Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya grejer?
-
Nya grejer?
Publicerad av oscar på 1 april, 2002 vid 18:16Någpn som köpt några coola prylar som vi kan diskutera? Väntar fortfarande på min Twister……
voodoo svarade 22 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Tjena Oscar!
Har köpt en RRD TT med -02:a och en RRD Wave One Med -02:a.
Vågisen har jag inte provat ännu, men TT´n har jag kört på några gånger med 6,7 och 6,0.
Helt otroligt lätt hoppad, planar ungefär lika tidigt som min förra (score 112), men TT´n känns så mycket smidigare.
Såg att du väntar på din Twister 117 liters, den verkar ju inte så dum den heller, kan tänka mig ett den har grym pop.
Med den bredden måste man väl plana lite extra tidigt.
Hade själv tänkt mig en lika dan fast 102 liters, men jag orkade inte vänta så det fick bli RRD(tror inte den är mycket sämre). Wave One Medium har ju fått bra lovord i många tester, verkar onekligen allround.
Hade tänkt mig att segla den på 4,2-6,0, kan nog funka bra även som hårdvindsfreestyle.
Har du köpt Mistralen från S.P?
Måste säga att Mistral är det mest klassiska märket, det bara utstrålar kvalitet.
Mvh. Pär -
Kul, satt faktiskt och funderade länge på om jag skulle ta en RRD eller Mistral. Har haft både TTmax och wave förut och tokgillat dem. De är ju så grymt lättseglade och lättkontrollerade i ett brett vindregister.
Men bestämde mig tillslut förr Twistern då den verkade så grymt radikal. Mistral verkar ju ha vågat löpa linan fullt ut med denna bräda. Snackade med Boman som hade varit ute med 102an och 5.3 i viken förra veckan. Han tyckte den gick högt i vattnet och var väldigt lättsvängd, han la tydligen några planande forwards med den också……..det där med högt i vattnet gillar jag, brukar betyda bra POP.
-
jupp, mistral har verkligen gjort sig förtjänt av uttrycket “mistral-kvalité” i surfvärlden, har en wavescore 88 som efter 2 hårda säsonger fortfarande är ruggigt fräsch!
///Peter
-
Ska precis åka och hämta ett STORT paket från Wallen ; )
Ska bli väldigt intressant att se nya North X composite bommarna.. -
Fick i förra veckan testa mitt nya Dr X 5.7 det va dessutom premiärsurfet för i år :-). Det va grymmt stabilt och skönt att segla man kan nog säga att jag är toknöjd.
Inte nog med det i fredags kom min nya “AHD Maui force 8,4” -02. Det är första gången i mitt liv som jag köpt en helt ny bräda den känslan är helt sjuk ju. Min flickvänn börjar tröttna på att sova på golvet men jag försöker förklara för henne att hon måste inse att hon får dela min kärlek med min nya brädan :-).
Men nu kan man inte hålla sig det måste bralla i nu så man får testa den. Annars kommer jag att slita ut den med allt skavande i lägenheten man kan lungt säga att jag är desperat efter lite 5.2 surf med nya kärleken./Micke L
-
Åker i helgen ner till GBG och hämtar bl.a. en Mauiforce 8’3”a, en Maxxride 64,5 DRT och ett Disco 6,4.
-
Hej Voodoo.
Vet du vad det är för bom diameter på X composite bommarna ?
Jag skulle vilja köpa en med smalt grepp typ 29-30. Jag har kollat wallens sida
men det framgår inte.Johan
-
Skvallra gärna om bommen, har funderat på en sådan länge..
Jag har också beställt en 8´4″a som komplement till Mistralen….
-
Hej Oscar
Givetvis måste man köpa massa nytt innan säsongen startar, så även jag. Eller rättare sagt – inköpen för mig gjordes redan i slutet på förra säsongen. Jag har därmed hunnit testa det mesta en hel del tack vare en blåsig höst och en månad på Maui, här kommer ett kort omdöme om det nya:
Jag har till året som kommer kittat upp mig på två vågbrädor för att täcka det önskvärda registret 3.6 till 6.0 perfekt. Jag hade även en Wave/Freestyle förra året och i höstas också men jag inser att jag inte kommer att ha tid att segla så många freestyledagar i år så jag satsar på de blåsiga dagarna istället. Det blev en F2 Maui Project 8’2” samt en 8’5”. Till detta en laddning med Arrows Impact från småstorlekarna upp till 5.3 samt ett Arrows Trixx 6.0 (Impacten finns ej större än 5.7).
Min nya F2 Maui Project 8’2” är verkligen sjukt bra, brädan sätter inga begränsningar utan det är din förmåga att utnyttja den som är begränsande… Jo, en begränsning har den, inte större segel än 5.3. Eller ännu hellre 5.0. Jag upplever att gränsen går där, du kan lägga på en 5.3:a men det gör inte mer nytta än en 5.0.
Att rida vågor med denna 8’2” är en riktig kick! Det är bara att tokslöra nedför vågen och lägga fram vikten för att göra en laydown bottensväng, den greppar på allt (även shoppiga vågor) och förlorar inte farten! Riktigt bra! Det är bara att ladda upp mot läppen igen. Dessutom är den snabb vilket är en egenskap som jag vill ha i Sverige då det är mer hopp än vågridning.
