Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya fenboxar – Ny standard?
-
Nya fenboxar – Ny standard?
Publicerad av rrd på 27 februari, 2011 vid 09:31Som så ofta vid nyheter så kan det ta lång tid och krävas mycket marknadsföring-ekonomiska intressen för att förändra en sedan länge invand standard. Många exempel finns men mest bland breda konsumentprodukter och dit vill vi kanske inte placeras. Inte alltid blir den bästa tekniska lösningen den segrande. Det går inte heller alltid att slå fast vad som är den bästa tekniska lösningen beroende på vad kunden värdesätter för egenskaper, som tur är.
Står vi inför en ny snabbkoppling av bom-era eller en standardiserad mastdiameter?
Till frågan…
-Nya fenboxar för Quad, blir det standard mer eller mindre från “2012 års modeller”/produktion från sommaren på dom flesta märkena?
-Används dom nu av customtillverkare?
-Vad blir viktbesparingen på en komplett bräda, 500g?
-Gamla fenor/adapter?
-Kända för- o nackdelar?
(Jag vet att frågan berörts under Simmer boards men kräver kanske en egen tråd)
janne_b svarade 13 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
RRD;647971 wrote:-Nya fenboxar för Quad, blir det standard mer eller mindre från “2012 års modeller”/produktion från sommaren på dom flesta märkena?
Ingen aning vad de olika märkena kommer göra. Det är ju alltid lite motstånd mot att ändra eftersom man i någon mening lämnar gamla kunder i sticket. Så risken är att de som till 2011 gjorde valet att köra us-box rakt över, håller fast vid det och att de som kör us/minituttle håller fast vid det. Fast jag vet att t ex Fanatic indikerat att de i alla fall funderar på att gå över till slotbox till 2012. Och till och med Witchcraft (som kört us/minituttle superlänge) funderar på en egentillverkad slotboxliknande (kompatibel) box.
RRD;647971 wrote:-Används dom nu av customtillverkare?Tror inte det. Det är fortfarande svårt att få tag i boxar och få orkar nog göra dem själv.
RRD;647971 wrote:-Vad blir viktbesparingen på en komplett bräda, 500g?Jag har gjort den där beräkningen ett par gånger, men minns inte nu. Men lite grovt väger nog en “twinfinlång” usboxinstallation minst 350 gram per box och en kort kanske minst 200g per box, dvs över ett kilo per bräda på en quad. En slotboxinstallation väger under 100 gram. Så MINST 500g skulle jag säga.
RRD;647971 wrote:-Gamla fenor/adapter?US kan göras om till slot, och teoretiskt även köras i båda. Men i praktiken vill man oftast såga av “tabben” så om man konverterar är man “fast” i slotbox.
Slot kan gjutas om till minituttle
US kan gjutas om till minituttle
minituttle kan i princip slipas ned och gjutas om till slot
I princip kan man även gjuta om det mesta till USAllt detta är dock rätt jobbigt, kladdigt och kräver lite verktyg.
Själv funderar jag på en liten adapter i forma av en rostfri skruv med ett huvud med hål i som man skulle kunna skruva in framifrån i ett slotboxhuvud och konvertera till US (pinnen bak behövs givetvis också). Det vore sjukt smidigt.
I princip kan man som sagt ha fenor som passar i slotbox men ändå har tabben fram, men det funkar inte för de korta slotboxarna och för de långa tappar man motsvarande längd som tabben är i justeringsmån. Så detta är inte idealt.
RRD;647971 wrote:-Kända för- o nackdelar?SLotbox är framför allt lätt och personligen tycker jag de är enklare att montera än us. Det är också praktiskt med samma box fram och bak.
