Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya Simmer race?

• jester

Medlem
    30 januari, 2006 vid 15:00
    getwet wrote:
    Nä nu djävlar grabbar får ni förklara för en gammal gubbe vad i helv….. betyder Ipod?

Vitt förstår jag vad det är, men det räcker med vitt ute just nu så det behövs inte mer.

Hur långt ut i skogen bodde du, sa du??? Egentligen bör man väl använda termen Apple-vit, då diverse datorer och mp3-spelare (ungefär som free-style, fast utan band och kallas alltså Ipod) oftast har varit av just vit färg. Kan säga att Warp-seglena ser bättre ut i verkligheten än vad dom gör på bild… Själv tycker jag dock att det hade varit kaxigt med ett helt svart segel…

• ola_p

Medlem
    30 januari, 2006 vid 16:09

Fast något opraktiskt kanske… ett svart segel kan väl må halvbra av mycket sol…

Och skall man vara petig så är det iPod och inte Ipod som är den korrekta formen, om man nu skall vara petig.. 😉 http://www.apple.com/se/ipod/ipod.html väcker ju faktiskt ett lätt habegär, framförallt nanon som är så sjuuukt liten.

• jester

Medlem
    30 januari, 2006 vid 17:24

Nanon finns ju oxå i svart… Men jag har fimpat min mp3-spelare… Min Sony Ericsson telefon sköter det jobbet galant…

• getwet

Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:00
    Jester wrote:
    Hur långt ut i skogen bodde du, sa du??? Egentligen bör man väl använda termen Apple-vit, då diverse datorer och mp3-spelare (ungefär som free-style, fast utan band och kallas alltså Ipod) oftast har varit av just vit färg. Kan säga att Warp-seglena ser bättre ut i verkligheten än vad dom gör på bild… Själv tycker jag dock att det hade varit kaxigt med ett helt svart segel…

Så Ipod eller iPod är benämningen/smeknamn på en färg? Lite puckat intresse ni verkar ha som kan sånt:smile:

• jester

Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:37

Så Ipod eller iPod är benämningen/smeknamn på en färg? Lite puckat intresse ni verkar ha som kan sånt

*suck*

Nån annan får förklara för neandertalaren… 😉

• jeppe

Medlem
    30 januari, 2006 vid 19:46
    getwet wrote:
    Så Ipod eller iPod är benämningen/smeknamn på en färg? Lite puckat intresse ni verkar ha som kan sånt:smile:

Tjo på dig du, din gamle gårdskarl och hästskötare, du får ta och leta dig ut från urskogarna lite oftare. 😀

http://www.apple.com/se/ipod/ipod.html

• getwet

Medlem
    30 januari, 2006 vid 20:22
    Jester wrote:
    *suck*

Nån annan får förklara för neandertalaren… 😉

Haha…Stolt och ståtlig bakåtsträvare som fattar att vitt är vitt, svart är svart och att det inte finns någon färg som heter Ipod. Jag har kollat…..finns inget som heter Ipod vitt, så det så:tongue:

• getwet

Medlem
    30 januari, 2006 vid 20:29
    Jeppe wrote:
    Tjo på dig du, din gamle gårdskarl och hästskötare, du får ta och leta dig ut från urskogarna lite oftare. 😀

http://www.apple.com/se/ipod/ipod.html

Äh, du din kapitalistiska mötesproffs har bara dåligt samvete för att du sitter på ett sunkigt kontor och låtsas verka för ett företag medans jag är och rider sanslösa galopper i skogen……Skulle nog vilja hänga med va?:wink: 😉

Snart kommer sjöbrisen på Fituna ……..

Nä, tusan vad jag längtar efter er allihop nu. En riktig speeddag på TT i goa vänners lag och en back bira på kvällen utanför bussen! Så ska det bli kommande säsong!

• jester

Medlem
    30 januari, 2006 vid 21:04

Nä, tusan vad jag längtar efter er allihop nu. En riktig speeddag på TT i goa vänners lag och en back bira på kvällen utanför bussen! Så ska det bli kommande säsong!

Amen! (som i kyrkan)

• pugge

Medlem
    14 februari, 2006 vid 08:09

Hittade en skiss av Simmers nya på en grekisk sida!http://www.windsurfing.gr/images/zoom/NXVMZR/viewsize/simmertpformula2006.jpg

• swe131

Medlem
    14 februari, 2006 vid 14:04

Lite intressant det här med suget efter Simmer race. Mig veterligen har inte simmer ett ända resultat att visa upp de senaste åren inom speed eller race.
    Samma sak gäller andra lågrpis märken typ challanger, Gun, mm.

Men seglet är ju billigt ? Ja i inköp, men titta lite längre fram, man får vad man betalar för, och andrahandsvärdet är ju mycket lågt, om det ens går att sälja dessa segel. Simmer har inte lika bra team seglare och stora resurser som kan testa produkterna likt de stora märkena.

I mitt tycke så är det bättre att köpa en väl utprovad produkt till ett lite högre pris. Eller fjolårsmodellen av det bästa seglet året innan.

Förra årets bästa segel (typRS5, Warp05) är nog fortfarande snabbare än många lågpris kopior som är av årets modell.

Vill man ha nytt så sattsa på de stora märkena NP, North, Gaastra, Mauisails, Severne, Naish som har erkänt snabba segel och är vältestade och utvecklade.

Köp hellre ett bra segel med rätt mast än tre halvbra och en 75% mast. Det är mitt råd.

Då vet man att man har ett bra snabbt segel och slipper strul och kan konsentrera sig på segling och få hjälp med trim av andra seglare som har samma segel.

