Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjar frågor!

• Nybörjar frågor!

Publicerad av humeenils på 18 april, 2010 vid 22:04

Hejsan! Jag har funderat på att börja med kitesurfing, för de ser riktigt spännande ut och jag älskar extrem sporter! Jag är 195cm lång och väger ca.87kg!

Jag undrar vad ni tycker jag ska köpa för grejor? Jag funderar på detta paketet: http://www.blocket.se/malmo/Kite_paket_13_5_26817626.htm?ca=23_10&w=1 vet inte vad ni tycker om de?
    Fast utan våtdräkten för den blir för liten…
    Men tycker ni de verkar vara ett vettigt paket för mig?

Är där andra saker man ska tänka på?

Tacksam för alla svar!
    Inte helt säker på att jag postat rätt! men rätta mig då!

Mvh Hampus

humeenils svarade 14 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • andersr

Medlem
    18 april, 2010 vid 22:16

Hej Hampus

Om jag vore i din sitts sa skulle jag forst ga en kitekurs. Forst och framst kommer du da att kanna om kitesurfing ar ratt for dig. Sen kommer din instruktor kunna tala om vilken kite som passar dig.

Men jo det gar att lara sig pa den kiten du har i lanken.

Mvh Anders

• skotten

Medlem
    18 april, 2010 vid 22:54

Hi there Hampus!

I know its really tempting to buy that package, but I would totally avoid it!, its not a great kite for a beginner and you really need to buy a wetsuit and harness that fits you to get the best out of them, we are all different shapes!.

It is never a problem to find good deals on gear in here, so just avoid blocket completely, and once you have taken your course, you will know exactly what size you need and what things you want to avoid! (saftey is a huge issue for us!)

We have courses starting in May around malmö and can transport you to the spot where the lesson will be held, follow us on FB until you can book a course with us!.

Finally, in Habo Ljung, on the 1st May we have the KITEJAM!, come along and hang out with us, take a look at the gear and try flying a trainer kite for free!

Welcome to the family : )

• gadget

Medlem
    19 april, 2010 vid 03:46
    AndersR;607298 wrote:
    Hej Hampus

Om jag vore i din sitts sa skulle jag forst ga en kitekurs. Forst och framst kommer du da att kanna om kitesurfing ar ratt for dig. Sen kommer din instruktor kunna tala om vilken kite som passar dig.

Men jo det gar att lara sig pa den kiten du har i lanken.

Mvh Anders

+1 för det

• axx

Medlem
    19 april, 2010 vid 09:06

Hallå Hampus,
    Du är välkommen på en gratis introdoktionskurs till kitesurfing på wallensport.
    Kursen hålls i Göteborg i vår lagershop. Nästa tillfälle är ikväll.
    Plats bokas på http://www.wallensport.se

Du kommer få veta mer om säkerhet, väder, olika typer av drakar mm

Vh
    Axel

• farbrorfraz

Medlem
    19 april, 2010 vid 09:46

Hampus, Skotten har helt rätt, prylarna måste passa dig och det är bättre att börja med en kurs och sen se vad som är aktuellt för dig. Prylar finns det gott om på beg-marknaden här på steffo, speciellt i vårtider när folk rensar ut förråden och byter upp sig. Oftast kan den som håller i kursen erbjuda rabatter på nya prylar om det är intressant.

Är du dessutom i skåneområdet är KiteJam som skotten nämner ett grymt tillfälle att få en inblick i sporten, träffa nya kite-kompisar, snacka med skolor och klämma på utrustning, samt kika på alla kiteare om vindarna är med oss.

Men som sagt, köp inte grisen i säcken, se till att du först själv får en inblick i vad du behöver och förstår hur prylarna fungerar. då kan du ju dessutom testa en ev drake, innan du köper, nåt som är omöjligt om du inte gått kurs.

Ses på kitejam!

