Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny rigg till gammal bräda

• kathalon

Medlem
    21 april, 2010 vid 11:10
    Knatte;607731 wrote:
    Kan du inte lägga upp en bild/bilder på mastfoten/mastskenan eller var man nu fäster riggen i i din UFO-bräda, så tror jag säkert vi kan ge tips om hur du skall kunna fästa en modernare rigg.
    Men utan att veta vilka möjligheter som finns är det svårt ge bra tips, om du väljer att fortsätta med denna brädan. 🙂
    Men antagligen har du ett antal hål och någon slags termoskorks-lösning för att fästa riggen??
    För då behöver man veta dimensionen på hålen mm.

Jo absolut har jag bilder, men de går ju inte att bifoga bilderna, den vill ju ha en URL. Är de krångligt att lägga upp bilderna?

• kathalon

Medlem
    21 april, 2010 vid 11:19
  • booman

Medlem
    21 april, 2010 vid 11:22
    Kathalon;607734 wrote:
    Jo absolut har jag bilder, men de går ju inte att bifoga bilderna, den vill ju ha en URL. Är de krångligt att lägga upp bilderna?

Tryck på bifogade filer, ladda upp, så kommer de med…
    Fast det var kanske det du hittade…?

• carl-r

Medlem
    21 april, 2010 vid 11:24
    Kathalon;607729 wrote:
    sant..

dock så är de lite trist när man säger att man har dåligt med pengar och får tips om att låna och köpa för 15.000,-. missförstå mig rätt, kan gärna låna pengar. Men de är annat betydligt viktigare som behöver köpas för 15.000 isådana fall.

Alla prioriterar vi olika, som jag sa så har jag haft kul förra sommaren med surfpartner ufon även om jag skulle vilja ha bättre grejjer.

Just fått en bäbis och har en 2 åring och en 4 åring som kostar och tar sin tid. Ponera att jag lånar 15.000 och köper en utrustning som bara gagnar mig så kan jag nog leta efter en ny familj 🙂 Ungefär så glad skulle sambon nog bli. speciellt när man ska köpa cyklar, hjälmar etc. och allt vad de innebär.

Vad jag menar är att de måste finnas en mellanväg från att köpa 80 talsgrejjer för 500:- och nytt för 15.000. Därför tänkte jag börja med lite nyare rigg grejjer för de verkar de finnas bättre av än 130-150l brädor.

Håller helt med dig!

Vad jag skulle leta efter när det gäller prylar är brädorna som ligger mellan slalom och course racing och årtal runt -95, dvs större funboards. De är snabba, roliga och bärkraftiga. Kör på minst 130 liter eftersom de är rätt ranka i sidled jämfört med nyare. Om du dessutom väljer en med centerbord så kommer centerbordet att göra den mindre rank i sidled när det är nedfällt.
    Mistral Malibu är en bräda jag skulle hålla ögonen öppna efter.
    En femhundring är rimligt pris för en bräda av den typen jag tipsar om. De är kompatibla med moderna riggar (välj inte en som inte är det), planar och svänger fint. Det är en fördel för dig om du väntar in en bräda som har powerbox, eftersom det är lättare med fenor då. Tror både fanatic och mistral har använt det länge. Mistral har det iaf.

Segel kan du nog enklast fråga här om varefter du hittar dom på köp och sälj.

• booman

Medlem
    21 april, 2010 vid 11:37
    Carl R;607741 wrote:
    Håller helt med dig!Tror både fanatic och mistral har använt det länge. Mistral har det iaf.

Segel kan du nog enklast fråga här om varefter du hittar dom på köp och sälj.

Carl: Instämmer helt i ditt inlägg…

Hade en Fanatic Bee 294 -97 och på den var det Trimbox, vet dock inte när de började m Powerbox.

http://surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=767&jaar[3]=1998&jaar[2]=1997&discipline[3]=10&discipline[4]=3&merk[9]=1

Det är för övrigt en bräda som jag tyckte funkade bra med modernare rigg.