Nackdelar: Det har varit vissa problem med plastgängorna på Starbaords/Tabous implementering + att de har visat sig lite känsligare för grundstötning. Men jag antar att de jobbar med den biten och redan nu har de en skruv med en bättre gänga som gör gängproblemen till ett minna blott. I boxarna som in använder till Simmer kör vi en mindre skruv (samma som fcs) vilket jag tycker passar bättre för man får mer gänga när man slipper skruvskallen (vi ha också en insertgänga i rostfritt). Det blir också mindre “hål” i brädan utan den gigantiska skruvskallen som SB/Tabou kör. Dessutom är det mer “lagom” storlek för jobbet eftersom man inte behöver skruva hårdare än en fcs-nyckel tillåter. “Fotstroppsstorlek” på skruvarna skickar liksom fel budskap. Det verkar dessutom som de mindre skruvarna “träffar” spåren i fenorna mycket bättre och fenorna har suttit fast bättre vid revkontakt än på Starboards boxar. Och sandproblem tycker jag inte heller att det blir ens med fcs-skruvar. Jag kan nog lova att jag gjort mer fenbyten i sanden på denna Mauiresa än vad de flesta gör på ett helt liv och inte en enda gång har det strulat. Smidigt att kunna ha verktyget i fickan på shorts eller hängsele också.
När det gäller Simmers implementering av slotboxen är det också lite av ett teknisk mästerverk hur de byggs in i brädan. EN divinycellförstärkningsbox med fräst spår i sitter redan i EPS-blocket. Sedan gjuts/pressas själva boxen i kolfiber samtidigt som brädan pressas/lamineras. Så boxen blir en helt integrerad del av både kärna och laminat. Om man som Cobra har en separat box i form av en kloss så blir det ju lite lurigt om brädan t ex är konkav och man ändå vill ha fenan vertikal. Då måste man sätta boxen lite djupare på ena sidan och sedan fylla upp med spackel.
-
Jag har slot-boxar i en Tabou-quad och måste säga att just Simmer-lösningen med fcs och rostfri insert har potential att lösa det enda jag har emot boxen (gillar inte gängor i plast, för liten/svag skruv först, onödigt med skruvmejsel).
Såpass mycket att jag, förhoppningsvis snart, bygger om mina boxar till den lösningen med hjälp av Svenne. 😀
-
Kjello
Gäst27 februari, 2011 vid 19:23Ha ha, glad jag vägrat byta brädor, för alla fenor jag skaffat,
har behållit Fanatic boa/mamba mm, med alu-fenboxar mod, klassisk,
rostfri skruv och fet fyrkantsmutter. fenorna sitter som gjutna “enkelt ordnat”. -
Kan nån förklara för mig varför man skulle vilja ha 4 fenor i en bräda för segling i Sverige?
-
Ja, gärna. Men först får du förklara vad det är som är signifikant för segling i just Sverige som gör att du ställer frågan med just denna geografiska begränsning.
-
Vi som kör vågor har roligare med brädor som har mer än en fena. Däremot är det en smaksak om man vill ha 2, 3 eller 4. 4 är en rätt bra variant med tidig planing, snäva svängar, stabil gång i chop och bra grepp.
@mahi: Varför ska vi som seglar i Sverige nöja oss med endast EN fena?
/Magnus
-
Håller en slotbox lika bra (eller helst bättre) som en US-box även för singelfena och är de tillräckligt långa för detta?
-
Tror inte de finns för singlefin än. Och personligen tror jag man skulle behöva utveckla en längre slotbox om de skulle funka bra för single. En av poängerna med US box är ju att man kan flytta fenan lite. Och då behöver boxen vara minst 15-16cm, kanske lite till eftersom man på en single fin kommer att vilja ha en längre fenbas än de 10cm som nu är standard.
Om man inte kräver justerbarhet är både powebox och tuttle bra alternativ som också går att bygga riktigt lätta om man vill.
-
Slotbox för singel vore nog inte bra. Då skulle man ju aldrig behöva klämma ner ölburkar i boxen för att hindra fenan från att glappa och då är ju risken att vindsurfarnas ölkonsumtion avtar kraftigt.
-
Se där, ekonomiska intressen kanske styr surfutveckligen mer än vi anar…
-
Luka på Flikkaboards gör egna slotbox med gängan i G10, de väger nästan ingenting…
Kommer nog att göra ett test själv.
/J
Logga in för att svara.