Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya brädor från SS…

• Nya brädor från SS…

Publicerad av kitelife på 12 juni, 2004 vid 00:22

Nu har jag under en hyffsad dag i JP provat litta nya brädor från Slingshot ; )

Dom jag fick tag på va den nya SX 132 och Drake, båda brädorna var riktigt goa men jag få ta dom för sig för dom skilljer sig totalt…

SX 132;

En riktigt go bräda med samma gammla grepp ! inga brädor som slår det den liksom bar sitter där… och mycket pop, för mig som en ganska lätt åkare kunde jag plana tidigt och ha ganska roligt i få m/s. Bra med pop och fin bärighet villket resulterar i bra fart = mer drag i draken… Jag körde en 13 i typ 7-12 m/s och jag hadde bra planing när vnden inte riktigt räckte till och fint grepp när det drog på, den enda negativa jag kunde känna med brädan är att jag som lätt åkare hadde lite svårt och “trycka” ner kanten när jag blev riktigt överriggad, men för en tyngre åkare så är detta inget problem… alltså en bra allround bräda för den tunga åkaren ( 80kg+) och en bra lättvindsbräda men mycket bärighet men ändå inte klumpig bräda för den lätta åkaren ; )

Drake;

Hmmm när jag kolla på den blev jag lätt förvånad för det är ett toltalt nytt sätt för SS att bygga brädor… den är lika tjock hela bredden men en väldigt rund form och ganska lite rokker på mitten… ser ganska konstingt ut ; )
    Men väl på vattnet måste jag säga att jag är duktigt imponerad ; ) den har bra skär men ändå en smidig känslsa och ett tiktigt bra grepp, den är inte vansinigt snabb men plogar inte… lös fin känsla en riktig leksak ; )

Alla brädor finns naturligtvis och testa i JP eller lundåkra när vädergudarna e med oss… bara att slå en signal så fixar vi ; )

//Pan
    070-55 44 545

Ps. ss brädorna är nu med i paketen på La-surf så gå in och ta en titt… riktigt feta paket till bra priser Ds.

richi svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2004 vid 08:52

Du missade en sak Pan, vikten, vad väger dom?

• richi

Medlem
    12 juni, 2004 vid 09:17

Sx-122 är riktigt skön! Måste vara en av dem mest lyckade bräd-designerna. Livlig och snabb med grymt skär och pop! Känns bara helt rätt under fötterna…

Testat brädan både på plattvatten´och i vågor!

Tror 132 dock är bättre för vågridning…

/Rikard

• fredrik-no1

Medlem
    12 juni, 2004 vid 09:39

Testade 132:an igår i Habo och jag kan bara hålla med dig, Pan. Den var väldigt fin. Jag körde oxå med Fuel 13 och under en halv timme hade jag riktigt bra tryck i den. Jag väger ju lite mer än dig så det du säger om kanten stämmer nog. Jag tyckte i alla fall att SX:en var lättare att trycka ner kanten på än andra brädor jag kört.

Om någon är sugen på att testa så ta bara tag i mig när vi ses på stranden!

/Freddan

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2004 vid 19:54

naaa, alla slingsshotriders gillar slingshot…surprise! hur funkar den i chop da?

• fredrik-no1

Medlem
    13 juni, 2004 vid 01:11

Just 132:an är ju tänkt att vara den av SX:orna som är mest alround. Jag körde en del i choppen i Habo (till vänster om gamla bryggan) och jag tyckte att den var bra på att svälja vågorna. Skön flex helt enkelt, surfig känsla. Jag har kört Skyridern ett tag innan jag fick SX:en och jag märkte att SX:en var skonsammare mot knäna efter några timmar på havet.

Meeeeeeeeeeeeen ta inte mitt ord. Testa!

/Freddan

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juni, 2004 vid 12:23

Svar till:

Sx-122 är riktigt skön! Måste vara en av dem mest lyckade bräd-designerna. Livlig och snabb med grymt skär och pop! Känns bara helt rätt under fötterna…

Testat brädan både på plattvatten´och i vågor!

