-
Ny “stor” bräda – lite funderingar….
Japp, så var det dags igen. Prylfunderandet är igång, det är mörkt och kallt.
Har idag följande brädor:
– Fanatic Skate 100
– RRD WaveCult 55 (88 liter)Å seglen är 6.7, 5.7 å 4.7 (de som är värda att nämna). Skaten är ett resultat av ett byte då jag gick från en JP Freestyle 115 till denna. Ville testa något mer freestyle-orienterat och det blev en skate.
Nu har jag seglat väldigt lite på skaten (3-4 gånger), men har dragit följande slutsatser jämfört med JPn (å mina tidigare brädor):
– Den känns betydligt mindre. Upplever den som närmare min RRD i storlek än JPn.
– Klart bättre att manövrera, lyckades med 360 i stropparna efter några försök första gången på brädan (JP fick jag spin-out med nästan varje gång)
– Svårare att öva trick på i lättvind
– Bättre “pop”, den ligger liksom på vattnet jämfört med JPn som åker mer i vattnet (öh, fattar ni?)Men trots att jag verkligen gillar Skate 100 så är den nog lite väl liten för mig. Jag kan inte välja särskilt mycket när det är seglingstajm och seglar på ställen där det blir lite kryss å bök för att komma ut till vinden (Stockholms skärgård). Bodde jag på rätt ställe skulle jag lätt behålla den, men nu ser det inte ut så.
Så – vad skall jag byta till? På sätt och vis är ju det enkla valet att byta till en större freestyle, helt enkelt. Samtidigt så lockar en typ 120 liters free-move en del eftersom höjdtagningen blir bättre och jag genom inköp av en billig åttanolla skulle få en kul “bränna-runt-med” bräda de dagar jag inte ids snurra segel.
Jag har ju haft brädor av lite olika slag på sistone, och saknar liksom delar av alla.
Fanatic Bee 274 var ju kul. Ingen planingsraket, men gick fort och jag använde den till allt. Dålig freestyle-bräda, dock. Men saknar farten och hoppen, den var faktiskt riktigt bra att hoppa med.
AHD FD 70 var ju väldigt all-round, använde den till å med för att lära lättare nybörjare på, samtidgt som jag tränade lite segelsnurr i lättare vindar på den. Planade tidigt, helt OK höjd, men ingen höjdare att hoppa med å risig kontroll i mer vind.
JP FS 115 köptes för att testa freestyle. Ett bra insteg, helt klart. Bättre att hoppa med, sämre planing (ändå OK), sämre höjdtagning (mindre fena) och bättre manövrerbarhet. Men väl inne i freestylandet så ville jag testa en bräda med mer sväng.
Fanatic Skate 100 gav helt klart mer sväng. Mycket kul sak, men dessvärre lite liten för min sommarsegling och de gånger det är risigt med vind alt. långt till vind.
Så – vad skall jag ta?
1. Byta till stor freestyle. Exempel är Mistral Joker 114, Fanatic Skate 112, JP 111
2. Byta till typ 120 liters freemove
Exempel är Mistral Syncro 120, Fanatic XXX 119, RRD Avantride SX 113(http://www.seaspritesports.com/testrrdwindurfboards.htm)Ett tungt skäl till att jag spanar in freemove/supercross (f-n så löjlig kategori) brädor är att jag saknar lite fart och, framförallt, hopp. Freestyle-brädor har bra “pop” men är, tycker jag, inge vidare för klassiska, sköna och höga hopp med lite “häng” i. Det är som om farten inte räcker till riktigt och att man står för långt in på brädan för att få rätt höjd. Men det kan ju vara piloten som är kass oxå (aj, aj, aj).
Så, vad säger ni? Stor freestyle eller något mer freemove-orienterat?
Surfa På!
(om någon är intresserad av min Skate 100 2003 så är den således till salu, superfint skick å seglad 5 gånger, eller byte)
Logga in för att svara.