135L har jag för mig… Satte på ett Simmer ZeroSeven 8,3 och gick kalas.
    Kanske går att hitta nån liknande bräda idag också. Jag gav en tusenlapp för den brädan för nåt år sen… Brorsan har den nu och är supernöjd med den… Också med modern rigg

• carl-r

Medlem
    21 april, 2010 vid 12:00

De där trekantsseglen är väldigt effektiva i lätta vindar, men inget direkt i planingshastighet. Om du vill segla i lägre farter i sommarbrisar så är nog trekantsseglet och tigan inte en knasig kombination.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2010 vid 12:22

Ska du ädå hänga kvar på de gamla prylarna så kan du ju köra på den där Tiga FunCupen, den såg ut att ha modern mastskena.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    21 april, 2010 vid 15:32

Jag började förra sommaren med en uråldrig bräda med termoskork.
    Hade inte jag börjat med den hade det säkert inte blivit något.
    Men som vanligt lossnade mastfoten vid flera tillfället (hivade skiten i vattnet flera gånger) Hittad ett gammal Bic Rock´n Roll 125L komplett med6,4 segel. Gav tror jag ca 1200Kr
    Körde på den hela förra sommaren. uppdaterad lite eftersom det gick sönder.
    Bic har mordernare mastfot skena dock lite mindre. (en annan mutter bara)
    Både kroken och mastfot m,m byttes Även bom köptes nyare
    Köpte ett nyare segel i höstas provade det typ 2ggr med en mast ifrån 80talet i glasfiber.

Fick en bräda för några veckor sedan Fanatic Shark 125L några år nyare än Rock´n rollen .
    Till den har jag nu skaffat lite nya stroppar ,nyare mast 75% kolmast
    Så att NU är riggen mycket modernare Segel och mast ifrån 2005.
    Samt lite bom skydd m,m

Så hoppas att det ska gå att åka på den i sommar.
    Tror att riggen passar bättre till denna bräda bättre , då mast placeringen
    är mycket längre bak än på Rock´n rollen.

SÅ efter minna erfarenheter Köp det du har råd med.
    Sen säger dem flesta att köp nyare år 2000, för det är lättare att lära sig!
    Jag säger inte att dem har fel.

Men i min nuvarde familje/ekonomi sist är lika din:
    En liten dotter 3Mån en liten kille på 16mån och tjej på snart 5 år

Så om man vänder på det. Har man inte råd eller inte vill lägga ut en massa pengar.
    Så åker man på det som man hittar till bra pris, eller det man har.

För jag åker gärna på gammalt skit i andras ögon, än står på land.
    Jag har haft så kul på vattnet , lärt mig balans m,m.
    Sen har sommaren varit lite si &så med vädret.
    Var lite för svag vind eller extremt mycket (för mig) .

Men ju mera jag varit ute ju mera känsla får man.
    Känns stor skillnad när jag köpt nyare grejer.

Och som den andra hälften säger ” ja jag lärde mig på sådan grejer fans ju inget annat då” Så kan dem så kan ju vi med.

Hur många övningskör i bilar tillverkade år 2010, tror många sitter i Volvos både 240 och 740:smirk:

Men jag tror du ska hoppa brädor ifrån 80talet , min nyare är en 93 tror jag.
    Är stor skillnad på den Den går under “No nose” få se hur det går:wink:

Mvh
    Nybörjarsurfaren

• kathalon

Medlem
    21 april, 2010 vid 17:01
    Rasmus_W;607750 wrote:
    Ska du ädå hänga kvar på de gamla prylarna så kan du ju köra på den där Tiga FunCupen, den såg ut att ha modern mastskena.

