Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya Simmer race?

• dr-masse

Medlem
    14 februari, 2006 vid 16:13

Dala, klart man har koll på boysen och lite historia bakom Maui Sails, Barry och Phil vet ju vad de sysslar med. Skrev ju något om kompetensen, men var kanske lite återhållsam där. Förstår att du lade dit de på listan, men de är ju inte stora som sagt. Som ett litet märke får väl även de tufft med resurser i början, även om det verkar vara på rätt väg…(åsså ville jag kanske jäklas lite, ah!)

För en som mig, som sneglar på fartåkargrejor igen, så är ju som GetWet påpekar det liksom inget alternativ att slanta upp för värstinggrejor direkt. Om något märke har grejor som tillåter bra fart till rätt pris så blir det intressant, även om det kanske står “Simmer” på grejorna. Då har man ju råd med rätt mast, något som även en amatör som jag vet är rysligt viktigt om man vill få ut något av grejorna. Skall man handla RS6 så är det ju X9 som gäller. Grymma grejer, men även en ganska grym prislapp. North Warp med rätt mast är ju inte på utförsäljningsrea direkt, det heller… 😉

Men hade jag tävlat så hade det varit annorlunda, så är det.

• boman

Medlem
    14 februari, 2006 vid 19:27
    SWE131 wrote:
    Lite intressant det här med suget efter Simmer race. Mig veterligen har inte simmer ett ända resultat att visa upp de senaste åren inom speed eller race.
    Samma sak gäller andra lågrpis märken typ challanger, Gun, mm.

Men seglet är ju billigt ? Ja i inköp, men titta lite längre fram, man får vad man betalar för, och andrahandsvärdet är ju mycket lågt, om det ens går att sälja dessa segel. Simmer har inte lika bra team seglare och stora resurser som kan testa produkterna likt de stora märkena.

I mitt tycke så är det bättre att köpa en väl utprovad produkt till ett lite högre pris. Eller fjolårsmodellen av det bästa seglet året innan.

Förra årets bästa segel (typRS5, Warp05) är nog fortfarande snabbare än många låg pris kopior som är av årets modell.-
    Vill man ha nytt så sattsa på de stora märkena NP, North, Gaastra, Mauisails, Severne, Naish som har erkänt snabba segel och är vältestade och utvecklade.

Köp hellre ett bra segel med rätt mast än tre halvbra och en 75% mast. Det är mitt råd.

Då vet man att man har ett bra snabbt segel och slipper strul och kan konsentrera sig på segling och få hjälp med trim av andra seglare som har samma segel.

Jag har gjort budget misstaget och ångrar det djupt. Efter flera år på YES så bytte jag till North och det är otroligt vilken skillnad det blev på min segling och mina resultat. Det blev en dyr läxa, samt flera dåliga säsonger resultatmässigt nu när jag ser tillbaka på det.

Tycker Dala

Dala, är det från formula eller speed/slalom du hade taskiga resultat?
    Jag har sett folk på gammla sle brädor med freestyle ala alu riggar och 30% kolmaster som toppat över 30knop utan vidare.

Hoppas att slalom och speed kan vara på den nivån som en gång formulan var innan det själv dog!! Nu får inte slalom/speed hamnar i samma situation med en jäkla massa prylhysteri. STOP!

För er som tänker speeda köp en gps rigga en trasa och kroka i och falla av= kul som fan ,-))

mvh
    Boman

• jester

Medlem
    14 februari, 2006 vid 20:15

Boman: En av dom stora grejorna med GPSen (iaf tycker jag det) är att tävla mot sig själv. Så egentligen spelar det ingen roll vad man använder, utan att bara ligga o jaga sina egna tider. Jag håller med dig mao, men… Har man möjlighet (som jag nu faktiskt har) så lär det ju inte vara tråkigare om man har prylar som har potential att köra över 40 knop, vilket jag nu faktiskt skaffat mig. Dock tror jag att det kommer var j-vligt svårt att placera sig topp 10 bland svenskarna när vi kör bokslutet för innevrande år… Och det kommer naturligtvis att bli svårt för mig att spränga 40 knop, trots att jag kittat upp mig ganska duktigt…

