Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya Angulo korta vågbrädor!
-
Låter bra Ola. Är riktigt sugen på att testa kort/brett och gå ner i volym. Funkar säkert i här men i sydafrika såg jag väldigt få som körde EVOs och liknande. Vågorna är duktigt snabba, man fick nästan köra max när man låg på vågen för att hinna med. De flesta hade små, smala vågisar. Menmen, denna trenden har väl inte slagit riktigt än så det ändras kanske nu när det kommer fler brädor och fler testar.
Kul att du ska till Maui förresten =) -
EVO:n (och kanske även Angulon, men det vet jag inget om) är faktiskt väldigt stabil fart.
Dessutom är det just i fart upp för vågen som den är som allra bäst, speciellt om vågen inte har Hookipafart utan mer liknar Apelviken/Lejet. Jag har väldigt svårt att tänka mig att särskilt månge kommer hålla fast vid sina traditionella vågisar om tre år när det gäller seglin i Sverige. I riktigt bra förhållanden (halv mast-logo+ i Marocko, SA, WA, Maui etc) kommer nog också många att lämna de traditionella brädorna, men här är det nog mer en smaksak om de nya är bättre eller inte. Givetvis kommer det också så småningom dyka upp många kompromisser (själv förespår jag kort och smal, typ 220-225*52 – en så’n skall jag ha när den kommer (eller shapa själv, kanske)).
-
Jo, vi tog bilder och filmade. Men jag rör inte bilderna. Är så deppigt att kolla på nu när man kommit hem. 😛
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst21 januari, 2004 vid 10:44seså nu LASAN..va inte blyg,vi kan lida med dej..kanske till o med trösta dej lite
viiiiiiiiiiiil se!!
så ni filmade oxå..blir det en grym rulle som du slänger upp sedan då???
Looking forward to it!
-
Just att ligga och speeda down the line, ser jag inte som något problem (med EVO:n i alla fall). EVO:n är väldigt stabil på ett lätt skär (faktiskt mer stabil över chop i hög fart än min smala Acid 62, 240*50.5). Jag skulle inte tveka att köra väldigt stort och snabbt med EVO:n. Den känns perfekt för att ligga och speeda down the line och sedan (när man vågar) gå upp lite mot toppen och göra en liten sväng (se t ex avsnittet med Scott McKercher i 1.5 mast i Plug&Play). De gånger jag seglat kraftfulla vågor över mast i cross off har det varit ungefär så som seglingen sett ut. Att ligga på och pressa ut mer fart i bottensvängen, gå vertikal och toksmacka läppen vågar jag bara rätt sällan i dessa förhållanden, och i regel blir det då att betala med en rejäl spolning.
Däremot är det mer tveksamt hur det blir vågen är tillräckligt liten för att man skall våga satsa fullt,men tillräckligt stor och snabb för ett det skall bli grym fart i ridningen. Då känns det som det blir svårare att lägga på en lika hängiven fullrails bottensväng. Kanske funkar det dock om brädan är lagom i storlek, EVO 74 är ju rätt stor (volymmässigt förr mig). Vi får se hur EV0 70 funkar på Maui med avseende på detta (igen, förhoppningsvis).
-
Bra att det kommer breda brädor med lite volym och tunnare kanter. Jag som är ännu lättare än Ola har annars knappt möjlighet att köra dessa brädor då jag tror jag får svårt att få ner kanten så att det svänger tillräckligt. Tror jag skulle ha svårt i riktigt fina snabba vågor att styra brädan dit jag vill och ligga säkert med kanten i svängen.
I sydafrika där vågorna är snabba är fördelarna färre med EVO-brädor och därför tror jag fortfarande att det körs traditionella brädor här ett tag till. Men i sunkvågor hemma och för den delen i SA finns det nog mycket att göra på brädshaperna.
/Magnus -
Nu har jag varit medlem här nån månad och jag måste säga att jag undrar varifrån folk kommer… Det snackas om 60 kg och mindre nästan hela tiden. Jag som trodde att skandinaver var stora och ståtliga samt rövade, brände och våldtog?! Eller är det så att vindsurfare är vindpinade och har under de cirka 30 åren som vindsurfing funnits utvecklats till att bli en kortare och lättare variant av Homo sapiens?
195(cm)x89(kg), fanken man börjar ju nästan se ut som en Starboard Compact…
-
Håller med!! 60kg?!?! Tror inte fjädervikt är någonting att sträva efter.. kolla in dunkan säger jag bara!!!!!
-
Klart man e flugviktare… Det e det som gäller om man ska kunna segla i sverige, annars blåser det ju aldrig tillräckligt.. Jag tror den låga vikten har att göra med evolutionen, lite vind = lätta surfare!
/60kg
-
Svar till:
Klart man e flugviktare… Det e det som gäller om man ska kunna segla i sverige, annars blåser det ju aldrig tillräckligt.. Jag tror den låga vikten har att göra med evolutionen, lite vind = lätta surfare!
[/ QUOTE ]
Du har en poäng där. Skandinaver per definition kommer alltså dö ut och brädor kommer aldrig mer ha över 100liter.
-
Quattros Fishlinje innehåller två kort-tjocka brädor.
234×59 på 80 liter och 239×60 på 90 liter.
more info to come…
/adde
-
Jag har sett dom men tyvärr alldeles för stora och breda för lilla mig! Men de ser lovande ut.
/Magnus -
Eftersom jag själv är kort och bred så lockar Angulos 80 litrare… kanske får åka till Kap Verde och hämta hem en?
Kolla bilderna på stehsegelrevue, pic of the day, SAL…
/adde
-
Häng på vet ja!
Jag har faktiskt lite funderingar på det, där är bra där i feb-mars. Vore inte dumt att testa innan man köper. Men just nu är min arbetssituation tyvärr oklar för våren så jag kan inte boka förrän nästa vecka. Om det inte blir Maui så blir det kanske dit, eller i värsta fall Kanarieholmarna. Dagens I-landproblem!
/Magnus
Logga in för att svara.