De är samma mastskena på bägge, bara de att jag måste ta den där plastgrejjen från UFO till Taiga när jag ska ha den. De ser ut som ett kors kan man säga, men sträcket horisontellt är ca 1 cm lång och vertikalt är den 20 cm för att man ska få ner muttrarna och kunna dra fast låset till mastfoten.

Tror ni föresten att Taigan är lätt att åka på? han jag köpte det av sa att de var en bräda för fart. Tror den heter Taiga Fun wave eller fin wave

• booman

Medlem
    21 april, 2010 vid 18:34
    Kathalon;607781 wrote:
    De är samma mastskena på bägge, bara de att jag måste ta den där plastgrejjen från UFO till Taiga när jag ska ha den. De ser ut som ett kors kan man säga, men sträcket horisontellt är ca 1 cm lång och vertikalt är den 20 cm för att man ska få ner muttrarna och kunna dra fast låset till mastfoten.

Tror ni föresten att Taigan är lätt att åka på? han jag köpte det av sa att de var en bräda för fart. Tror den heter Taiga Fun wave eller fin wave

Den heter nog “Tiga Fun Wave” (Om inte Fun Cup) och den är nog inte så svår att åka på.
    Går hyfsat snabbt i lättvind och tar ju bra höjd utan att plana då du har centerbord, vilket också gör den stabil i sidled.

Hade en liknande (Fanatic Racy Cat) som jag fick på köpet när jag köpte en annan beggad bräda. Den var riktigt kul, men det är ju som sagts lite “Old-school”…

• Knatte

Gäst
    21 april, 2010 vid 19:38
    Kathalon;607781 wrote:

Jag hade nog valt Tiga fun Cupen (Brädan heter Tiga Fun cup som Boman säger) av dessa brädorna, det är en bättre bräda helt enkelt.

Sedan undrar jag om du inte kan placera en helt modern mastfot direkt i Tiga-brädan genom att stoppa ner låsningen direkt i vad er ut som en vanlig mastkassett..
    b6211de94e789223944a9686561580d3.jpg

• kathalon

Medlem
    21 april, 2010 vid 19:51
    Knatte;607825 wrote:
    Jag hade nog valt Tiga fun Cupen (Brädan heter Tiga Fun cup som Boman säger) av dessa brädorna, det är en bättre bräda helt enkelt.

Sedan undrar jag om du inte kan placera en helt modern mastfot direkt i Tiga-brädan genom att stoppa ner låsningen direkt i vad er ut som en vanlig mastkassett..
    b6211de94e789223944a9686561580d3.jpg

Jo de ser ju faktiskt ut som att de borda fungera.

Så vad tror ni då med segelstorlek för att kunna köra i 4-10 m/s, ett 6.5m2 freeride segel?

Just ja de där med centerbord, är de bra för att få en stabil bräda och kunna lära sig surfa, men som man sedan inte fäller ner för att ha roligare och kunna plana?

• carl-r

Medlem
    21 april, 2010 vid 20:58

Centerbordet skall vara fullt nere så länge som man inte planar (eller rättare sagt vet att man inte kan/tänker ta upp den i planing just då). Du har det för att brädan ska bli kursstabil. En vanlig bräda nuförtiden som inte planar behöver man stå ute på kanten för att den inte ska driva en massa i sidled.

På den brädan som du har skulle du kunna ta upp till 8-9m2 gissar jag. Ett 6.5 kör man väl i 9 m/s typ och ett 9.0 i 5-6 m/s.
    Men det segelduks-segel du har lyder under andra regler och funkar nog bäst kanske mellan 4 och 8.

• rasmus_w

Medlem
    22 april, 2010 vid 09:47

Jag lärde mig surfa på en av Linsurfs skolbrädor av modell FunCup II. Så visst är den hyfsat lätt att lära sig på. 6.5 funkar säkert bra, speciellt i början. Men som flera har sagt så kan du utan problem slänga på några kvadratmeter extra om du vill, det ger mer drag i svaga vindar.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny rigg till gammal bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.