-
Nya versus gamla brädmodeller
Jag tänkte byta lite utrustning nu under hösten. I den bästa av världar skall en Xantos 290 bli två brädor. Jag tänkte då en formula/widestyle för tidig planing med segel större än 8,5. Vad gälller denna “brädklassen” där man främst vill åt tidig planing känns det som om utvecklingen varit påtaglig och att nyare modeller verkligen ger en prestanda höjning. Lite mer osäker är jag dock påpå den mindre brädan i mitt framtida “stall”. Här känns det som om utvecklingen för freeride brädor stått mera stilla. Jag tänker då tex på Axxis-serien där det väl inte skett så stora förändringar, Flowbrädorna, Bic Saxo och det finns säkert flera exempel om man är mer insatt än vad jag är. Så med en begränsad budget så känns det som om “tidigplaningprylarna” bör få mer av plånboken eftersom det ger mer på vatttnet. Men så läser man Boardstestet om brädor i storleksklassen 95-105 eller liknade där de menar att utvecklingen tagit fart i denna “klassen”. Så nu är jag förvirrad. Tror ni att man måste köpa 2001 el. 2002 för att få en riktigt bra mindre bräda också?
Logga in för att svara.