Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya leksaker, kolla EVO 62:an

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:53

Jag väger 68 och har kört fenor på 20 (Drake Wave+custom) 21 (EVO 2004), 22 (Drake Wave) och 22.5 MFC Goya. Man kan säga att för att funka så bra som möjligt i vågor så är det bättre att hålla sig till en mindre fena på EVOn än vad man kanske är van vid. 23.5 skulle jag säga är jättestort, även om man är lite tyngre. Då kommer brädan inte svänga lika bra som det är tänkt och är det överhuvudtaget någon fart i vågorna så skulle jag inte köra så stort. För mer B&J kan det kanske funka, jag vet några som kör liknande kombination för lite extra plattvattensprestanda.

På 74:an har jag kört 20.fena med 4.0 och 4.5, 21 fena med 4.5, 5.0 och 5,3 och 22 med lätt 5.3 i onshore och 22 eller 22.5 med 5.9.

Det är också lite skilnade på karaktären i de olika fenorna och det är ingen slump att fenorna som kommer med EVO är lite annorlunda från dem som kommer med Acid, t ex.

Eventuellt har jag en sprillans 20.5 2005 EVO fena som jag skulle kunna sälja, förresten.

• surferdude

Medlem
    7 september, 2004 vid 14:00

inga möbler men många brädor..sjysst prio smile.gif

• bonasurf

Medlem
    7 september, 2004 vid 14:09

Du är ju en liiten lätvindsräka. 20,5 låter litet. Hur är evons fenor annorlunda?

• s

Medlem
    7 september, 2004 vid 14:17

Svar till:

Jodå, men just när det gäller freesexen är jag ingen bra testare eftersom jag kör så lite freestyle, men jag kan ju skriva hur jag upplever brädan ändå.

[/ QUOTE ]

Jag testar GÄRNA freesexen åt dig wink.gif en dag det blåser 5.0! För det är väl en liten rackare du köpt?

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2004 vid 14:42

Jag kör idag en traditionell vågbräda på 72 liter. Segel från 3.5 – 5.2. Jag väger ca. 72. Är lite sugen på den nya typen av vågbräder. Kan man gämföra volymmässigt gamla och nya? Jag har varit inställd på att en 74 liters skulle passa mig, men det kanske är en 70 liters man ska ha? Som komplement har jag idag en 95 liters frestyle/vågbräda.

/Magnus

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 15:37

Nej, faktiskt blev det en 100-liters denna gång. Kombinationen av insjösegling med 6.3, att det skall funka bättre till Gisela samt framför allt att brädan skall gå ett sälje något enklare i framtiden gjorde att det blev det valet. 245*64.4, alltså. Men, givetvis får du testa ändå om vi stöter ihop.

• ola-h

Medlem
    7 september, 2004 vid 19:30

20.5:an för 2005 ser ungefär like “kraftfull” ut som 21:an från 2004, lite kortare men också lite längre korda. Annars har EVO-fenorna lite kortare korda än Starboards andra vågfenor. Topparna är lite mindre också och dessutom är de lite hårdare i flexen. Antagligen skiljer sig profilen också, men det är svårt att se. Överlag är det väl inget unikt med EVO-fenorna, men fenor är en personlig grej och de som kommer med EVOs är utprovade (av Scott) för att funka bra med de brädorna. För mig har dock alla de fenor jag testat funkat OK, lite olika men OK.

20.5 kanske låter lite, men många vågseglare kör rätt små fenor. 20.5 är ungefär 8.0″ och det är nog en rätt normal storlek för 4.7-5.0.

2005 EVO-fenorna finns för övrigt också i 21 och 22.5.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2004 vid 20:27

Ann-Marie sa att scott höll på att prova ännu ett fenmärke nu så det blir kanske ännu mer ändring.

• bonasurf

Medlem
    14 september, 2004 vid 09:02

Hej Ola! Tar tillbaks det där med lättvindsräka. Körde 5.7 igår(tyvärr) på evo74 2005:an och det fungerade mycket bra. Satan vad den ligger fint i vattnet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya leksaker, kolla EVO 62:an

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.