Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar hjälp, utrustning??

• safesurfer

Medlem
    24 januari, 2003 vid 11:49

Mistral exposion är en bra bräda tycker jag. Kolla på RIP filmen med robby naish så ser ni att den går som ett spjut också. Jag körde med en shark 291 125liter när jag började segla shortboard 94, men då kunde jag segla lite och var rätt lätt under 70kg. Mistralen tror jag går som ett spjut med segel 6-7.5m2, säkert lika bra som en E-Ray. Fördelen med de nya brädorna är att de kan ta större segel och tror även att de är lättare att lära sig så på, gippa och sådant. Jag köpte mig en 8.3 rigg och en 50cm race fena till sharken som nog liknar explosion brädan, men det fungerade inte så bra seglet och fenan kändes för stora för brädan som bara är 60cm bred. Personligen skulle jag hellre segla en explosionXR 288 än en bic techno 280 från 2003, även om techno är bättre för nybörjare.

• superken

Medlem
    24 januari, 2003 vid 12:10

Jaha boys..de här då?? är det nåt att fara runt på eller blir jag helt blåst?

“1St BIC: 265*60 103L & 1 St : AHD slalom bräda ca:270*60 120L = ganska smal akter. Segel i stl.4,5 5,0 5,3 5,7 6,2 typ mylar med ruta. en del hela o fina andra tejpade men fungerar, 2 st monofilm 6,1 sailworks +7,4 np supersonic tejpade men fungerar.2st bommar en 465 mast delbar + 5st fenor mastfot förlängare.” Pris runt 3000:-

Jaha?? verkar vara mycket för pengarna som jag ser det men som sagt vad säger ni?? Ja e fortfarande 195cm & 85 kg…. Ska jag fjutta eld på stålarna istället?? (F*n man känner sig som en idiot)

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2003 vid 12:24

va får du allt det för 3000kr ??

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2003 vid 13:56

Lite tyckande om bitar;
    De första fem seglen är grovsopor, oavsett om de är kartongnya.
    Det två nyare kan nog vara ok, även om de ligger
    så pass nära varandra i storlek att man skulle kunna klara
    sig lika bra på ett av dom. Det har hänt mycket på segelfronten.
    Segel efter ca 97-98 har en helt annat system i skärningen som
    gör att de kan flexa och släppa ut vindbyar.
    De går även att trimma till mycket större vindregister än äldre segel.

Erbjudanden där man får ett ton prylar för vad ETT nytt segel
    kostar på tokrean är ganska lätta ryckas med av.
    -“TITTA vad mycke grejer jag får nästan gratis!”

Fråga dig i stället om du behöver 7 segel och 2 bommar?

Jag tycker:
    Köp en bräda på minst 130L, typ Bic techno Elarge el. likn.
    Köp ett segel på 7-8m2, det ger fler timmar på vattnet och
    även om det brallar i lite så borde du med rätt trim på segel
    och 85 kg muskler kunna hålla emot en bra bit över 10m/s.
    Alternativ skulle du kunna komplettera med ett mindre på
    runt 6m2. Till detta en mast med RÄTT styvhet(annars får
    inte seglet sin rätta form och funkar dåligt.) och en bom.
    Se till att mast och bom passar om du vill köpa ett mindre
    segel senare.

Ny eller beg är valfritt, Helst typ något år gamla grejor,
    fullt modernt men rejält mycket billigare.
    Köp under inga förhållanden en bräda, mast
    eller segel äldre än 1997-98. Äldre brädorna är smala och
    ranka, äldre segel hårda och oförlåtande. (Visst, det finns
    förvisso ett och annat undantag.)

Men visst kan man lära sig funboard i Vänern på grejer från -92,
    skillnaden att man planar första helgen på moderna grejer.
    Med 92-utrustningen får man vara glad om man gör det första
    säsongen.

Argument som att -“Jag har minsann den och den videon med
    Robby Naish och han loopar och håller på med precis den här
    utrustningen, så den måste vara bra.” är i och för sig sanna i sak,
    men helt irrelevanta.

Vad GUD kan göra på Hookipa i 16m/s klockren sideshore med tremeters
    vågor av ren kristall skiljer sig från vad du kan i 8m/s plattvatten på
    Vänern. Så även kraven på utrustningen.
    Robby skulle kunna loopa på Hookipa med en packline och skridskosegel.

/Spökdjur

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2003 vid 14:47

Kan du ha is i magen ytterligare 1-2 månader, så kommer utbudet på beg.marknaden här på Konfen vara bättre.

Satsa gärna på prylar från -99 och framåt. Det hände en hel del både på segel- och brädfronten 99-00.
    Widestyle-brädorna kom -99 i form av Bic Techno m.fl.
    Ett beg Freeride-segel, utan cambers, från 99-01 i storlek 6-7 kvm borde du kunna hitta till hyfsat pris. Liksom en beg alu.bom och en passande mast med 30-40% kol.

