Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

• mattap

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 07:10

Bra beskrivning av isbäde bygge

http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf

Hur får man tag i en sån adapter som man ska sätta på truckarna??

• boman

Medlem
    27 oktober, 2003 vid 14:44

Dom får du göra själv, eller prata med någon mekanisk verkstad som kan göra dom åt dig.

• newold_surfer

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 06:46

grym PDF med instruktioner… Lite så jag hade tänkt göra, men nu har man fått ännu mer uppslag och ideer….

Är det nån som provat isbrädan med stora longboard- hjul?

Eller kanske satt dit skidor så man kan köra på snö… Här nere i halland vill man ha alternativ då isarna sällan ligger…

• enkel

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 11:30

Jag funderar också på att bygga någon form av isbräda. Lurar lite på om man bara skulle ha fasta medar bak och bara en glidkula eller liknade framme. Det blir ju lite mer likt än vindsurfingbräda. Men det är väl enklare att ta höjd med truckar. Men det lär ju bli mer manövrerbart, kan vara bra om man inte har kilometervis med is.
    Någon som har gått i samma tankar och kanske testat?
    Eller skall jag bli den första?! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 12:23

Varför krångla till det. Mitt tips för issurfing är att skruva fast en liten glidyta under mastfoten tex en hockypuck, snöra på skidskor, ställa riggen på isen. Sen är det bara att köra! Funkar kanon!

JR

• anonym-anvandare

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 13:25

Har någon koll på en bra mekanisk verkstad som kan fixa truck-förlängarna runt Stockholm ?

/Claes

• enkel

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 13:26

Men är det verkligen bra balans på detta sätt? Är det inte lätt att sladda iväg med pucken?
    Jag tror på min idé, men skulle gärna vilja veta om någon har testat innan..

• styret

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 13:59

glöm det där.
    var ute och testade mitt nya underställ i vattnet idag. frös inte ett smack. lite kramp av vantarna (med öppen handflata) men höll värmen gjorde dom.
    för bövelen sässongen är inte slut på långa vägar.
    gå och köp er en shortjohn och en väst med huva.

nu kan man ju träna manövrar också. safesurfet har äntligen fått ett slut. var så nära man kan komma att sätta… … vad kand et kallas. gippa och sen mitt i gippen ställer du sej framför mastfoten och vrider med dej seglet så du får backwind och sen snurra vidare tills du kommer till rätt sida igen fullfölja gippen och flippa seglet.
    helikoptergipp?

• enkel

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 14:31

Men det är i förebyggande syfte, man måste vara ute i god tid,
    plötsligt smäller det till och isarna ligger blanka överallt.shocked.gif
    Och vad gör man då om man inte hunnit byggt sin isbräda, det är väl inte förbjudet att ha något att grubbla och bygga på de vindfria dagarna??

• styret

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 15:46

jo. störtförbjudet.

• garage

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:02

Hej!

Jag har läst flera tips om soppslevar och puckar under masten och sen köra med skridskor, men funkar verkligen det? Det låter helt konstigt tycker jag. Slinter inte seglet iväg och åt sidan osv?

Är det nån som har en film på lite puck-soppslev segling?

Själv kommer jag nog köra med en drake och långfärdsskridskor. Hitta ritning på nätet på en traction-kite som heter NPW9. Sydde ihop en sån (gör jag aldrig om) på 3,5m2 och det lilla jag har testat verkar lovande, den drar som en oxe!

Mvh Andreas

• ola_p

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:11

vart hittade du ritningarna?

• garage

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:20

Hej!

Det finns flera tokar som är helt insnöade på att bygga drakar, men det mesta hittar du på:

http://freedom2000.free.fr/NPW_index_eng.html

Det finns även såna här att köpa för strax under tusenlappen. Principen är densamma som för kite men mycket enklare, det är bara att knöla ner draken i en strumpa när man lekt klart så åker man skridskor är det nog toppen. Skulle tro att den funkar från några sekundmeter. Hör av dig om du vill veta mer!

Mvh Andreas

• ola_p

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:31

har du nån bild på resultatet?

• garage

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:44

Hej!

Jag har nog inte tagit några bilder men klickar du på länken jag skrev så blev den ganska exakt så fast grå-blå då. Den ser ju inte ut som en kite direkt men den har nästan 100% effektiv yta till skillnad från en kite som kanske har 50% eller nåt. Jag skulle tro att min 3,5’a motsvarar en liten vanlig kite. Tror inte man behöver så mycket tryck heller för att få lite fart med skridskor eller för den delen slalomskidor, relativa vindhastigheten blir ju såpass mycket högre så det blir nog ganska hyggligt tryck såfort den går att flyga.

Jag skall testa så småningom här när det blir is eller snö, kan rapportera då om du påminner mig!

Mvh Andreas

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.