-
Nya Cabrinha BT:Nitro testad!
Jag har fått äran att prova den nya BT: Nitro 14 i ett par veckor med start i lördags. Körde den då i Apelviken i ca 12-14 m/s med den nya bommen utrustad med Recon-systemet. I söndags var det helt annorlunda, 6-7 m/s sjöbris så jag tog min kära gamla pulley bar till hjälp för att få max kraft ur Nitron. För er som inte vet vad Recon är så är det Cabrinhas nya säkerhetssystem som innebär att så länge du kör i chicken loopen så har du leash, utan att ha leash(???), samt att man kan backa upp draken från vattnet utan en femte lina. Kolla http://www.cabrinhakites.com för mer info.
Det är självklart svårt att säga hur en kite fungerar när man inte fått köra den i dess rätta vindregister, men vad jag kan säga är att Recon-systemet fungerar bra (även överriggad) och draken är VÄLDIGT stabil. Körde på full depower i byig stark vind på lördagen utan att kiten rörde sig det minsta. När jag var överriggad var det lätt att kanta ut draken ur vindfönstret och när jag körde underriggad med pulley bar var det lätt att hålla kvar draget. Förstår inte riktigt hur de lyckats med det men det fungerar.
En stor fördel är också att det är väldigt lätt att landa höga hopp med BT:Nitro. Även efter hopp på ca 10 meter var det lätt att landa med fart på grund av att draken inte flyger över och bakom dig som vissa andra.
Självklart finns det också saker att förbättra innan den släpps till allmänheten, och det är viktigt att poängtera att detta bara är en prototyp, men av vad jag har sett verkar det mycket lovande för Cabrinha år 2004.Ses på Anholt?
Logga in för att svara.