Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny “stor” bräda – lite funderingar….

• Ny “stor” bräda – lite funderingar….

Publicerad av dr-masse på 11 november, 2003 vid 15:47

Japp, så var det dags igen. Prylfunderandet är igång, det är mörkt och kallt.

Har idag följande brädor:

– Fanatic Skate 100
    – RRD WaveCult 55 (88 liter)

Å seglen är 6.7, 5.7 å 4.7 (de som är värda att nämna). Skaten är ett resultat av ett byte då jag gick från en JP Freestyle 115 till denna. Ville testa något mer freestyle-orienterat och det blev en skate.

Nu har jag seglat väldigt lite på skaten (3-4 gånger), men har dragit följande slutsatser jämfört med JPn (å mina tidigare brädor):

– Den känns betydligt mindre. Upplever den som närmare min RRD i storlek än JPn.
    – Klart bättre att manövrera, lyckades med 360 i stropparna efter några försök första gången på brädan (JP fick jag spin-out med nästan varje gång)
    – Svårare att öva trick på i lättvind
    – Bättre “pop”, den ligger liksom på vattnet jämfört med JPn som åker mer i vattnet (öh, fattar ni?)

Men trots att jag verkligen gillar Skate 100 så är den nog lite väl liten för mig. Jag kan inte välja särskilt mycket när det är seglingstajm och seglar på ställen där det blir lite kryss å bök för att komma ut till vinden (Stockholms skärgård). Bodde jag på rätt ställe skulle jag lätt behålla den, men nu ser det inte ut så.

Så – vad skall jag byta till? På sätt och vis är ju det enkla valet att byta till en större freestyle, helt enkelt. Samtidigt så lockar en typ 120 liters free-move en del eftersom höjdtagningen blir bättre och jag genom inköp av en billig åttanolla skulle få en kul “bränna-runt-med” bräda de dagar jag inte ids snurra segel.

Jag har ju haft brädor av lite olika slag på sistone, och saknar liksom delar av alla.

Fanatic Bee 274 var ju kul. Ingen planingsraket, men gick fort och jag använde den till allt. Dålig freestyle-bräda, dock. Men saknar farten och hoppen, den var faktiskt riktigt bra att hoppa med.

AHD FD 70 var ju väldigt all-round, använde den till å med för att lära lättare nybörjare på, samtidgt som jag tränade lite segelsnurr i lättare vindar på den. Planade tidigt, helt OK höjd, men ingen höjdare att hoppa med å risig kontroll i mer vind.

JP FS 115 köptes för att testa freestyle. Ett bra insteg, helt klart. Bättre att hoppa med, sämre planing (ändå OK), sämre höjdtagning (mindre fena) och bättre manövrerbarhet. Men väl inne i freestylandet så ville jag testa en bräda med mer sväng.

Fanatic Skate 100 gav helt klart mer sväng. Mycket kul sak, men dessvärre lite liten för min sommarsegling och de gånger det är risigt med vind alt. långt till vind.

Så – vad skall jag ta?

1. Byta till stor freestyle. Exempel är Mistral Joker 114, Fanatic Skate 112, JP 111
    2. Byta till typ 120 liters freemove
    Exempel är Mistral Syncro 120, Fanatic XXX 119, RRD Avantride SX 113(http://www.seaspritesports.com/testrrdwindurfboards.htm)

Ett tungt skäl till att jag spanar in freemove/supercross (f-n så löjlig kategori) brädor är att jag saknar lite fart och, framförallt, hopp. Freestyle-brädor har bra “pop” men är, tycker jag, inge vidare för klassiska, sköna och höga hopp med lite “häng” i. Det är som om farten inte räcker till riktigt och att man står för långt in på brädan för att få rätt höjd. Men det kan ju vara piloten som är kass oxå (aj, aj, aj).

Så, vad säger ni? Stor freestyle eller något mer freemove-orienterat?

Surfa På!

(om någon är intresserad av min Skate 100 2003 så är den således till salu, superfint skick å seglad 5 gånger, eller byte)

anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • speedjanne

Medlem
    11 november, 2003 vid 15:57

Svaret är självklart… en Hypersonic med ett tex 8.0 V8.Särskilt som du säger att du “har svårt att kryssa ut till vinden” Hypersonicen är som gjord för sådana ställen.Kan du inte få testa en av någon däruppe?

• endy

Medlem
    11 november, 2003 vid 16:02

Kort fråga, och hoppa med den?

