Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya bomprofiler fram, vid eller snäv? Fördelar/Nackdelar?

  • Nya bomprofiler fram, vid eller snäv? Fördelar/Nackdelar?

    Posted by rrd on 10 maj, 2008 at 12:21

    Det sista året, ev åren, har olika märkens bomprofiler (ej rörens diam) gått åt olika håll.
    Några tillverkare, tex Aeron mfl kör vid bomprofil, andra Naish ensamma (?) kör snäv. Även bakdelen av bommen skiljer någon centimeter i vidd mellan olika bommar, men så har det varit länge.

    De riktigt stora i branschen, tex Neil Pryde, North håller kvar vid den traditionella formen.

    Vilka fördelar ger en VID bomprofil?

    -Lättare att greppa vid transitions/gipp då den kommer runt tidigare.

    -Bättre vinkel -känsla att hålla i med framhanden?

    Mer?

    Vilka fördelar ger en SNÄV bomprofil?

    – Att komma närmare seglet o kraften?

    -Bättre vinkel -känsla för framhanden?

    Mer?

    Ni som har kört med vida eller snäva bomprofiler ett tag, vilka fördelar/nackdelar finns?

    Är det en inriktning speciellt för Freestyle eller våg eller både och?

    -Är detta den största utvecklingen sen snabbkopplingen/det smala bomröret/carbon…kom?

    -När kommer de stora märkena gå över till VID?

    //Magnus

    Har själv erfarenhet av NP X7 Carbon-Normal bomprofil/Local Spirit Carbon-Normal o något smalare bak/Fiberspar Carbon-Normal

    alexasu replied 16 years, 7 months ago 6 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • dude

    Member
    10 maj, 2008 at 13:29

    Okay, grundläggande saker jag hört är att en vid bom är lättare att gippa med då man går bom till bom. På samma sätt är vulcan lättare att göra bom till bom, och även då spock antar jag.
    Snävare bom antar jag gör att man kommer närmare seglet vid vågsegling. Jag antar att det är speciellt för toppsvängen som känslan kan bli en annan och kanske bättre då. (Med seglet nedlagt i en bottensväng måste man faktiskt sträcka sig längre med en snävare bom – vad nu detta gör för seglaren…)

    HotSailsMaui har ju en supersnäv bom som jag har för mig att de kallar för SuperModel, vilken är riktigt snäv över hela sin längd. Och den är ju framtagen just för vågselgare.

  • donpedro

    Member
    10 maj, 2008 at 17:01

    Jag körde på aerons “vida” bom och fick då väldans problem med mina armar (Smärtande överansträngningar osv) och tycker allmänt inte att det är någon höjdare att segla med. So fort jag bytte tillbaka till en “vanlig” bom så försvann problemen med armarna och jag tycker de e mycket skönare känsla i en vanlig bom.

  • ola-h

    Member
    10 maj, 2008 at 20:31

    Jag “kommer från” HPL:s hyfsat smala med ganska “normala” bom som jag kört som huvudbom sedan 2001. Det senaste året har jag också provat både Aerons bommar + Hot Sails Mauis supersmala Supermodel. Dessa två har en sak gemensamt och det är att de ger en i mitt tycke mer vilsam vinkel för framhandens handled. Båda är nämligen lite mindre “invinklade” där man normalt har fram handen. Jag kör alltid överhandsgrepp och då är det helt klart mer naturligt att slippa vrida in framhanden så mycket.

    Men förutom denna likhet är bomamrna väldigt olika. Hot Supermodel är extremt smal. Precis så smal en bom kan vara utan att ta i seglet. Det gör den väldigt direkt. När man gör “aggressiva”gippar bom-bom så är det märkbart hur mycket snabbare man blir med Hotbommen. Den är också extra skön vid backside-vågridning.

    Aeronbommarna är på ett sett motsatsen. Visserligen är de egentligen också rätt smala om man mäter bredaste punkten, men som man lätt ser så är de bredare än normalt allra längst fram. Detta gör dem väldigt förlåtande i gippar och dylika segelskiftesmanövrar. Det bli helt enkelt lite större marginaler när man har så mycket att ta tag i fram. De logiska läsaren inser nu att Supermodel av samma anledning blir mindre förlåtande. Personligen gör jag nästan alltid bom-bom-gippar och är därmed inte så känslig för detta, men till och med för mig är märks Aeronprofilens “hjälpsamhet”. Det är speciellt skönt att få den extra hjälpen när det är riktigt stökiga förhållanden (typ fullpower 3.5).

    Supermodel hade alltså ett par trevliga egenskaper, men samtidigt tyckte jag inte att de gav mig något extra just i vågridningen. En del gillar dem för att man lättare undviker backvind i toppsvängen, men det är väldigt sällan det som är mitt problem när jag rider. Så plus-sidorna var inte värda tillräckligt för mig.

    Aeronprofilen är grymt skön och jag såg egenltligen bara fördelar med den tills jag bytte tillbaka till en smal men “normalprofilig” bom. Då tyckte jag plötsligt att det kändes mer rätt i vågridningen. Mångar års vana, kanske? Så jag bytte tillbaka till en “vanlig” bom (Hot Playmate) och gav upp den skönare handledsvinkeln och de extra marginalerna i manövrarna.

    Men min långa slalombom är fortfarande en Aeron. Och jag tror att de flesta faktiskt kommer gilla den typen av bom bättre.

  • snaffe

    Member
    11 maj, 2008 at 09:10

    Vad är chinook som jag kör? Sköna i alla fall.

  • alexasu

    Member
    11 maj, 2008 at 09:21

    jag tror chinook tillhör de som är “vida” framtill. i alla fall jämfört med min np, jag körde innan. och ja, chinooken är både bekvämare att hålla och lättare att gippa.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya bomprofiler fram, vid eller snäv? Fördelar/Nackdelar?

You must be logged in to create new discussions.