Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya leksaker, kolla EVO 62:an
-
Nya leksaker, kolla EVO 62:an
Publicerad av ola-h på 7 september, 2004 vid 08:40I fredags droppade ett paket med nya leksaker in. Speciellt EVO 62:an gör mig lite extra upphetsad. I sin bag känns den mer som en vågsurfingbräda än en vindsurfingdito, med sina 218*54. Kolla bilden nedan också för att få en känsla för storleken. Brädan till vänster är 242, men ser ju jättelång ut (242*53, Acid 74 Levi Siver pro model, th är en EVO 70, 228*55).
För övrigt är EVO 62:an rätt like de andra EVOsarna i shapen, men tailen är förhållandevis till maxbredden (54/34.3) något smalare, än på 70:an (55/36,1), mer like 74:an då. Sedan är bottenformen något modifiierad med en mer utpräglad enkelkonkav i fronten som också går längre bak och får en dubbelkonvkav i sig, liksom. V:en börjar också lite längre bak (än på 70:an).
bonasurf svarade 20 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Plötsligt ökar förståelsen för den smått vansinniga idén att köra Karlstad – Salnö onsdag e.m. högst avsevärt… 😉
Känns fint att se din omtanke om kelgrisarna, alla har ju fått varsin (förmodat) noga utvald tidning att vila sig mot.
Ser, som alltid, fram emot dina testrapporter!
Surfa På!
-
Ser riktigt najsa ut!
Vad har du hittat för skillnad mellan EVO 70 ’05 och EVO 70 ’04? -
Tidningarna var nog mer som en försiktighetsåtgärd mot den nylackade golvet.
Vi får väl se om vi ses i Väddötrakten imorgon em. -
Nej, nej. Det tror jag inte alls på. Att golvet får högre prio än kartongnya gosbitar.
Men ett bra försök till bortförklaring är det, helt klart (och nästan trovärdigt, ah!).
Lacka På!
-
Det är enbart tailen som skiljer, och 2005:an är bara en lätt tillrundad 2004. I själva verket är formen som de gör brädorna i exakt densamma med en liten “tillbyggnad” för att få till rundningen i tailen. Även prototypen kom från en produktions2004:a och Scott hade bara shapat om tailen med sin bandslip.
Jag har inte provat än, men tydligen så gör denna tail en viss skillnad, speciellt i hur brädan går kant till kant mellan bottensvängen och toppsvängen. Om detta verkligen stämmer (dvs inte bara är säljsnack) så är det bra, för det är precis där som jag tycker EVOn är svårast, dvs när man går från en bottensväng med bra fart in i en lite lång skärande toppsväng med bra fart. Då gäller det att vara lite extra exakt i sin kroppspositionering, och gå över från bottensvängssidan till tillbakasvängssidan i tid. Går man vertikalt och gör mer av en “snap” eller svänger i läpppen eller inte går så vertikalt men ändå träffar läppen finns inte detta problem.
Sedan är det en ny fena (Curtis design) också. Aningens mindre djup, men något bredare korda på mitten, så ytan är nog jämförbar.
Motsvarande förändringar gäller även 74:an, och Windsurf tyckte ju den var ett klart steg framåt jämfört med 2004:an (som dock även den var lite av en testvinnare). Det är ju i och för sig fullt möjligt att även dessa proffstestare gått på säljsnacket, så jag föredrar att känna efter själv.
-
SNOBB!
Det där var väl tjaskigt. Bara för att hämnas drar jag till Mauritius på lördag, där fick du.
😉 Magnus -
Aha, små men säkert kännbara förändringar i tailen. Hmm man är ju sugen på att byta kort/bred bräda. Och Starboard har ju haft flest designloopar nu för att förfina shapen.
EVO 70 eller 74…? -
Jag tycker båda (2004:orna, då, som jag provat) är sköna, men de är lite mer olika än de närmast snarlika shaperna gör gällande. Dels skiljer det i praktiken kanske 7 liter snarare än fyra, 74:an är större än 74 liter. Sedan så ligger brädorna lite olika i vattnet, 70:an är mer stabil och känns ännu mer naturlig med mindre egel, speciellt på kant. Det gör också att 70:an är mer stabil i en lång sväng. Å andra sidan är 74:an något mer loose på kant när det går sakta. Den är lättare att variera radien i bottensvängen. 70:an kan tyckas lite stelare, men det är det som ger den fördelen när vågorna är bättre. 70:an är fortfarande bra i små vågor, man får bara “surfa” den lite mer och jobba mer på kanten. jag gillar helt enkelt den känslan mer och därför kör jag 70:an som stor bräda även om 74:an skulle varit ett mer naturligt val med två andra mindre brädor i stallet. 70:an duger som lättvindare för mig i och med att den fortfarande är bra med 5.3 och säkert rätt OK med 5.6 (som jag kommer ha 2005). Jag har till och med kört den med 5.9 utan allt för stora problem.
Så, för dig som är lite större är det nog också hugget som stucket. Skall du inte har en mindre bräda som komplement, så är 70:an gjuten. Annars beror det på. Det bästa är nog att testa. 70:an kan du i alla fall prova när du stöter på mig nästa gång.
-
Lutar nog åt 74:an då eftersom jag ska ha kvar Naish 8’3″:an när det är bra vågor. Kul att du också kommer att köra en klassisk parallellt med EVO. Tror jag stenhårt på. Även i Sverige. Det KAN faktiskt bli riktigt bra vågor här också…
-
Ola, du skulle inte vilja bidraga med ett fylligt testutlåtande av framförallt freesexen när du testat den?
/Fredrik -
Köpte precis scotts 74:a på grancan. Den är riktigt nice. Men jag kan tyvärr inte jämföra den med 04. Jag och Kevin P. provade dem samtidigt och han tyckte de var en klar förbättring ifrån fjolåret. Så jag tog hans ord för det. Kul att höra att ni tyckte 74 var bra för stora segel. Var rädd att den skulle bli för små för stora vågsegel. Men det känns ju helt klart som att man har mycket stabil flytkraft under fötterna både i vågorna och då man är lite underriggad. Har bara seglat den med 5.0 än så länge dock.
-
Jodå, 74:an är riktigt skön den med. Jag har kört den från 4.0 till 5.9. Den är klockis med t ex 5.3. Dock är det inte fel att komplettera både med en mindre och en större fena, i alla fall om man vill köra “utanför” 4.5-5.3. Fick du med en blå 205-fena?
-
Jodå, men just när det gäller freesexen är jag ingen bra testare eftersom jag kör så lite freestyle, men jag kan ju skriva hur jag upplever brädan ändå.
-
Jo, jag måste ju hålla mig lite ajour med vad som händer på “den klassiska sidan” också. Det skall bli kul att prova Levi-modellen och det är ju många som tvekar mellan klassisk och EVO-typ.
Annars är det förståss vansinnigt att köpa tre vågisar, men för er som inte vet så får jag dem till bra pris. Jag är alltså inte fullkomligt galen, hoppas jag.
-
Nej fick inte med någon fena men har 21 och 23,5 som jag hade till min gamla. Man får kompensera lite med fenan så funkar det ju bättre. Har 5.7 som störst så det låter ju lovande. Hur mycket väger du dock?
Logga in för att svara.