Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya tankar
-
Hej Ola _____
Problemet är väl att vi inte definierat begreppet flow. Jag läser noggrant vad du skriver om windsurfing och det är säkert så som du skriver men när det gäller skidor håller jag inte helt med.________
Det är nämligen så att en mycket duktig friåkare som kan flow ordentligt ofta har sina bindningar mycket löst ställda av säkerhetsskäl. Genom att blixtsnabbt kunna läsa backen i varje moment och genom att ha 119Gbyte mellan huvudet och fötterna (tekniken fixades till för nåt decenníum sen) så behöver inte flow åkaren använda så mycket kraft alls.
När det gäller det Slalom-flow som du beskriver s¨å finns det säkert 10000-tals åkare som kan detta. Alla skidlärare, alla som under några säsonger tävlat genom tiderna etc. Men min och några andras högst egna definition på flow går ett steg längre. Slalom-flow är så i våra ögon trist förutsägbart. Höger vänster, höger, vänster med olika variationer på temat. Man ser att det finns imaginära pinnar som åkaren följer hela tiden. Men ta istället bort dom pinnarna, låt backen och pucklarna var dom imaginära pinnarna som dyker upp (blixtsnabbt) och FRAMFÖRALLT åk OVÄNTAT och LEKFULLT. Höger, höger, höger, tex …. Man behvöver inga pucklar för det här det räcker med en högst normal röd backe och det som då kännetecknar en flowåkare är bla att han ofta trots obefintliga pucklar är i luften ofta.
Du ser garanterat skillnaden direkt på en slalom-floware och en total free-floware, det senare ser alltid lekfullt och oväntat ut men i flow.
_________ Jag är den sista som ska yttra mig om detta inom windsurfing kan bara konstatera att det inte är nåt man tränar eller tänker särskilt mycket på i den sporten. Det intressanta är att man kan vara en högst ordinär utförsåkare som plötsligt fokuserar på flow och sedan får ett jättelyft till nästa säsong. Men nån måste visa vägen. Det finns tex en instruktör i snowboard i Sälen som kan det här så det är inte bara skidor det gäller. _________________På nått sätt finns de ju de varierande vågorna där och om du spanar in Rush,s superenkla surfing i den tyska nybörjarvideon så finns den där hela tiden, flow,n sominte är speciellt vanlig idag.
Bosse -
Hmm. Jag ser framför mig vilken slags skidåkning du menar men tyvärr tilltalar den mig inte alls, möjligen i hög fart på en liten snowboard för skojs skull någon gång. Skidåkningen har blivit “större” (dvs snabbare och större svängar) de senaste åren och jag tycker det finns mycket flow att betrakta även där. Det är liksom bara det att skalan på den terräng man utnyttjar är 10-100 ggr så stor, liksom farten och även kraften. Man kan inte stå bredvid och kolla in flowen på samma sätt, men zoomar man ut lite finns den där i lika stor grad. “Modern” skidåkning (med eller utan flow) ställer visserligen större krav på backen, omgivningen och så vidare, men i min mening ger det också mer tillbaka.
När det gäller flow inom windsurfing håller jag dock med.
-
Ja det är säkert så att vad flow egentligen är, är till inte ringa del en rent personlig grej. Men en sak är klar man kan träna detta “något” som nybörjare och snabbt nå resultat. _____
En bra referens för flow är annars hur en viss Jimi H hanterar sin gittarr. Tekniken är redan fixad för länge sen, och det handlar till 100% att skapa musik just i nuet. Man behöver inte kunna ta en ton på en gittarr och man kan tom stänga av ljudet på tex videon lika sjuton ser då var och en något som faktiskt på sitt sätt kan betecknas som flow när han spelar. __ För man över detta tänkande på windsurfing så kommer en tanke direkt upp, träning, träning, träning och åter träning, …../Bosse
-
den [Robbie]sekvensen skulle jag vilja ha på min PC också – var finns den ?
