Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya märkliga segel!
-
Nya märkliga segel!
Publicerad av monsterman på 24 januari, 2002 vid 18:46Är det nån fler som sett dessa ving-liknande segel? Finns de att köpa, och finns det nån som köper dem? Råkade hitta bilden på nätet…
anonym-anvandare svarade 22 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Äntligen kom bilden med… fast när man kollar närmare på brädorna så anar man kanske att dessa segel inte lär dyka upp i SP-katalogen -03, med texten: “nya segel med ny design, för ökad tvist och ökat bottendrag…”, utan att dom snarare hör hemma i det förgångna, som ett misslyckat experiment att förnya konstruktionen på riggen…
-
Knatte
Gäst27 januari, 2002 vid 08:38Jag hittar inget attachment bifogat..
-
var ett repotage om dom vingliknande seglen i Surfsport på slutet på 80 talet tror jag … skulle bli nästa stora grej ..
-
Vill minnas att de kallades Windweapon och en utav innovatörerna
var tydligen ingen mindre än Phil Mcgain.Någonstans på en avlägsen beach hade någon hoppat 40m högt och X-antal
hundra meter långt med dom.Tror patentet köptes upp av en utav de större segelmärkena för att sedan
gömmas i segel tillverkarens X-files.Vissa utav utövarna hade bra kontroll men oftast såg det farligare ut än
att åka downhill med inlines…. Naken!MVH///J.S.
-
Jag har en film hemma där de kör med dessa segel, tror att den är från 88 eller något. De körde på floden Gorge i USA och det ser helt sjukt ut när de hoppar, de liksom hänger i luften. Kite-hoppen påminner lite om dessa hopp. De gjorde även helcoola gippar där de bara vickade över seglet på andra sidan. Det var även snack om att göra någon form av roterande platta som man hade fötterna i så att man kunde vara i stropparna hela tiden.
-
Tjena va shysst de ser ut… Men hur funkar det??
Hur gör de när de skall slå. Vilka leder är böjliga..mvh jonas
-
Hej !!!!
Jag tänkte bara säga att de här seglena är inte särskilt ny. de fanns redan på 80-talen. Det var ett reppotage isaband med Aloha Wave Classic´s tävlingen. Jag tror det var 1983. men jag är inte helt säker årtalet. men nån stans runt där.
-
Där seglet sitter fast i masten sitter en led. Denna gör att seglet kan ställas på vardera sida om masten eller helt rakt som en drakvinge. Detta gjorde de när de hoppat upp i luften och detta medförde att de kunde hoppa 15-20 meter upp och kanske 30-40 meter långt, ser verkligen sjukt ut!!!
-
Dock ganska små segel så det
måste nog blåsa apa.
Windhål som the Gorge och Tarifa kanske -
Faan e de någon som har provat… Verkar helt sjukt när man tittar på bilderna
-
skimbat seglena som e avsedda för snowboard och skidor å sånt..har ju samma vingliknande designförutom att där håller man vingen helt fritt jag tror det e neilpryde som tillverkar skimbat seglena
/klasse
Logga in för att svara.