Senaste nytt › Forums › Ny RRD swallow
-
Ny RRD swallow
Publicerad av lars_k på 18 januari, 2004 vid 17:07Roberto Ricci och Co var ute vid “vår” parkering i Sunset, SA och provade protos. Denna är en ny Starboard-Evo liknande skapelse som enligt holländaren som testade planade mkt tidigar men ändå var lika slashig som Evon i motsvarande storlek. Han påstod att den skulle finnas att köpa till sommaren. Bra för sega Eurovågor.
Denna var på 75 liter, bredd 55, längd 230. Botten övergick från enkelkonkav till dubbelkonkav med V, efter vad jag kunde se. Och med “Swallow”-tail.ola-h svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Kul med nya brädor, och fler som konkurrera om våra investeringar i brädor för eurovågor. Ni fick inte prova brädan? Eller försökte ni inte ens sno den?
Hur var er segling annars?
/Magnus -
Tänkte fråga honom om jag fick prova, men eftersom vi hade spolats i samma våg och min fena gått igenom hans splitt nya Superstar några dar tidigare var det inte riktigt läge…
Annars är jag helnöjd. Är man ju med 5 veckor side till side-off och 70-80% vinddagar. Dock la sej swellet rejält sista veckan till 0.5-1 m. Hade varit 2-3 m konstant tidigare, särskilt när vi kom och var ringrostiga var det logohögt i Sunset. Blev lite spolningar kan man säga.
Här rider brorsan en feting i Sunset… -
Härliga bilder, släng in fler om det är möjligt. Här hemma är det oxå sol…… fast -4 grader
-
OK. Har inte så många surfbilder, hade bara en kompaktkamera med 3x zoom. Dock filmade vi en hel del med DV-kamera.
Här brorsan i Whitsand. Side-off, 4.5 och glassigt 2-3 m. En av pangdagarna förstås… -
Var sitter logot i dina segel? =)
Seglade du idag eller kollade du bara läget?
Är väl minst 2 månader till surf nu känns det som…Fan va kallt och jävligt här är… -
Nej jag seglade inte, var ute och rastade tjejen
När slänger du ut dv-filmen då? -
Jaså. Behövde hon en rast?
DV-banden sitter brorsan på. Vet inte hur man redigerar ihop något men det löser väl sej så jag sätter kanske ihop några klipp och lägger ut på ftpn så småningom… -
Personligen tror jag att vi kommer se flera efterföljare till EVO och att det kommer vi kommer att betrakta detta som helt ny klass av korta vågbrädor.
Det finns några tidigare varienter på temat, AHD Attitude, Exocet Universal och Goya Freewave m fl, men egentligen tycker jag ingen av dem har riktigt samma inriktning som EVO och de har inte heller haft samma genomslagskraft.
Jag skulle säga att det faktum att en så kort bräda kan funka är beroende på att shaparna lärt sig hur man kan få en kort raillinje att ligga stabilt i svängen. Kanske finns det olika sätt att åstakomma detta, men just användandet av konkaver (som både EVO och den nya RRD:a har) kanske är en av nyckeledéerna.
Jag tror att i framtiiden kommer vi alltså se fler vågbrädor som i denna klass, definierad av kort längd framför allt, kanske kombinerat med konkaver och relativt bred tail. Jag tror dock att vi kommer ser många variationer på temat, med annorlunda rockerkurvor (snabbare för snabbare vågor, mer rail-to-rail snabb vågridning, mindre vertikalt läppsmackande) och även smalare varianter (man kan tänka sig 230*52 med 33.5 tail, t ex).
-
Vilken effekt har konkaver egentligen? Tidigare planing kan jag tänka mej eftersom vattnet “hålls kvar” mer under brädan. Vilka effekter får det i planing? Lugnare gång kanske? Och i svängen, borde vara en nackdel eller?
Egentligen borde man nog ha två vågbrädor, en större bred EVO-liknande på 85-90 liter och en liten, smal, snabb runt 70 liter (jag väger 75 kg). Då borde man täcka in de flesta förhållandena.
Mer och mer prylar blir man lyckligare av… 😛 -
Helvete va sjyssta förhållanden!
Grym vindriktning för vågridning. Gött att ni hade det bra.
/Magnus -
Ja, fyfan man deppar ihop totalt av att komma hem. Första dan på jobbet idag…Urk.
Logga in för att svara.