• snygging

Medlem
    19 april, 2010 vid 13:49

Frågan är vilket år kiten är ifrån 2004/2005 har hänt en heel del som gagnar nybörjare sen dess och brädan ser inte ut att vara den mest lättkörda med den outlinen och bredden. Han nämner år på våtdräkt och sele som han går ner liiite på i pris, se nypris:
    sele:
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/index.php?cPath=21_22&osCsid=f3472301b9d6930c3e4acd2eb424c192

våtdräkt
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/index.php?cPath=21_22&osCsid=f3472301b9d6930c3e4acd2eb424c192

Nämner inte säljaren årsmodell så brukar det vara något han döljer.

• humeenils

Medlem
    19 april, 2010 vid 17:24
  • jakobb

Medlem
    19 april, 2010 vid 17:32

antagligen inte den bästa nybörjardraken det heller… gör som gubbarna säger och ta en kurs 🙂

• humeenils

Medlem
    19 april, 2010 vid 18:04

Det ska jag göra! vilka är bra? i skåne området?

• antonhau

Medlem
    19 april, 2010 vid 18:20

Kan varmt rekommendera Kite.se

Gick kurs hos dem i sen Höst när alla klena surfare låg hemma och gnällde över att det var kallt i vattnet 🙂

• jakobb

Medlem
    19 april, 2010 vid 19:12
    humeenils;607395 wrote:
    Det ska jag göra! vilka är bra? i skåne området?

tjaaa om du vill ha ett objektivt svar blir det nog bäst om du surfar runt på le internet och kollar lite vad de olika skolorna har att erbjuda

• humeenils

Medlem
    19 april, 2010 vid 19:18

Vilken storlek tycker ni kiten ska vara för att den ska vara bra till en nybörjare? 🙂
    Kollar bara runt lite vad de kan kosta allt med kurs och utrustning osv.

• kika

Medlem
    19 april, 2010 vid 19:39

Hej Hampus!

Det beror mycket på kite märke. Jag har en Cabarete Beast 12m från 2007. I helgen kitade alla mina kompisar med 9 och 10 men jag hade inte tillräckligt mycket power(som jag ville ha). Jag väger 65 k och är 1,77m lång så det skulle ha fungerat. Jag testade sen en Vari 12m (som jag personligen gillar väldigt mycket) och jag var overpowered. Jag var i Cumbuco under vintern och medan alla kitade med 7 och 9, tog jag bort förlängningslinorna från min 12 och jag kunde kita nästan utan problem. När jag började kita så köpte jag en kite som var super avancerade och det tog en lång tid för mig att tycka att det var värt att fortsätta.. Jag sålde till och med allt men sen gav en chans till 🙂

Istället för att köpa något nu, gå en kurs och sen testa flera olika innan du bestämde dig för ett märke och storlekarna. Fråga på stranden och testa, testa, testa och bestäm dig för en nybörjarvänlig kite som t. ex Vari, Naish Cult eller Ozon.

Lycka till och ses på stranden.

• skotten

Medlem
    19 april, 2010 vid 21:24

hehe yeah stay away from cabrinha :P… (kidding)

• kitemaster

Medlem
    19 april, 2010 vid 22:35

Det är som folk säger här, det finns sjukt mycket att välja på och vissa modeller är bättre lämpade för nybörjare, andra för mer erfarna åkare, men här följer några generella råd.

På större kitespots i världen är 9a den vanligaste storleken, men i Sverige är 12 överlag vanligast. Sedan ger olika tolvor olika mycket bottendrag, som Kika säger. Är du två meter och väger 90kg kanske en 14 skulle vara bättre som första kite.

Vi går igenom allt du behöver veta om utrustning när du går kursen, såväl vad man ska tänka på när man köper nytt, som begagnat. Du får också tips om vilka spots i Skåne som passar i vilka vindriktningar (du har några av de bästa precis runt hörnet om du bor i Lödde). Bokar du nu i april har du dessutom 10% rabatt på kurspriset. Naturligtvis är du försäkrad och får kvitto och certifikat efter kursen hos oss. Jämför oss gärna med konkurrenterna!

Good winds!

http://www.kite.se

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjar frågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.