Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nya hadlow
-
Bootsen i sig sabbar inte knäna, det är de hårda landningarna som gör det. Kollar man runt så är det ingen brist på sabbade knän trots att vederbörande har kört med stroppar. Men varför vill man köra boots? Jo, av samma anledning som man kör bindningar och pjäxor på skidor istället för att köra råttfälla – stabilitet. Sen tycker jag det ser renare och fetare ut men det är ju bara smak och tycke.
-
sourra;589574 wrote:Bootsen i sig sabbar inte knäna, det är de hårda landningarna som gör det. Kollar man runt så är det ingen brist på sabbade knän trots att vederbörande har kört med stroppar. Men varför vill man köra boots? Jo, av samma anledning som man kör bindningar och pjäxor på skidor istället för att köra råttfälla – stabilitet. Sen tycker jag det ser renare och fetare ut men det är ju bara smak och tycke.
Det var väl en ganska ojämn jämförelse… Det är ju trots allt så att ALLA som åker skidor kör med “likadana” bindningar. Jag förespråkar varken det ena eller andra, men tycker du är onödigt, fånigt och larvigt att köra man-är-dum-i-huvudet-om-man-inte-kör-med-boots argument. Hade alla proffs och världscup åkare kört med boots hade jag kunnat köpa det. Men här har vi världens i särklass bästa och vassaste åkare med fler trick än någon annan och i många fall med mer stil än de flesta också, som lyckas hålla kiten superlågt och ställa ALLT hur lätt som helst.. Med pads och straps.. Då känns boots ganska poänglöst egentligen (förutom att det ser stylish ut, som jag helt klart håller med om)
-
Det är väl inte en klockren jämförelse men jämför telemark med “vanliga” skidor så får man i alla fall en idé. Den ena är inte bättre än den andra, men de är olika. Att Hadlow sätter grejer lätt med stroppar är ovidkommande eftersom det inte på något sätt är svårare att köra med stroppar än med boots. Snarare gäller det omvända. Att de flesta världscupåkare och proffs kör med stroppar stämmer ju men det är inte så konstigt eftersom bedömningskriterierna inte ger några incitament för att köra boots. Dock känns det som att intresset för PKRA/KPWT i allmänhet dalar och jag skulle inte bli förvånad om det dök upp en wakestyletour förr eller senare. Jag skulle i alla fall inte ha nåt emot att åkningen gick från spin-to-win och blev mer som snowboardtävlandet ser ut idag.
-
Hehe… Snowboard och Skidtävlingar är ju spin-to-win idag! Se bara på King of Style som var i stockholm precis.. Phil Casabon skulle lätt vunnit om de värdesatt stil, men eftersom Andreas Håtveit satte dubbelcork 1080n med dubbelmutegrab tog han dem det..
-
sourra;589582 wrote:Det är väl inte en klockren jämförelse men jämför telemark med “vanliga” skidor så får man i alla fall en idé. Den ena är inte bättre än den andra, men de är olika. Att Hadlow sätter grejer lätt med stroppar är ovidkommande eftersom det inte på något sätt är svårare att köra med stroppar än med boots. Snarare gäller det omvända. Att de flesta världscupåkare och proffs kör med stroppar stämmer ju men det är inte så konstigt eftersom bedömningskriterierna inte ger några incitament för att köra boots.
Men om det inte ger några incitament så kan de väl köra med boots då? Spelar ju inge roll liksom?
sourra;589582 wrote:Dock känns det som att intresset för PKRA/KPWT i allmänhet dalar och jag skulle inte bli förvånad om det dök upp en wakestyletour förr eller senare.Intresset för PKRA/KPWT är väl ganska styrt av pengar plus att att det inte är speciellt intressant för “vanliga” människan att kolla på en sådan tävling i en vecka då det inte är så mycket “action”. Plus att kite är en sjukt liten målgrupp med få utövare…
sourra;589582 wrote:Jag skulle i alla fall inte ha nåt emot att åkningen gick från spin-to-win och blev mer som snowboardtävlandet ser ut idag.Nu är det väl tyvärr så att snowboarden är massa spinn to win fortfarande och massa dubbel flippar. Och samma på skidor. Och på wakeboard är det väl lite så oxå? Alla grenar utvecklas mer och mer mot “gymnastik” hållet.
