Dessutom så använder samma seglare olika teknik i olika situationer och för olika brädor. Jag står exempelvis lite mer upprätt och kör med högre bom på min freestyle-bräda jämfört med min vågis. Men jo, jag skulle vilja säga att en modern bräda och rigg premierar en lite annorlunda seglingsteknik där mastfoten smugit bak ganska mycket och seglaren står mer upprätt. Triangeln mastfot – tryckpunkt i seglet – fena är annorlunda mot förr, helt klart. Själv så gillar jag det. Och häri ligger ju kanske en delförklaring – om nu en modern rigg premierar den “moderna” triangeln mellan mastfot, tryckpunkt i segel och fena, borde det inte bli sämre på en äldre bräda med annan placering av mastfot och fena?

    En intressant spaning är ju annars att moderna segel har ju nästan tryckpunkten på samma ställe oavsett storlek. Lite lustigt, tycker jag. Förr så flyttade jag mastfoten ganska mycket (stort segel = långt fram, mellan segel = i mitten, litet segel = långt bak). Ibland när det blåste mycket så flyttade jag fram mastfoten även med minsta seglet för mer kontroll.

    Men numera så flyttar jag knappt mastfoten alls. På mina freestyle-brädor har den suttit i mitten eller lite bakom oavsett 7.2, 6.2 eller 5.4. Och till och med på formula-brädor med 12.5 så sitter mastfoten fasen nästan på samma ställe som när jag kör 4.7 med vågbrädan. Jämför detta med tio-tolv år sedan…

    Jag hävdar att med en modern rigg på en alltför gammal bräda så blir det till att kompensera med seglingstekniken. Detta beror i huvudsak på att mastfoten kommer för långt fram. Visst, det funkar, men varför segla med underlig balans och ständig anpassning när man kan ha rätt stuk på grejorna från början? (och då pratar jag INTE kartongnytt här, utan menar att det finns mycket prisvärt med en tre till fem år på nacken som har klart bättre prestanda än mer än dubbelt så gamla grejor).

    Det hela går väl hyggligt väl att jämföra med andra sporter som kräver lite utrustning. Ingen skulle väl köpa årets värstingpjäxor och sedan tro att åkningen skulle bli sådär väldigt mycket bättre på de 13 år gamla storslalomlaggen?

    Moderna segel upplevs bäst på moderna brädor.

    summasummarum från min front i det här – alltså, självklart kan man handla en ny rigg till sin bräda från 1991. En förbättring blir det nog, men det kommer inte att bli något jättelyft, samtidigt som det helt klart kan vara värt det om man grunnar på en senare uppgradering av brädan. Ibland har man ju inte råd med allt på samma gång, ah!

    Oj, långt. Surfa På!

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny rigg, gammal bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.