Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

• karapp

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 12:47

Grejen med skatetruckar är att de svänger när du
    vinklar brädan. Är då inte bakdelen vinklingsbara
    blir det nog svårt att få brädan att svänga…

• maglu

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 13:50

Är nog helt rätt tänkt. Skulle man bara ha en truck är det isf bak den ska sitta. Men då måste brädan eller främre medparet kunna flexa ganska mycket, om bakänden ska gå o vinkla för att svänga. Två truckar är nog enda alternativet.

Beroende på materialtillgång osv. blev min konstruktion enligt bifogad bild.. [img]http://www.lank.se/malu/isbrada.JPG[/img]
    Ska nog fundera om lite framöver, vill kanske inte komma så onödigt högt över isen…men jag börjar med denna konstruktion. Få se om det funkar…när isen lagt sig ordentligt.

• haegga

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 14:26

Ett tips, kolla med grabbarna i Luleå windsurfingklubb, dom har hållit på med issurfing i många år och har provat både det ena och andra, men kommit fram till en viss konstruktion som fungerar bra, möjligen har dom nån ritning mm på sin sida.

• boman

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 15:03

Se där! Bra jobbat, det kommer garanterat att funka. Men en liten grej bara, du kommer att få en mycket tvär svängradie när du har så stort avstånd mellan brädan och truckens axel, det kan vara obehagligt i höga farter, om man trycket till för hårt på läkanten vid en jipp, Bra sväng radie= trevligt om man bara vill tricksa på små ytor i lägre fart. Det där kommer du att känna och få in känslan för.

Jag har löst problemet med dämpare/fjäder som sitter på truckarnas axel och undersidan av brädan, bra vid fart för att undvika vobbel, men det är onödigt i början, pröva dig fram så ser du vad som behövs andras, alltid är det något som man vill förbättra

Var noga med slipningen av medar, och halkskydd på brädan, sätt gärna en fyrkants list i mitten på brädan(se bild) och kör med kraftiga kängor med klack, typ militär känga, jag köpte mina på ÖB för 50:- ,

• boman

Medlem
    30 oktober, 2003 vid 18:32
  • lasse_kna

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 08:34

Bra bild Maglu. Jag efterlyser fler närbilder på fungerande konstruktioner. Sen får man väl hem till brorsans garage och gå lös med vinkelslip och svets. Boman menar du att brädan satt för högt över isen på Maglus konstruktion, så att det finns risk att man tiltar brädan för mycket?
    /L

• stickan

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:01

Ett vinnande koncept är faktiskt att bara använda en med fram! Polaren har byggt en sån förut som funkar väldigt bra.
    Då behöver man bara en truck vilket också medför att det blir en större svängradie vilket är bra om man gillar fart.

Mvh Stefan

• fatpat

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:06

Cool film!
    Kan blir duktiga krascher med Kite i liftanläggningarna smile.gif

• stickan

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:32

Missa inte att kolla in ftp:n under annat! Där finns det några issurfing filmer

Mvh Stefan

• garage

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:32

Hej!

Vad har du för medar? Är det vanligt plattstål och hur har du slipat dem? En skridsko är ju plan om jag inte minns fel men det funkar väl inte här. Har du nån vinkel på medarna, mot isen alltså?

mvh Andreas

• stickan

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 10:38

Meden ska vara V slipad och tänk på att det är viktigt att du har en mjuk ingång. Alltså åkytan ska vara kortare än medens längd (se hur en skridsko ser ut),annars kommer du inte att få bra glid.

Kolla om du har någon isjakts klubb i krokarna så kan dom förmodligen hjälpa till att slipa medar och kanske även få tag på material!!

Mvh Stefan

• garage

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 11:33

Hej!

Tack för tipsen, vad bör det vara för material i medarna då? Funkar det med vanligt plattstål?

Mvh Andreas

• stickan

Medlem
    31 oktober, 2003 vid 12:33

Plattstål funkar fint!

se gammalt inlägg med en hel del intressant info
    http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=wake&Number=87694&page=2&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1

Mvh Stefan

• newold_surfer

Medlem
    3 november, 2003 vid 15:58

Nån som vet om det skiljer mellan longboard truckar å skate truckar! Jag är ju inte skatare normalt så jag har ingen aning vad för typ av truckar jag skall leta efter till min ismaskin!

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Ny säsong – Vintersegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.