F2 Maui Project 8’5” blir troligen min mest seglade bräda år 2002, en riktig Sverige vågis med ett register som kompletterar min 8’2” perfekt. Jag tänker köra 6.0 som störst på den, men den kan nog fungera även upp till 6.3 – den är ganska stor med sina 87 liter och 56,6cm bredd. Jag har ännu inte seglat denna i Sverige men väl på Maui då det var ganska lätta vindar då jag var där. Den passar inte bara som Sverigevågis utan den går alldeles utmärkt att rida masthöga Maui vågor med också! 😉 Den kommer naturligtvis få känna på lite danmarks och norgesegling också!
På Maui seglade jag som minst 5.3 på den (blåste det mer så seglade jag naturligtvis 8’2”) men med erfarenheterna där kan jag säga att det garanterat går att segla den ner till 4.7 utan problem om man söker ett brett register eller inte vill köpa 8’2” (det finns även en 8’4” om man vill i samma serie).De nya Arrows Impact seglen är jag imponerad över. Jag har inte seglat Arrows förr om åren men de som körde Impacten förra året sa att det skett en förändring av karaktären till 2002. Det har blivit lite mer spänst i dem och de har även fått mer drag – trots detta så upplever jag att seglen är otroligt bra manöverförmåga i och är väldigt direkta i hanteringen. Seglet går att trimma (mestadels med uthalet faktiskt) från att det känns som om det bara vill dra och dra till att du får ett krispigt segel som t.o.m. Simmer Onshore-seglare gillar! Jag seglade förr North Style och jag kan säga att Arrows Impact ger mycket bättre manöverförmåga, en mer balanserad och lätthanterlig rigg som inte protesterar när jag blir överriggad. Trots alla dessa positiva manöveregenskaper saknar jag ändå inte det drag som Stylen gjort sig känt för, Arrows Impact har tillräckligt med pulver för att klara det mesta – det är väl så Goya velat ha det också….
Arrows Trixx har jag tyvärr bara seglat ett par gånger så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Första intrycket är dock fint och lätthanterligt. Det har en bomlängd på korta 180cm så det lovar ju gott för manöverbarheten i vågor och trick.Sedan så köpte jag upp mig på lite prylar på Maui också: stroppar, sele, mastfötter, etc, etc – sådant som inte är så lätt att få tag på i Sverige. Inga dramatiska förändringar här… En stropp är en stropp även om jag tycker att DaKine Contour är de skönaste och styvaste som ger den bästa bräd känslan.
En sak som däremot överraskade mig var en ny fena från NorthShore. Vågfenan med lite avkapad topp om ni sett den. Den är ruskigt skön, greppar bra i shopphopp och svänger som en Gud – det är skönt flex i den. Lite tillfredställande är det naturligtvis också att många Pro-killlar körde den shapen på Maui…. 😉
Vet ni förresten att en vanlig fena kostar 95 dollar på Maui. Det mesta kostar på Maui… en produktionsbräda kostar 1500-1600 dollar! En Quattro kostade 1800 dollar! Däremot upplevde jag att kolmaster och kolbommar var billigare (eller i alla fall inte dyrare) där än här hemma. Men överlag är Sverige billigt! Köp, köp!Staffan
-
Tjena Johan greppet på bommen är smalt där man håller skulle tippa på 29 men är lite tjockare vid fronbeslaget och vid förlängningen bak, ser iallafall helt kanon ut..verkar styv som attan också men kan inte säga mer just nu innan jag anv den hur den är i förhållande till kolbommen..men hela förlängningen är i kol!!
-
Ang -S kommentar om North STYLE som inte längre finns i North’s sortimen vill jag bara tillägga att DrX:et är det mest välbalanserade segel jag NÅGONSIN testat!!
Vill man sedan ha ännu mer pulver i seglet så är ju triple XXX seglet som förvånat många med sitt ENORMA tryck! -
Sedan vill det ju till att man har rätt master för att få ut 100% igt av seglen!
-
Jag kan bara hålla med Micke att det är ett fruktansvärt drag i de nya Tripple XXX. Kanske t.o.m. lite för mycket när det erbjuds down the linesegling men som Sverigesegel blir dom kanon. I jämförelse med förra årets Style är dom mycket stabilare när det börjar punga i.
-
Men Staffan, varför köpte du inte fenor hos Maui CNC uppe i Haiku. 40-50 dollar för valfri shape ur bland annat JP’s sortiment, fräsh direkt ur CNC-fräsen. Det tycker jag är bra pris.
-
Men Ola, det var inte specialpriserna jag pratade om. På Maui köper man aldrig till ordinariepris märkte vi ju, eller hur? “I’m gonna give you guys a little discount” – tackar!
Att jag inte köpte direkt ur CNC fräsen beror på att jag inte hann de sista veckorna – det blåste ju! En vanlig för 50 dollar och en G10 för 60 om man så önskar, det var bra!
Staffan
Logga in för att svara.