Senaste nytt › Forums › Ny RRD swallow
-
Jag fattar (inte helt) teorin, men alla brädor jag kört med enkelkonkav i fören har haft en speciell känsla av säkerhet i svängen. Det känns liksom som framrailen skär mjukare genom vattnet.
Tidig planing mm tror jag inte påverkas så mycket. Visserligen planar en enkelkonkav en tänkt rockerlinje som går lite diagonalt längs brädan, men om det är bara tidig planing man vill åt finns många trix.
Konkaver (dvs dubbelkonkaver) i brädans bakre del kan användas till att skapa rakare rockerkurvor en bit från railen än vi själva railen (precis om kanaler kan göra).
-
Aha, borde jag fattat. Alltså har man konkaver för att räta ut rockern utan att försämra svängprestandan genom att kvar kurva i railen…
-
Ja, så kan man använda dem, men inte bara så. Att mina konkava brädor blir “lugna i svängen” när det är choppigt beror nog inte på det. Möjligen kan en förklaring vara att vatten som träffar botten railen när du ligger i sväng och kör över ett chop tar en längre kurva längs brädan om du he en enkelkonkav fram än om brädan är plan eller har v.
Kolla in något hotshot som carvar rejält i en bottensväng. Vatten som träffar brädans framdel tar en diagonal väg över brädan (för att släppa som en snygg kaskad vid motstående rail en bit bak). Teorin jag funderat på är alltså att detta vattenflöde liksom blir stabilare om brädan har en enkelkonkav och därmed stabiliserar hela brädan (i sväng).
-
Ja, det har jag inte tänkt på. Men alla vågisar har ju inte konkaver. Kanske ger det mest på breda brädor för att göra dem mer stabila genom choppen…?
-
Njae. Jag har haft smala med konkvaver som uppvisat en liknande känsla (som jag personligen är väldigt förtjust i). Dock kan det mycket riktigt vara viktigare att ha mer av denna “lugnhet” på en kort (och bred) bräda. Längd i sig ger en slags självstabiliserande effekt (på bekostnad av “radikalitet” i vissa typer av svängar mm).
Logga in för att svara.