Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya grejer?
-
hehehehe
Jag kunde tänka mig att jag skulle få ett svar från dig då jag kritiserade North. Jag trodde att du följt före-detta toppseglaren i North, Sean Ordonez, och blivit HOT-seglare. Men så är tydligen inte fallet…
Trippel XXX är väl egentligen bara ett nytt namn på Style, även om de förfinat den. Såsom Search är gamla NR med ny design. Konceptet är det samma – de vänder sig till seglare som vill ha pulver i riggen.Nu är det ju så att jag testat BÅDE North (Style, Dr.X samt Volcano) och Arrows (Impact och Trixx). Jag har en känsla av att du inte testat Arrows Impact för då skulle du inte vara så tvärsäker i dina uttalanden… Och Arrows Impact är klart mycket bättre än North 2001. Det är karaktären på seglet som jag gillar med Arrows, den goa karaktären hittade jag aldrig på North. Spänstiga med drag men fortfarande mycket lätthanterliga där du kan stänga av draget på ett annat sätt än i North. North är inte så lätthanterliga och direkta i sin hantering utan har ett kraftigare och konstant bakhandsdrag vilket gör dem, enligt mitt tycke, besvärligare down-the-line, i manövrar samt i rotationer. Detta upplever jag även om jag är en seglare som gillar att det är drag under galoscherna!
Ang. mastval – jag seglar fortfarande på North Viper från 2001, som för övrigt är identiska med Arrows master.
Staffan
-
Jag tillbringade en månad med förra årets Impact i Guincho och blev posivitv överraskad. Gillade de minst lika bra, om inte bättre (mer följsamma) i vågor än mina NR. Dock föredrar jag NR här hemma för mer allroundåkning. Testade även Gaastra Manic en del, gillade Impact bättre.
Nu är ju jag rätt risig på att segla vågor, men seglen var helt klart inte problemet (snarare killen bakom spakarna)!
Mycket tyder på att årets Impact är en tydlig förbättring av förra årets å då har i alla fall jag svårt att se att North skulle ha något redigt mycke vassare i sitt bagage… 😉
Som alltid – tycke och smak. Men nog tror även jag att årets Impact är ett av de bättre vågseglen som finns att köpa 2002.
Min lilla femtiöring var det…
Förresten, kul att se voodoo å Staffan igång i samma debatt, Staffans inlägg tillhör konfens klart mest läsvärda och jag lär mig nå’t nästan varje gång.
Surfa På!
-
Jag tror också att North får se upp för Arrows Impact! Och många andra segelmärken får också se upp!
Jag tackar för smicker angående mina inlägg, doktorn! Jag och Voodoo i samma forum igen, japp! Mitt deltagande är numera ganska varierande beroende på tid. Men Voodoo verkar vara i samma situation för man ser honom allt mer sällan. Han har dock en ohotad position på topp med det antalet inlägg han har, i alla fall några år till!
Staffan
-
Man vänjer sig nog med vad man än seglar med/på, efter en liten inseglingsperiod ; )
Nja ..ska jag vara ärlig så har jag inte testat NGT annnat märke sedan 94-95 pga av att jag är så fruktansvärt nöjd med North’s kvalite på segel OCH tillbehör, och är numer lyrisk över DrX seglen som passar MIG som handsken.
Staffan..bra att du hittat ett segel som DU gillar!
Triple XXX är ett helt NYTT segel.
Ang Down the line segling är jag knappast rätt man att uttala mig..
Logga in för att svara.