Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

• ola_p

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:26

låter spännande… Man kanske skulle sy en… Finns en golfbana om hörnet, den e nog fin att köra på om man får lite snö… smile.gif

• garage

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:11

Hej igen!

Jag vet inte om jag skulle rekommendera att sy en faktiskt, det var ett jävla pill rent ut sagt. Kolla in http://www.kmd-sportdrakar.com de säljer såna för ett ganska överkomligt pris, om du inte kan få tag i en beg. vanlig kite.

Men, du kanske har en snäll morsa som gillar att sy wink.gif

Säg till om du skaffar nåt, jag kommer gärna och testar ihop med dig, en golfbana vore toppen med nåra centimeter snö! Annars tror jag mest på skridskor!

Mvh Andreas

• bradkungen

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:17

Konstruktören som uppfann Wintersurfern importerade även drakar för skridskoseglare. Detta var innan kite-surfingen kom. Men det kunde vara vanskligt! Hade man för stor drake i för stark vind kunde man lyfta. Man landar inte mjukt!!!
    För ca 400.- får man en ny Wintersurfer och behöver varken förlänga någon axel eller ballansera på någon puck o slev. Wintersurfern är genialiskt enkel! Det är synd att inte fler har upptäckt den. Se gärna länken till hemsidan i ett av mina tidigare inlägg i ämnet

• garage

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 21:22

Hej!

Det är skillnad på drake och drake, en traction-kite genererar minimalt med lyft men desto mer drag. Bedömer det som ganska riskfritt när man bara kan släppa så kollapsar draken. Det är nåt helt annat att låsa fast fötterna i mastfoten, ok att man kan “lösa ut” bindningen men det vet man ju hur lätt sånt är när det verkligen krisar. Jag tycker det ser väldigt vanskligt ut, men det kanske är kul, får väl försöka testa nån gång.

Mvh Andreas

• lasse_kna

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 21:52

Jag har funderat på om man kan bygga en enklare isbräda än varianten med skateboardtrucks. Jag har ett par långfärdsskridskor och tänkte att man skulle montera dem i rad efter varandra. En fram och en bak. Är det nån som har testat nåt liknande och vet om det funkar eller vad problemet skulle bli? Skulle det gå att styra om man tiltar brädan om den samtidigt sviktar?

• gurra1978

Medlem
    28 oktober, 2003 vid 22:01

Jag har gjort det. Det funkar inte bra. Skridskor är inte v-skurna så du kommer bara slira. Om du vinklar dem lite går det bättre men inte alls bra i jämförelse med v-skurna rktiga medar. Du kommer inte kunna styra din farkost, lägg ner planerna nu och bespara dig tiden/pengar och satta på en riktig issurfare med tracks och bra medar.

• ola_p

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 12:15

Vad använde du för material i draken?
    Hur löste du styrningen, bom eller handtag?
    Och vad kostade hela bygget?

• jonasp

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 12:26

Soppslevssurfing brukar diskuteras på twc-konfen.
    Bilder ska tydligen vara på väg. http://www.twc.nu

• anonym-anvandare

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 13:01

Jag provade med en wipika kite 8,5 kvm (eller 12 beroende på hur man räknar) och hockeyrör. Det funkar hur bra som helst (nästan). Tänk bara på att inte köra över linorna.

Helt sjuk höjdtagning kan jag säga, med en bra kite lär man kunna komma en bra bit över 45 grader.

Kan passa på å varna lite också. Ta en liten kite (min 8,5 var på tok för stor egentligen, men jag kan ju kita också)i lite vind. Alla nybörjare underskattar den potentiella kraften i en kite.
    Hoppa inte, om du inte verkligen, verkligen vet vad du gör. till å börja med har du nog en för stor kite om du kan hoppa. Vatten är mjukt, is är hårt. Vet folk som fått bestående men av ganska fjuttiga hopp. Tänk bara på hur det skulle kännas att hoppa från typ 1 meters höjd ned på is med hockeyrör på. Nu är det ju förstås mest skridskoprinsessor som hänger på steffo, men för er övriga tänkte jag.
    (Jag är egentligen i själ och hjärta vindsurfare sen tidigt 90-tal, dessutom tycker jag att isdans är coolt)
    /Kalle

• garage

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 14:22

Hej!

Jag använde nån väv som hette Chikara om jag inte minns fel. Lätt och stryktålig ripstop. Totalt kosta det väl kanske en knapp tusing med handtag, linor, väv osv…

Lycka till!

Mvh Andreas

• ola_p

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 15:45

ok, vart köpte du väven?

• garage

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 15:57

Hej igen!

Han på kitemaker design i Göteborg har allt du behöver, ring han och kolla! Han har även färdiga drakar att sälja om du vill slippa lite jobb.

Mvh Andreas

• stickan

Medlem
    29 oktober, 2003 vid 16:27

Tror inte att det kommer att funka utan “sidgrepp” fram. Det kommer nog att funka så länge du bara kör rakt fram men när du ska svänga behöver du nått som styr i nosen, annars fortsätter du nog bara rakt på.

Men du får gärna motbevisa mig!

Mvh Stefan

• nicko_

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 11:40

Glöm inte bort snowfern…
    Den verkar vara det mest avancerade som finns om man vill köra på snö och is med samma konstruktion.
    http://www.snowfer.com/indexb.html

• garage

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 11:47

Tjena!

Funderade lite på det här med att bygga som ni gjort. Skulle det inte funka med 2 fasta medar i bak och en ledad med skateboard truck i fram, då skulle man ju slippa hålla på med adaptrar och krångel?

Vad tror du?

Mvh Andreas

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.