Jag har gjort budget misstaget och ångrar det djupt. Efter flera år på YES så bytte jag till North och det är otroligt vilken skillnad det blev på min segling och mina resultat. Det blev en dyr läxa, samt flera dåliga säsonger resultatmässigt nu när jag ser tillbaka på det.

Tycker Dala

• dr-masse

Medlem
    14 februari, 2006 vid 14:25

Gun har ju faktiskt en del resultat att visa upp – vunnit tyska cupen (ja, ja, vad det nu är värt…) och legat väl framme i många speedtävlingar även under de senaste åren, väl?

Men om man skall tävla har du nog ordentligt rätt (skriver jag som aldrig har tävlat, öh). Bättre med rejält utprovade grejor som funkar.

Tycker ändå att det skall bli intressant att se om Simmer kan få fram lite vassare räjs-segel igen. Kunskapen finns nog, men som sagt är det väldigt mycket en fråga om resurser och tid.

Förresten, även om jag gillar deras satsning, men inte kan väl Maui Sails sägas vara ett “stort märke”? Ännu i alla fall. Men även där finns ju helt klart kompetensen, inget snack om det.

Skall bli spännande att följa året, i alla fall. Vi får se om jag får möjlighet att åter skaffa lite hastighetsgrejor, det var några år sedan man åkte runt med Mega Jag, Art Blade och Gaastra F1 nu… lockande är det!

• tbsurf

Medlem
    14 februari, 2006 vid 14:39
    SWE131 wrote:

Mig veterligen har inte simmer ett ända resultat att visa upp de senaste åren inom speed eller race.

du menar resultat på stora mega tävlingar typ pwa och liknande då eller????
    Jag är en glad amatör och tycker Per Cullin har gjort helt fantastiska tider med simmer tp segel 🙂
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3632&uid=633

• swe131

Medlem
    14 februari, 2006 vid 14:41

Dr Masse

Maui sails kanske inte är ett stort märke men deras race segel TR2 är ju designat av Barry S och testat av Kevin P och Phil McGain.
    Men det viktiga är väl ändå i sammanhanget att TR2 är en vidar utvecklinga av Nitro från Gaastra. Nitro kom i fem modeller för att sen bli Neutron och sedan bli TR1 under Mauisails namn Alla modeller designade av Barry. Ett riktigt bra testat och utvecklat segel under många år. Därför hamnade Mauisails på bra produkter listan även fast det idag är ett litet märke.

Tyska cuppen i all ära men på EM, Eurocup, VM, PWA har Gun inga resultat.
    Gun kanske har några bra speed prototyper men inga bra standard race segel.

// Dala //

• getwet

Medlem
    14 februari, 2006 vid 14:47
    SWE131 wrote:
    Lite intressant det här med suget efter Simmer race. Mig veterligen har inte simmer ett ända resultat att visa upp de senaste åren inom speed eller race.
    Samma sak gäller andra lågrpis märken typ challanger, Gun, mm.

Men seglet är ju billigt ? Ja i inköp, men titta lite längre fram, man får vad man betalar för, och andrahandsvärdet är ju mycket lågt, om det ens går att sälja dessa segel. Simmer har inte lika bra team seglare och stora resurser som kan testa produkterna likt de stora märkena.

I mitt tycke så är det bättre att köpa en väl utprovad produkt till ett lite högre pris. Eller fjolårsmodellen av det bästa seglet året innan.

Förra årets bästa segel (typRS5, Warp05) är nog fortfarande snabbare än många lågpris kopior som är av årets modell.

Vill man ha nytt så sattsa på de stora märkena NP, North, Gaastra, Mauisails, Severne, Naish som har erkänt snabba segel och är vältestade och utvecklade.

Köp hellre ett bra segel med rätt mast än tre halvbra och en 75% mast. Det är mitt råd.

Då vet man att man har ett bra snabbt segel och slipper strul och kan konsentrera sig på segling och få hjälp med trim av andra seglare som har samma segel.

Jag har gjort budget misstaget och ångrar det djupt. Efter flera år på YES så bytte jag till North och det är otroligt vilken skillnad det blev på min segling och mina resultat. Det blev en dyr läxa, samt flera dåliga säsonger resultatmässigt nu när jag ser tillbaka på det.

Tycker Dala

Simmer och de andra lågprismärkena anser jag vara alldeles utmärkta för dem som inte vill ladda 150% och absolut måste tillhöra de 15 snabbaste. Rätt mast till bra segel är naturligtvis en förutsättning, men för det flesta som vill speeda på en mer hobbyinspirerad basis blir nog skillnaden mellan en 25 000kr rigg och en 12 000kr rigg marginell, eller rättare sagt näst intill obefintlig.

Håller med dig om att det finns en skillnad mellan “de stora” och “de mindre” fabrikaten, ibland större, ibland mindre. Men….för de flesta är den knappt märkbar men för några få andra ett måste/krav. Det krävs många års erfarenhet eller naturlig fallenhet för att märka skillnaden.
    Rekommenderar ändå den som är intresserad av att börja speeda/racea att om alternativen är att avstå en dyr rigg, eller skaffa en billigare så är naturligtvis alternativ två det bästa.
    Sedan får det visa sig om man vill ladda vidare, vilket jag är helt övertygad om att man gör när man passerat 30knop för första gången:cool2:

Bäst är precis som du beskriver att kanske försöka få tag på fjolårsgrejer av bästa kvalite, men tyvärr är det inte alltid så lätt, framförallt de mindre storlekarna, de under formula.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya Simmer race?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.