-
Davids;589585 wrote:Hehe… Snowboard och Skidtävlingar är ju spin-to-win idag! Se bara på King of Style som var i stockholm precis.. Phil Casabon skulle lätt vunnit om de värdesatt stil, men eftersom Andreas Håtveit satte dubbelcork 1080n med dubbelmutegrab tog han dem det..
Så sant så. Det roliga är att de kallar tävling för king of style!
-
Gillar Jons syn på tävlandet. Dommare som dömmer idag men på måndag är jag tillbaka och åker mot klockan och då vet vi vem som är bäst.
Hadlow är inte bäst han är överstyvt bäst i trixandets värld! -
Davids;589585 wrote:Hehe… Snowboard och Skidtävlingar är ju spin-to-win idag! Se bara på King of Style som var i stockholm precis.. Phil Casabon skulle lätt vunnit om de värdesatt stil, men eftersom Andreas Håtveit satte dubbelcork 1080n med dubbelmutegrab tog han dem det..
Jämfört med Sebu Kuhlbergs piruetter är det slow and stylish. Nu offrar de i alla fall ett halvt varv eller två för att hålla graben.
Haze;589586 wrote:Men om det inte ger några incitament så kan de väl köra med boots då? Spelar ju inge roll liksom?Annat än att de kommer landa färre trick med bootsen och krascha hårdare menar du?
-
Du kan inte mycket om nu-school skidåkning va… Och nej de offrar inte ett halvt varv eller två.. Det är inte ovanligt att de stänker in en 1260 eller 1440.. Med grab såklart.. Det är typ bara spin-to-win, varför tror du annars det gick så bra för Jon’s fula Kangaroo och DJ flip?
-
Trodde vi snackade snowboard och att du drog upp folk man aldrig hört talas om. Jag kan inte ett smack om skid-freestyle och av det jag har sett hittills har jag inga som helst planer på att börja bry mig. Jag drog upp skidor för att det var den första jämförelsen jag kom på.
-
sourra;589603 wrote:Trodde vi snackade snowboard och att du drog upp folk man aldrig hört talas om. Jag kan inte ett smack om skid-freestyle och av det jag har sett hittills har jag inga som helst planer på att börja bry mig. Jag drog upp skidor för att det var den första jämförelsen jag kom på.
du får läsa på om Jon Olsson isf!
-
Davids;589580 wrote:Det var väl en ganska ojämn jämförelse… Det är ju trots allt så att ALLA som åker skidor kör med “likadana” bindningar. Jag förespråkar varken det ena eller andra, men tycker du är onödigt, fånigt och larvigt att köra man-är-dum-i-huvudet-om-man-inte-kör-med-boots argument. Hade alla proffs och världscup åkare kört med boots hade jag kunnat köpa det. Men här har vi världens i särklass bästa och vassaste åkare med fler trick än någon annan och i många fall med mer stil än de flesta också, som lyckas hålla kiten superlågt och ställa ALLT hur lätt som helst.. Med pads och straps.. Då känns boots ganska poänglöst egentligen (förutom att det ser stylish ut, som jag helt klart håller med om)
Jag håller med! det är inte alla som kan köra bra med straps men dom som gör de köttar minnst lika fett med de som med boots. Boots är ju mest för att man ska palla hålla nere en större bräda för popp. Men kniven t.ex. körde en bräda sm va 42 bred och poppade den som ingenting.
Dom som får problem med sina knän får det nog mer för att dom inte böjer sina knän ordentligt när dom landar! -
Varför slutar alla inlägg med en diskussion om boots vs straps och sourra vs Davids?
-
hildingdude;589704 wrote:du får läsa på om Jon Olsson isf!
Han siktar ju på storslalom nu =)
-
Litease;589714 wrote:Varför slutar alla inlägg med en diskussion om boots vs straps och sourra vs Davids?
Det är surfandets fyra vädersträck ju.
Logga in för att svara.