• superken

Medlem
    24 januari, 2003 vid 15:14

Grejen är att jag inte tänkte satsa så mycket pengar i början, man vet ju att man har en tendens att snabbt växa ur prylarna man köper, och då är det inte så kul att ligga ute med 8-9 000 & vara pank på fickan…. Nu vill jag ha ett sjysst billigt paket att komma igång på….. kan man hålla sig runt 3-4 000 är det ju super

• hood

Medlem
    24 januari, 2003 vid 16:15

var bor du? cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2003 vid 17:06

Hmm… problemet är att gammelgrejerna för
    3000:- växer du nog inte ur på ett par tre säsonger.
    Ekonomiskt och bra, men trist att inte få plana i år.
    Nya dyrgrejer utvecklas du däremot så snabbt på att en
    170L bräda kan börja känna lite klumpig redan i juli.
    Fast då har du iofs fått ej sjuhevetes massa planing…
    /spödjur

• safesurfer

Medlem
    24 januari, 2003 vid 17:09

Jag köpte en nybörjar bräda i veckan. Jag köpte ett riktigt as till bräda en bic techno 293(02:a)206l. Anledninge till att det blev denna brädan var att jag vill att de som ska lära sig segla ska kunna få känna på planing så snabbt och enkelt som möjligt. Då får man en känsla av hur kul man kan ha. Det är kul att ha en nybörjarbräda som man kan låta släkt och vänner prova, sen kan man ju lära flickvännen segla. Har man då köpt en 120literbräda så kommer många att bara prova en gång och bestämma sig för att det inte var så kul att windsurfa. Den brädan var inte så farligt dyr 5000Kr. Lite jobbigt att ta en 293l 80bred bräda på spårvagnen, men det gick.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2003 vid 23:16

det är rätt – köp stora grejor. Det där snacket om att “du kommer att lessna på en 160 liters bräda ganska fort” osv är ju bara bullshit. Har man en stor bräda samt segel på uppåt9-10 kvm så får man mycket tid på vattnet. Med en 130 liters bräda så är det ingen mening att sticka ut när det blåser 4-5 m/sek. Den är ju bra när det blåser i litet men hur ofta hände det förra sommaren…
    Se på hur många ägare till riktigt små brädor som nästan aldrig seglade förra året – utan i stället skriver abstinens-oratorier på Steffo.nu

• superken

Medlem
    25 januari, 2003 vid 04:19

Jovistt men 5 lakan bara för en bräda är en hel del stålar känns det som….. Som sagt jag föll ju för surfningen på en gammal pråm så att hoppa i & börja plana det första jag gör kan jag vänta ett tag på… Vill minnas att den var Norsk byggd…. fenor av trä & ungarna hade använt den som badbåt!!! hehehe (på tal om vaddå?? ja har ju jobbat hela natten)

• sumpen

Medlem
    26 januari, 2003 vid 14:00

Tjipp… Hur mycket kulor snackar man om för ett bra rookiepaket? Är sugen på att köpa men man blir ju livrädd när man läser era inlägg… Liter hit & dit , man vill ju köpa nått kul samtidigt som “vettigt för en rookie” Tacksam för tipps jag är runt 186cm & väger ynka 87kg

• safesurfer

Medlem
    26 januari, 2003 vid 15:38

Har man seglat lite grann så att man kan segla fram och tillbaks samt slå tycker jag du ska köpa en freeride bräda på 130-150liter. Med en sådan bräda så kommer du att flyta men sakna stabilitet vilket gör att du behöver använda seglet för att hålla balansen. Har du inte seglat förut så går det att lära sig segla med dessa brädor men det kommer att ta onödigt lång tid. Därför är min rekommendation att du köper en lite större bräda 160-200liter de modernare brädorna i denna storleksklass har tillräckligt goda planings egenskaper för att vara roliga och ha lång livslängd. Exempel på brädor i den senare storleksklassen är Starboard GO(11 000kr), Fanatic Viper(7000kr), BIC techno 293(5000kr) , Mistral Vision och RRD Easy Rider(6000kr). Vilken som är den bästa brädan att köpa av dessa är väl lite av en smaksak och kostnads sak. Vore kul att höra vilken av dessa ni andra tycker är bäst. Priserna är nypriser så det borde gå att hitta billigare brädor som är bra. Omkring 10 000kr kan man kanske få en komplett utrustning för om man handlar lite bättre saker men begagnat.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2003 vid 15:56

Kolla: http://www.surfersparadise.nu/ De säljer ut sina beg BlueVelvet, 173-203liter, för 3900kr (uthyrnings-/skolbrädor/Freeride som är utmärkta att lära sig på och som senare funkar för lättvindsdagar).

Kolla: http://www.uniquestore.nu/surfunique.htm
    De säljer numera GUN:s prylar ( http://www.gunsails.de/gun/en/ )

Där kan du få en NY GUN-mast (35% kol) för 1000kr.
    + GUN Freeride bom: 1000 kr
    + GUN Freeride-segel (Flash): 2500 kr
    SUMMA: 8500 kr.

Då får du betänka att mast, bom och segel kan du använda långt efter nybörjarstadiet.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2003 vid 17:39

varför brädsegla när man kan windsurfa? dvs. köp inte för stor bräda, då är man tillbaks till början av 80-talet och då var det många som tröttnade på bräsegling eller?
    110 – 130 l är lagom, det tar lite längre tid att lära sig på , men det är det värt.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar hjälp, utrustning??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.