• mexi_

Medlem
    11 november, 2003 vid 16:06

Jag är inne på samma sak, dvs surftidningar/märkesval/ångest/surfsidor…..tycker att starboard carve 121 verkar kanon, fick utmärkta rescensioner i engelska windsurf:http://www.star-board.com/products/carve.asp, vore intressant att höra från någon som kört den här i sverige. Hypersonic vekar ju också kanon, men känns inte lika bra till att bara glida runt och småhoppa med, mer som en slalomracer, iof väldigt kul. Fanatic XXX verkar vara en superbräda och jag gillar ju fanatic…….

• speedjanne

Medlem
    11 november, 2003 vid 16:09

Tja han skriver att han vill ha något med 8.0 att bränna runt med och även något att hoppa med.Kanske en svår kombination? confused.gif

Nej hypersonic är ingen höjdare att hoppa med möjligen kastfall smirk.gif

Om han vill ha fler dagar på vattnet så tycker jag han skall testa Hypersonic!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2003 vid 17:08

starboard Carve 121 är kanon, perfekt att bränna runt och hoppa med. Inge freestyle, bara åk och ha skoj. Peter.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2003 vid 17:35

Instämmer, en starboard carve skall du skaffa dig men satsa på en 111 istället, lite senare planing kanske men roligare att hoppa med.

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2003 vid 08:00

Ah, lite diskussion blev det. Härligt!

Japp, hypersonic går bort. Kanske skall förtydliga “kravspecen” något:

– Den måste gå att hoppa med.
    – Segel mellan 5.5 och 7.5/8.0 ungefär
    – Flyta tillräckligt bra för att vara kul för lite trickträning även när man inte planar
    – Brett vindregister är avgörande (har ibland bara möjlighet att ta med mig en bräda pga båt)

Så, jag är rätt säker på att det står mellan en stor freestyle eller en freemove, typ.

Min egentliga “dröm” är att ha både en hypersonic/Falcon Slalom med åttahalv samt en stor freestyle. Men det går bort av både ekonomiska, praktiska och tidförseglingsskäl, dessvärre. Annars en drömkombo!

Faktiskt så inser jag vad jag vill ha. En hypersonic som går att tricka, hoppa och bränna runt med. Samtidigt så är jag ju väl medveten om att “kompromissbrädor” är just det – kompromisser. En bräda som är asakul att svänga med är ju sällan särskilt kul rakt fram och tvärtom…

Kanske skall jag även påpeka att brädan kommer att inhandlas på Skidsport Bromma, så Starboard blir det nog inte (om ingen starboard-ägare eller annan ägare, typ exocet, vill byta en kul sak mot min Skate 100).

Lurigt, det här. Mer tankar!

Surfa På!

• endy

Medlem
    12 november, 2003 vid 08:22

Masse själv måste ju få lite svar, han som alltid svarar annars…. wink.gif

Det låter onekligen som den brädan jag äger idag =)
    Mistral Twister 117, om du nu vill ha en nyare bräda så är säkert Jokern bättre åtminstone lika bra…

Jag lovordar verkligen denna bräda, jag seglar 5,7-6,9 på den men den tar större segel, rek största är 8,0
    För att kunna segla större segel behöver man följdaktligen en större fena, twistern har endast en 24cm fena original och denna är ganska tunn och nätt, grym med rätt tryck.

Med möjlighet att sätta dubbla stroppar bak så blir den säkert mer freeride om man önskar det och det finns många möjligheter att placera stropparna även fram.

Speeden är väl det som är svagheten även om jag tycker att den går fort men jag har ingen större erfarnhet av slalom/race så jag har ingen större refernsram.

Detta är mitt tips!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 08:51

Hejsan!

Själv kör jag en Starboard 121 och den är kanon!
    Kör 5,0-8,0 på den men funderar på att komplettera med något mindre så småning om!

Jag tycker att 120L är en perfekt storlek som största bräda, det går ledigt att köra 8,0 på den och förmodligen även större! Den funkar även bra för mindre segel men funderar som sagt att komplettera med en vågis!

Lycka till!!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 09:04

Tänkbar svedala kombo
    Starboard EVO 80
    Starboard carve 111
    4,0 4,7 5,7 7,0 segel
    dessa pylar bör man ha skoj med från 8 m/s och uppåt…

• feg

Medlem
    12 november, 2003 vid 09:15

Om du gillade Skate 100, vill ha mer flyt, höjdtagning och bredare vindregister samtidigt som freestylandet finns kvar så är nog Skate 112 ett bra allternativ.

Motiveringen till ovanstående påstående kommer ifrån en gämförelse mellan min Cross 120 och brorsans Skate 112. Vi kör alltid ihop, i samma förhållanden med lika riggar (förutom att han har 7.1 och jag 7.5 som störst), dock med lite olika kunskapsnivå.