Och man KAN ju faktiskt köpa beggade prylar som går o åka över 35 knop med. getwet körde ju ruskigt fort på TT med en gammal Mistral, MGS har kört över 34 knop med en JP FreestyleWave, jag har kört över 35 med en JP SX osv…

jeje… Over and out…

• boman

Medlem
    14 februari, 2006 vid 21:04
    Jester wrote:
    Boman: En av dom stora grejorna med GPSen (iaf tycker jag det) är att tävla mot sig själv. Så egentligen spelar det ingen roll vad man använder, utan att bara ligga o jaga sina egna tider. Jag håller med dig mao, men… Har man möjlighet (som jag nu faktiskt har) så lär det ju inte vara tråkigare om man har prylar som har potential att köra över 40 knop, vilket jag nu faktiskt skaffat mig. Dock tror jag att det kommer var j-vligt svårt att placera sig topp 10 bland svenskarna när vi kör bokslutet för innevrande år… Och det kommer naturligtvis att bli svårt för mig att spränga 40 knop, trots att jag kittat upp mig ganska duktigt…

Och man KAN ju faktiskt köpa beggade prylar som går o åka över 35 knop med. getwet körde ju ruskigt fort på TT med en gammal Mistral, MGS har kört över 34 knop med en JP FreestyleWave, jag har kört över 35 med en JP SX osv…

jeje… Over and out…

Sant Jester, en hel del i det hela är prylarna. Att du med många andra här ska ha det bästa är det inget snack om, helt rätt satsat nu när det ÄNTLIGEN finns kanon grejor på marknaden.

GPS-surf är på gång! så vi kommer att bli fler än någonsin i år, med eller utan värsting prylar.

ps.
    Jag gillar också kartong nytt!!

• pugge

Medlem
    28 februari, 2006 vid 07:35

Nu finns info på Simmers hemsida!
    Väntar med spänning på ett test av detta segel.

http://www.simmersails.com/windsurfing/PRODUCTS/sails/tpformula.html

/Pugge

• tobhed

Medlem
    28 februari, 2006 vid 08:35

I-pod vitt då som sagt…
    Vad jag tycker är konstigt och som jag har tänkt på en del är att ganska många segelmärken visar upp sina segel med ritade skisser istället för bilder, vilket för mig verkar något märkligt?

• boman

Medlem
    28 februari, 2006 vid 11:31

Simmer har man väntat på och det ser ju läckert ut! (även fast det bara är skissat.)
    Hoppas priserna håller sig på en vettig nivå och inte skenar iväg;-)
    Vad är det för mast dom rekomenderar SC-TPF? är det en ny mast som kostar 8000:-!?
    SC-10 460 100% = 3600:- (kanon master i mina ögon) gör ju detta segel till en klar vinnare.

• dr-masse

Medlem
    28 februari, 2006 vid 12:53

Priser mellan fyraåetthalvt och åttatusen, ungefär… kan inte ge mer exakt än så tror jag…. inte Galne Gunnar, precis, men rättså konkurrenskraftigt tycker jag nog…

Själv hade jag hoppats på 460 på 7.6an, men det blev det ju verkligen inte alls det, nej. 520, hoppla! Men jag undrar om inte det är fel, känns ju lite märkligt med tanke på angiven mastlängd, ah… 🙂

• the_novice

Medlem
    28 februari, 2006 vid 13:08

Haha, ja det kan nog bli lite tufft att dra nedhalet på den…
    Bommen är ju rätt kort för ett 7.6 också, bara 193 cm, så det behövs nog en lång mast för att det skall bli rätt area 😉

Annars tycker jag att man har hör designargumenten förut, kortare bomlängd (a la NP), uppskuret akterlik (a la North)…

• boman

Medlem
    28 februari, 2006 vid 13:23

[QUOTE=Annars tycker jag att man har hör designargumenten förut, kortare bomlängd (a la NP), uppskuret akterlik (a la North)…

Det är det som kallas utveckling eeehhh
    Masse klart det är 460 på 7,6 skynda att beställa nu så du kan vara med att speeda när isen släpper

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nya Simmer race?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.