Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya tankar
-
I mitt ivriga letande efter den optimala surfmusiken har jag nu snöat in på det här med flow. Jag är en stor troende på att rätt rytm i kroppen faktiskt hjälper en på vågen. Jag tror också att Bosse har rätt i att även en så sopig seglare kan få det lättare genom att leka och försöka hitta rytm och lära känna sitt segel och utrustning.När jag tänker efter har jag lite svårt att förstå det roliga i att bränna åt ena hållet. Göra “arselgippar”. Åka tillbaka etc etc. När det finns små gulliga vågor att göra något med eller en ny och annorlunda udde att runda.
Så nu när min träningsperiod inför en vår med flow börjat och chocken som kroppen intagit efter den ansträngda cykelturen i 25 m/s motvind har jag sysselsatt mig med att gå igenom skivsamlingen åter: För er som har en trevlig resa framför er eller bara vill ha det trevligt i bilen. Här kommer de
ojämförligt bästa albumnen någonsin med FLOW Music.Skaffa dem genast och testa om det stämmer ??? http://www.ginza.se har en suverän backlog lista som oftast är sanslöst billig.Stereo MC´s : Connected
Santana:Supernatural
Electric Boys : Funk o metal carpet ride
The KLF : The white room
Massive Attack : ProtectionSom bubblare ligger Prince/the sign med …power generation
och som Ola H så trevligt benämner det: en liten sliten ton från en vällustig gitarr kan slå även den ambitiöse gitarrhjälten
Gold Collection av Arcade med 28 Great blues balladsJust nu försöker jag med Led Zeppelin “Remasters” som är något så gudomligt bra album men har tyvär något för få låtar med flow för att platsa på listan.
Kan nån rimligen slå det här ?? Jag tror det ärligt talat inte.
-
Ja teabag faktum är att det finns facit på flow. Tränar man medel-slalom-turist-åkare nästan bara på flow (framförallt att läsa backen kontinueligt och inte köra emot utan med) under en säsong så genomgår dom en remarkabel förändring som dom aldrig skulle genomgått om man bara kört efter normal tex carve och bump-träning.
Alla ser direkt en sån en-säsongstränad åkare i en backe med massor av andra åkare trots att dom varken åker snabbast eller s.k. häftigast. Ytterst, ytterst, ytterst få läser backen och leker i flow. Det syns mycket lätt. Nästan inga. Fler förr.
Det finns också ett annat område där flow är en fullkomlig självklarhet nämligen dans (modell Cullberg).
Väntar på ett mail från en surfare som verkligen kan. Återkommer.Kanske handlar det för en klant som mig att först och främst segla helt balanserat med hand på bommen längre sträckor. Jag tror det. Just lekfullheten är nog också A&O.
Skulle själv just nu vilja bränna i chop till ”Bimbo med Lambretta” funkar bra i slash-pucklar så varför ockå inte i små vågor. För övrigt är din lista bra och flowen börjar nog där. (Jämför med dans)
Ha det / Bosse -
Tips:
Ventures
Låtarna Walk don’t run, pipeline och Secret Agent man är riktigt sköna. -
Att leka.Själva själen till lekfullhet är rytm – för mig.Min hjärna är för fokuserad på att hålla mig upprätt på brädan men när det stämt i en pist är det alltid med en sång på läpparna.Alltid.
Fått bra rytm i träningen just nu.Är inne i en period med tre till fyra gånger i veckan.Känns bra.Cyklar,spelar squash,simmar- känns ok liksom.Jag fick ett par bra tips av Andreas just för känslan i seglet:
1)När du startar – beach eller vatten – försök känna i en cirkelrörelse hur du kan få kraften att komma in och ur seglet bara genom att röra det i en cirkel.
2)Ute på vattnet – böj dig långt ner i knäna under bommen – känn vågorna,känn vinden i seglet och vad som händer.Ställ dig upp,Sjunk ner.När du är säker.Blunda och börja jobba med vågorna.Hoppa,lek,sväng.
När jag vid några tillfällen faktiskt lyckades hålla seglet helt rätt behövde jag heller inte använda någon kraft utan det kändes faktiskt viktlöst.
Dansa och lek är helt rätt.Typ tillvaron på en pinne.
Finns det fler träningstips därute ???
-
Jag håller med och det här med dans och flow är bara helt rätt.
Tänkte mer än jag (eller är jag bara ute och cyklar nu igen) på de två tävlingar vår nye trestegshoppare var med i.
När han tog europarekordet hade han samma flow som Edwards i sin ungdom.Gången innan var det inte alls samma flow utan mer kraft.Jag är helt övertygad om att detta kan tillämpas i vindsurfing också men frågan är hur det skall tränas ?
Hur tränar vi flow Bosse ??
-
Hej teabag
På den låga nivå som jag ligger på är jag helt säker på att det handlar först och främst om att segla i total balans, gärna i lite enkel chop. Det är ju det fina med flow man behöver inte vara elit på nåt sätt för att träna flow (i nån sport.)Kan man surfa grymt avslappnat med en hand på bommen långa sträckor på en bog så är man garanterat på rätt väg. Har testat det under några säsonger då och då och kommer att testa det fokuserat i år. Rätt skön känsla att segla med ena armen avslappnat utmed kroppen. Det funkar både på Formulan med stora segel och MTX.n med mindre segel. Fast visst inte särskilt långt för mig. Det här kan man träna tom i halvplaning.
Fundera på just detta.
Tusen tack för krocko …… man känner trycket och att segla just där …. så … huuh. Man bör nog inte misslyckas radikalt.
Upptäcker oxå att det finns ett liv utanför windsurfing (märkligt) och delvis stängt av gpsw just därför. Om det bara varit surfare som gått in no problem men det är förvånansvärt även många andra som går in som inte borde vara där. Du får nya adressen när det finns nåt nytt att visa.
Ha det/Bosse (Undrar om man bli ensam på CeBit??)
-
Jag trodde en mycket lång period i mitt vindsurfingliv att det optimala med hängselen och bra balans var att släppa med båda händerna.
Med glasfibermast och byig vind har det ideligen visat sig inte vara alltför smart.Man får sig långa flygfärder alternativt blir man sakta men säkert nerdragen i seglet.
Bra tips det där – en hand på bommen – det var nog det läraren försökte säga.
Men annars så rätt så balansen är viktigast. Nummer två kontroll ??
Balansövning – böj dig med huvudet under bommen.Stå kvar.Låt vinden sköta allt och blunda…
Kroko levereras imorgon Måndag
Måndag – måne- lunarstorm -gps.Lustigt va ??
Logga in för att svara.