Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ny vågbräda inför nästa säsong
-
Jaha – det verkar vara ganska angenäma problem det här. Samtliga brädor verkar ju få bra resultat av er som testat dem.
Får väl se efter nyår vad som lockar mest då! -
Det verkar som om dom vanliga vågisarna blir mer EVO lika också, bara för att göra valet ännu svårare. Tittar man tex på måtten hos Acid brädorna så ser det märkligt ut, 70 litarn är bredare än 74 (både max och onefoot off)!
Och ingen bräda är under 53.3 cm (om inte räknar dom för kidsen)… -
Just Acid 70 är en “specialare”. Shapen härstammar i själva verket från EVO 70. Bottenformen är densamma, men man har just mindre justeringar på rockerna och sedan dragit ut tailen ett uns och nosen 9cm. Samtidigt har man också gjort kanterna i tailen lite tunnare. Jag var rätt sugen på denna bräda, men eftersom jag definitivt skulle ha en EVO 62 och även ville ha en ny EVO 70 så kändes det som att det skulle bli lite väl tät att ha en till bräda med 54cm bredd. Så, det fick bli en Acid 74 istället. Även den är för övrigt hyfsat bred i tailen och rätt kort, men inte riktigt som 70:an, förstås.
-
Verkar ju finnas en himla massa modeller och special varianter just när man trott att man fattat ngt. Är inte EVO 70 också en specialare jmf med EVO 74? Dvs lite mer som en vanlig down the line vågis (åt Acid hållet) jmf med 74? Att då även göra en specialare av Aciden som är mer Evo lik, låter ju som att man får två nästan identiska brädor (fast med olika namn)…
-
Ska också köpa vågbräda till nästa säsong och Evo 80 eller 74 är bland alternativen, jag väger mellan 80-83 kg och bor i Stockholm.
Skulle vilja hålla mig till en bräda och inte ha flera vågbrädor. T ex Proof Wave 83 har ju ungefär samma mått som stubbisarna men är alltså mer klassisk i shapen? Nå’n som vet? Är annars inne lite på Evo, JP RRW 83 som det har pratats om här, men kollar också på Fanatic NW 83 och FW 86, nå’n som har nå’t tips vad man skulle välja mellan dessa två brädor om man bara ska ha en vågbräda?Har ett 5.4 NP Search -04 nu som minsta segel, funderar på att köpa ett Hot Sails SO 4.7 också tills nästa säsong.
Irie Man
-
Ola, tack för tipset! Jag har både 2004 21:an och en Curtis 21:a som sen kom för ’05-brädorna och jo, de är tunna
Får testa med en Acid-fena då -
Ta en tiit på Mistral Syncro 82, replika av Nik Bakers Bajabräda. Junior TS köpte en i höstas och blev glatt förvånad över dess potential.
Fin bräda för under 10,000:-, det är nog ganska svårslaget. -
Nu har jag lite tid att svara…
Jo, 5.8 boxer riggas helst på 430, men eftersom du “bara” väger 75 kg fungerar det bra även med 400 mast (luffen är 425). Är det AeroMax master du har?
Vector låter mer rätt för dig. Vilken du skall välja beror på hur små segel du vill kunna segla på den, samt om du tror att du nöjer dig med 6.4. Vill du kunna gå upp till 7.0 så satsa på 112:an eller 104:an. Klarar du dig med 6.4 så är 104:an eller tom 98:an bättre. 112 och 104 är lite mer freeride, medans 98:an (nu teoretiserat jag såklart eftersom jag inte seglat någon av dem) har lite B&J i sig. Såklart beror det på om det blir en hybrid eller inte .
/adde
Logga in för att svara.