Slutsatsen i dessa gämförelser är att Skaten tar lika bra höjd, “flyter” lika bra och går nästan lika fort som Crossen. Att Crossen gått fortare kan bero på att jag är lite tyngre samt att min 7.5:a är större samt mer freeride/freerace än hans 7.1:a som är Freestyle/våg orienterat.
    Vindregistret på Skate 112 är större än för Cross 120. Brorsan har kört sitt 5.3 samt sitt förra NP RafJet 7.4 och nu sitt 7.1 på den med ett stort leende.
    Crossen tycker jag går bra ner till 6.0 men inte mindre. Det kan bero på fenval eftersom jag bara har haft en fena tidigare (får se i vår när jag kan köra min nya lilla fena och min 5.3:a hur det känns).

Freesyleprestande kan inte jag värdera på någon av brädorna men brorsan hävdar att Skaten är mycket bättre på detta (rätt själklart?) samtidigt som den ju fått fin kritik i alla test. Det är alltså inte dessa egenskaper som jag behöver belysa utan det faktum att Skaten är en mycket bra freeride/brännarunt bräda utöver sina berömvärda freestyleegenskaper.

Brorsan är (var iallafall tidigare i höstas när vi seglade med dessa brädor sist) så nöjd med sin Skate 112 att han är intresserad av en Skat 112 Ltd av årets modell. Ltd:n är lättare och styvare (samt har en enorm ballfaktor) vilket borde göra att freestyleegenskaperna ökar än mer mot den “vanliga”. Dock bör ju brännarunt egenskaperna bestå eftersom formen är densamma.

Jag kör Fanatic Cross (föregångaren till Fanatic XXX) vilket är en utmärkt brännaruntbräda, den bär bra med segel (har även testat med 9.5 freerace på skoj vilket funkade) och är snabb och lättseglad. Den är “stor i vattnet” när man inte planar, dvs den bär mina 95kg bra oplanande när man guppar ut till vinden, sedan känns den väldigt liten och smidig vid planing när man nått vinden.

Bla, bla, bla… nä nu är jag tyst!

/feg

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2003 vid 10:01

Det där var intressant. Många bra funderingar här.

Jo, jag har nog “zoomat in” en bräda på 110-120 liter.

Även i engelska Boards mag test av freestajlplankor så hävdade de något liknande – att skillnaden mellan en lite mer allround-betonad freestyle och en freemove/freeride bräda egentligen är rätt liten. Som exempel tog de upp JPs Freestyle och Carve brädor och menade att de låg väldigt nära i seglingsegenskaper. Min JP FS 115 funkade ju väldigt bra som free-ride bräda, så jag tror det stämmer rätt väl.

Twistern är jag intresserad av. Dubbelstropp bak var ett plus, tror faktiskt inte att det funkar på Jokern (?!?, nån som vet?), annars är jag rätt sugen på stora Jokern oxå. Den är dessutom lätt.

Skate 112 är väl den bräda jag har ögona på mest just nu, är väl mest det att jag vill gå igenom alternativen åsså är de ju kul med intryck/tankar från konfkamraterna, ah!

Annars är jag en vän av RRD (i stort sett alla jag seglat har jag gillat) men tycker att den största Twintipen är lite “liten” för mina behov. Någon ägare som kan dela med sig? Den är ju bara 62 bred och har 105 L, annars (med typ 65 bredd och 110L+ skulle den lätt vara på listan) är den ju fin och folk som kör verkar gilla den.

Hmmm, känner hur lutningen åt stor freestyle börjar vinna över mig…

Surfa På!

• endy

Medlem
    12 november, 2003 vid 10:12

Det där med vikten kan dock vara en nackdel, det har jag märkt tongue.gif
    Jag ska nog köpa mig en gammal skorv och börja öva willyskipper med wink.gif

Jag hade nog gått på skaten om man vill ha det lite på säkra sidan, dels bättre hållbarhet och padsen som dämpar, aningen tyngre dock.

Järnet!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2003 vid 10:15

Glöm inte JP isfåfall med x-cite 105 eller Freestyle wave 98
    Båda behagligt breda och lite Freestyle känsla.
    Fanatix TrippleX 109 skulle säkert också funka bra om det nu är Bromma som gäller för dig!
    hälsar Peter

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2003 vid 10:29

Njäe, FSW 98 är klart för liten, X-cite ride är lite småintressanta, men även 105an är nog snäppet för liten för min smak.

Så fort det blir någorlunda stabilt för 5.7 så kör jag på min RRD Cult 55a, som det ser ut.

XXX 109 å 119 finns på listan. Vad tror ni om Mistrals nya Syncro?

Surfa På!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny “stor” bräda – lite funderingar….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.