Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nya freestyle tricks…jag utmanar er!!!!

• nya freestyle tricks…jag utmanar er!!!!

Publicerad av aerial-arnie på 27 mars, 2002 vid 11:29

läste igår lite på formula forum och det slåg mig att de har mycket bra o djupa (max 70cm!!) diskusioner om prylar, teknik, attitude etc etc. Varför känns det som den saknas lite på “vanliga” konfen??

Härmed vill jag inleda konfens historias längste diskusion om våg-freestyle tricks.

Låt oss börja med “Vad är det nyaste?”

Inom freestyle är det “senaste” tricket “Grubby” men den finns ju för nästan mer än ett år och sen dess verka det inte har händ så jätte mycket. Visst jag såg en clew-first diablo och en grubby into duckjibe-540 av Remko de Weerd i holländska surftidningen men sånt är ju egentligen en variation på en redan existerande trick. Snart gör han den också en-hands, en-fots etc. Mycket respekt så klart (får hoppas jag klarar den nån dag) men finns det verkligen nått nytt: Nån som vet?

Inom våg surfing dubbla alla profs nu som bara den, kanske även clew-first. Det finns sen två år “crazy pete” (flip-flop-loop) etc. men är det nån som känner till det nyaste?? Inte jag: så HIT ME !!

Om det är ingen som vet/kan utmanar jag är våg-freestylenisser åt går ut på vattnet redan idag och göra nått nytt som ingen har gjort. Strunta i att det är kanske lite kallt (det är det INTE!!!). Den som kommer först med en ny grej (ingen variation på en redan existerande trick!!) får evig berömdhet föratt han/hon får namnger tricket.

Själv har jag funderat med Makke (S-4) på en “airborn-360”. Det är att man hoppar på platvatten upp som i en spock men vrider dig själv och brädan 360 grader i luften i stället från på vattnet. Seglet slänger du som i en stall-tack (eller stall-gipp) fram för dig när du har roterat 180 grader (vulcan läge). Medan du roterar vidare i luften sväver seglet ovanpå vatten utan. När du lander kommer seglet upp igen pga vinden och du surfar vidare.

OK boys and girls let the party begin TODAY!!!!

anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 11:42

Jag beundrar verkligen folk som kommer på nya tricks!
    Tänkte bara flika in med att det nyaste i vågsurfing borde
    vara Francisco Goyas pushloop off the lip där han landar tillbaks i vågen (läs intervjun på Surfersparadise hemsida).

/Herman

• aerial-arnie

Medlem
    27 mars, 2002 vid 12:06

juste, glömmde också hans och Peter Volwaters backloop of the lip (kanske menar du den). Mycket grymm, men nu ska du göra nåt nytt med!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 12:25

Känner inte till Volwaters back-loop of the lip men det
    låter coolt!
    Kom på att Vidar Jensen kan göra en “no hands forward loop”
    då han i ett visst ögonblick inte har någon hand på bomen.

Själv skulle man kunna bidra med någon udda katapult där
    man slår sönder halva nosen.

/Herman

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 12:38

Kolla Gaastra`s Wave/Freestyle forum där dom diskuterar dessa frågor med Jason Stone.

http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum4/HTML/000009.html

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 12:40
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 13:08

Ett trick som jag aldrig sett och som
    borde gå att göra är
    En Guscrew som fortsätter att rotera i en framåtloop.
    En annan manöver är att stå på fel sida
    om seglet och göra en framåtloop.
    Ett till trick är att göra en upside down airjibe.
    Ett till trick är att att göra en ducktack mot
    en våg så man har planing hela tiden.
    Rätt så coolt om man skulle lägga
    ner seglet i vulcan(airjibe) så att det ligger horisontellt först.
    Och slutligen länken till en ‘rätt’ så duktig
    seglare http://www.webpedrick.com

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 13:24

Vad sägs om att man snurrar runt brädan som i en lazy susan fast man står kvar på brädan hela varvet runt….

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 13:30

Jag tror redan Lars Pedersen gör en sådan
    lazy susan tror den kallas cowboy.
    http://www.the-daily-dose.com
    en cool manöver som borde vara ‘enkel’ att göra och
    grymt cool är
    onshore airal of the lip vulcan, så man landar i vågen
    och seglar åt andra hållet

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 13:31

varför inte en sideshore down the line
    board sidewayes of the lip lip-slide.
    Eller onshore lip-slide

• aerial-arnie

Medlem
    27 mars, 2002 vid 13:57

tack så mycket för länken, jag har skrivit ett inlägg till jason stone om min nya trick som jag härmed kallar: airsick-360!! Den som kan den först får en tårta

• aerial-arnie

Medlem
    27 mars, 2002 vid 14:00

nej cowboy är att man på halv vind hoppar om masten, seglar backwind, hoppar med ryggen motsegel och trycker med segelhanden seglet genom vind ögat, släpp bakhanden och voila du står i utgångsläge igen. Inte så svårt men mycket roligt att göra!!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 14:02

Det borde ju faktiskt även gå att snurra åt andra hållet
    så man gör en total air helicoptertack, tex när man hoppar på en liten våg.

Den manöver du beskrev tror jag Josh Stone redan gör, sorry.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 14:05

Man kan ju även göra
    en fullspeed gipp+finspinout+grubby.
    Dvs en grubby där man inte hoppar utan bara får ‘typ spinout’
    och snurrar på nosen av brädan.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2002 vid 14:10

Jag skickade en beskrivning till Josh Stone om en ny loop men
    jag tror inte han fattade vad jag skrev.
    I sideshore så seglar man lite på slör kanske till och med mycket på slör.
    Hoppar upp och försöker rotera med kroppen baklänges samtidigt som man trycker seglet
    genom vindögat, så att man gör någon slags killerloop fast den går totalt baklänges.
    Dvs en bakåtloop rakt över masttoppen.
    Innan landningen så är man i en position som shoveit ungefär, så man kan landa med en
    nosedive eller kanske tom med men häcken först om man trycker med skothanden mycket.

• aerial-arnie

Medlem
    27 mars, 2002 vid 15:26

kanske menar du air-spock men där tar man fortfarande över seglet på andra sidan utan att snurra, ser http://www.stehsegelrevue.com/moves/airspock/
    på bild 5 skulle han då slänga seglet mot vinden, landa medans seglet kommer up igen. Vad tycker du?? Och inte på en våg men på platvatten med!!

om du har några bilder på moven, som jag beskrev, gjort av Josh, skickade gärna det är så länge det sjukaste jag kan tänka mig att göra inom freestyle. Alla andra kombitrick är ingen nya tricks men en variant på nåt. Typ clew-first, no-hands etc. Men att komma verkligen på nått nytt är kanska svårt. Kanske på vattnet kan vi får inspiration och motivation.

Be orginal don’t copy!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nya freestyle tricks…jag utmanar er!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.