-
Tveklöst(vad har kommit efter Electric Lady Land?)fast min egen långsamma väg mot flow på absoluta lägsta turist-nivån är att försöka segla så mycket som möjligt med en hand på bommen. Kan man segla med ena armen hängande avslappnat utmed sidan i halvvind slör och i lätt uppvind under lätta “turistbetingelser” och sköta balansen med resten av kroppen (och selen) så borde det vara en av många möjliga vägar mot bättre flow.
-
Jag böjer mig för vindsurfingkunskaperna hos Ola och puckelkunskaperna hos Bosse.De gånger jag haft flyt i puckel har det utan tvekan känts lätt och att trasha pucklarna i slutet av Röda Rappet (Åre) en varm Aprildag är inte bara enkelt utan också det säkraste sättet att klara sig helskinnad ner. Hög fart och rakt på bara.
Jag förmodar att min förmåga ack är så liten inom vindsurfingen för att kunna vara närheten av flow. Men nu har ni gett mig nåt att bita i och jag skall ta upp dessa teorier med Claus http://www.club-mistral.com så får vi se vad som kommer fram och jag skall tänka på möjligheten när jag övar. Vi återkommer men grabbar… Santana “Supernatural” låten People är bara så mycket flow. Ladda ner den genast. -
Väntar med spänning på Claus kommentarer.
Man ska ju dock i detta flow-sammanhang inte glömma bort två svenskar Anders Bringdal (tex videon Enjoy)och Christoffer Rappe (PWA videosarna 99, 2000 från Paros). Det är ju bara att se och försöka lära. Dom är ju liksom flow personifierat. Santana´s förmåga att fördröja dom toner han spelar på exakt rätt sätt, inte för lite och inte för länge är givetvis super-flow också/Bosse
-
Det sägs att gitarrhjälten BB King en gång “duellerade” med en annan gitarrist. Den andra började och rev av ett agressivt tekniskt bluessolo. BB King svarade med att lägga en lång skön ton på sin Lucille (hans gitarr hette Lucille alltså) men lyckades ändå få till bättre känsla en föregående.
Kanske en myt, men ändå intressant.
-
Nej Ola det är ingen myt. Det var precis därför jag rökte ett helt studielån för länge sen och köpte en sprillans Gibson ES 335 /Anonym (typ CSN) med taskig flow.
-
Kommer inte ihåg varifrån jag laddade ner den, men det borde finnas ett inlägg här på konfen som nämde sidan. filen är på 9Mb så det är kanske svårt att maila den……
-
“Was war was sagst du ? “
“Ja ja sagte ich flow alltså das gefuhl wann alles nur flows und mann spielt mit alle wälle und wie der puckelpister flows uber die wällen und machst alles was man kann mit jeder wälle” – hajarru väl sa jag
“Nein-flow haber wie gar nicht gehört uber” – sa han ClausDå försökte jag med chefinstruktören – min domptör på vågen – Andreas
“No sir we have never heard of flow what is that ? “
Jag såg ut över vattnet och såg då superracaren Gerard som seglat jorden runt på förmodligen samma sätt överallt – rakt ut och rakt hem, snabbt som satan men inga finesser, och så gjorde de alla och jag kunde inte riktigt förklara mer för Andreas.
Efter en session med en enorm massa vatten i lungorna och K668 från England åter visar sig från sin bästa sida med 540 och spock och… säger jag till Andreas – “Flow is close to what he does but with great rythm and playing more on more waves”
“Well sir he is very very good and you have to practice very very very much to get to his standard. But that is good because then you have to come back to me often.”
Jo jo sa jag och förstod i min litenhet att jag hade retarderat i min egen lilla vindsurfingvärld.Men glatt reste jag mig upp och betraktade mitt 20 cm stora blåmärke på vänsterarmen pekade på det och sa till Andreas….
-
Den kanske redan är nämd, men annars är Calle Nybergs
Down the line inte så dålig vad det gäller hela film sekvenser. Den kan beställas bl.a annat på hans hem sida eller köpas i surf affärerna.
Logga in för att svara.