Tror 132 dock är bättre för vågridning…

/Rikard

[/ QUOTE ]

Det var vikten man undrade över… inte skäret = ) seså svara någon nu

• svan

Medlem
    21 juni, 2004 vid 12:51

Svar till:

Just 132:an är ju tänkt att vara den av SX:orna som är mest alround. Jag körde en del i choppen i Habo (till vänster om gamla bryggan) och jag tyckte att den var bra på att svälja vågorna. Skön flex helt enkelt, surfig känsla. Jag har kört Skyridern ett tag innan jag fick SX:en och jag märkte att SX:en var skonsammare mot knäna efter några timmar på havet.

Meeeeeeeeeeeeen ta inte mitt ord. Testa!

/Freddan

[/ QUOTE ]

Freddan,
    jag har också kört på Fanatic Skyrider 124an innan jag fick lev av SS SX 132an. Testade SS brädan under helgen i Skanörs hamn samt Habo Ljung. Väger iofs bara 75 kg men tyckte att SS brädan var mycket tyngre och sämre grepp i än Skyridern. Bredden på brädan gör ju att jag ialla fall hade lite svårt med att få i kanten när det byade i, var väldigt byigt igår.

Nån som har samma erfarenheter av de två brädorna?

För min del blir det att byta tillbaka till Skyridern.

s

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 13:35

Måste vara tunga om ingen vågar berätta hur mycket dom väger.

• svan

Medlem
    21 juni, 2004 vid 14:00

Skyridern ligger på 1,9 kg

SS SX 132 känns betydligt tyngre men min våg e paj och hittar ej info. Nån annan som vet?

• richi

Medlem
    21 juni, 2004 vid 14:42

Har kört både Skyrider 124 och SX-122 ett tag nu och håller med om att skyridern har bättre grepp, men SX-an har mycket bättre pop och känns mer naturlig under fötterna!

Men detta är min personliga åsikt, så det är inte fakta!

Skyridern är smalare och har en rakare outline vilket gör den bättre för freeride-åkning en wake-style åkning. Jag föredredrar wakestyle så det har också en betydelse!

Båda brädorna är bra på sitt sätt!

/Rikard

• fredrik-no1

Medlem
    21 juni, 2004 vid 14:52

Kan tillægga att det var Skyrider 138 jag kørde med… Får væl testa 124 också før att se om jag håller med er.

/Freddan

• svan

Medlem
    21 juni, 2004 vid 15:01

Svar till:

Har kört både Skyrider 124 och SX-122 ett tag nu och håller med om att skyridern har bättre grepp, men SX-an har mycket bättre pop och känns mer naturlig under fötterna!

Skyridern är smalare och har en rakare outline vilket gör den bättre för freeride-åkning en wake-style åkning. Jag föredredrar wakestyle så det har också en betydelse!

/Rikard

[/ QUOTE ]

Richi,
    om brädan har bra grepp, borde inte då popet också vara bra? jag har fått för mig att om man kan hålla emot lite längre så blir det bättre pop i hoppet? Är det inte det som är pop eller har jag fattat fel?

Kan hålla med om att SXen är mer förlåtande och skär skönare kurvor, men det är bara min åsikt, inge fakta.

s

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 21:37

Svar till:

Svar till:

/Rikard

[/ QUOTE ]

Richi,
    om brädan har bra grepp, borde inte då popet också vara bra? jag har fått för mig att om man kan hålla emot lite längre så blir det bättre pop i hoppet? Är det inte det som är pop eller har jag fattat fel?

Kan hålla med om att SXen är mer förlåtande och skär skönare kurvor, men det är bara min åsikt, inge fakta.

s

[/ QUOTE ]

mjo men det ar ett reklam-inlagg sa…staffan

• richi

Medlem
    21 juni, 2004 vid 21:51

Grepp och pop är inte samma sak! När du poppar brädan så använder samma teknik som du gör ollie med en skateboard. Du gör alltså hopp utan att styra upp draken. Brädor med bra pop är oftast breda, så att du får en bra yta att trycka ifrån med. Givetvis har kantgreppet också betydelse för att få bra pop-egenskaper men grepp och pop är inte samma sak! Du har oftast bättre grepp i en smal bräda eftersom du lättare får ner brädan i vattnet men då förlorar du pop-egenskaperna…

Nu låter jag som en expert, vilket jag inte är, men detta är hur jag förklarar begreppen!

/Rikard

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya brädor från SS…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.