Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar hjälp, utrustning??

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2003 vid 20:52

Jag lärde mig på 125L och 58 i bredd. ett 6,5m och ett 5,0m segel. Körde med 5,0 nästan hela sommaren, även om det blåste 2m/s. Balansen är nu riktigt bra och på slutet av sommaren gick jag över på 6,5. Efter 3-4 provdagar kom jag upp och iväg, visst tar det längre tid men med lite jävlar anamma går det bra.

/M

• styret

Medlem
    27 januari, 2003 vid 21:22

Känns tyvär lite som snack för galleriet det här med att man måste köpa prylar för flera tusenlappar för att lära sej segla på.

Har man inte jobb och bara vill segla för det är kul att lära sej behöver man inte köpa dom grejerna många snackar om.

Jag öpte till min första sässong en gammal Surfpartner UFO, gammal svensk bräda från tidigt/mitten 80-tal, på jag vet inte hur många liter men liten är den itne och väger säkert 25 kilo eller nånting.
    Till den fick jag till en gammal mast, mastfot, knytbom (det enda jag ahde velat ha lite nyare) och en sunkig våtdräkt men som jag fortfarande använder som sommardräkt.

pris 600:-

Man blev uttittad med konstiga blickar när man var tvungen att bära grejerna för sej ner till vattnet men det var ordentligt bra att lära på. Storebror försöker lära sej på easyridern nu och lillebrorsan på en gammal Hi-fly (hagas klubb-bräda) och det går bättre för lillen som har det gamla åbäket.

n får inte samma planing som man får på dom nya, helt klart inte men som försking brydde iallafall inte jag mej så mycket om det.
    Även fast jag faktiskt lyckats jaga upp den gamla rundbottnade centerbordsbrädan i planing (utan centerbord dock.
    Tyvär har jag inte mina gamla grejer kvar men jag lovar att du kommer kunna få ordentligt kul med dom grejerna med.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2003 vid 10:50

tja jag her aldrig haft äran att få stå på en mordärn bräda en ajg lärde mig på en dufor ving som vi lånat av en kompis sedan hade grannen storstädning och hittade då en mossväxt gammal bräda och segel till de4n som jaf fick den var jättesmal och hade presis så mycket flytkraft att det gick att så på den när man drog upp seglet men jag lyckades ändån köra med den och det dröjde inte länge innan jag började plana (det krävdes 6 m/s)

Det jag vill säga är att man kan ha kul med en gammal bräda för i den jag hade var det fortfarande dakron segel men gud vad jag hade kul när det började blåsa och brädan bara studsade på vågorna. även om en morden bräda kanske är ännu roligare så funkar gamla prylar. jag har inte lagt ut en spän på vindsurfing men har ändån haft ofantligt kul och det e det som räknas
    cool.gif grin.gif
    Henrik

• canoya

Medlem
    28 januari, 2003 vid 11:23

Jag tror på iden att som total nybörjare starta med något som inte kostar många hundralappar. 80-tals “allroundfunboard” från 3,30 och uppåt med volym på 150 liter och mer funkar tillräckligt för den som vill ha en budgetstart. Innan widestyle kom tyckte jag att det var kul att ha en gammal raceboard som lättvindskomplement till min 120 liters 280×58 cm slalombräda. Jag försökte få min fru att lära sig windsurfa med en smal och vinglig bräda vilket fick till följd att hon blir på dåligt humör så fort man föreslår att hon ska testa igen.

Det underlättar också ordentligt att ha ett centerbord för nybörjaren som ska kryssa i lätt vind. Genom att träna i icke planingsvind får man bra koll på balans och hur brädan svarar på riggens rörelser. Även på segelsidan är ett gammalt segel vettig för nybörjaren, när man lär sig segla dit men vill, slå och gippa har man inte mycket nytta av monofilm eller ens en massa genomgående lattor. (någon latta i toppen är nog förstås bra, man kanske ska undvika de allra äldsta trekantiga seglen med 3 meters bom på 6 kvm)

Allt detta gäller naturligtvis under förutsättning att man kommer över grejerna nästan gratis.

Sen kan det ju inte vara farligt att tröttna snabbt på grejer man knappt betalat nåt för, bara att lägga undan och skaffa nytt när man tröttnar och det har inte kostat mer än att köpa smågrejer direkt som man inte kommer igång med.

Börja inte med för liten bräda!

• sumpen

Medlem
    28 januari, 2003 vid 13:38

Tjena… jag har fått nys om en Starboard Carve 123 från 2001 på 120 l !! Är det både en för dyr och för svår bräda för en rookie tycker ni! Och vad ska man köpa för bom och mast mm T.ex man behöver väl mastfot och lite annat!!??
    PS: Han vill ha 6500:_ vettigt eller???

• endy

Medlem
    28 januari, 2003 vid 13:47

Det tyckte jag lät lite dyrt, 2001 brädor i den pris klassen bör väl ligga runt en 5000-5500 beroende på skick och utgångsbräda…

Edit: Vet du om det är wood eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 januari, 2003 vid 16:50

Jag kan gå med på att en bräda på upp till 80-85 cm bredd innebär tidigare planing, och mycket tid på vattnet, vilket är centralt för allla nybörjare. Men att köpa en bräda på 170-200L måste vara att jaga mygg med kanon…stort, klumpigt och overkill med så små segel som en nybörjare förväntas använda…
    Mitt tips: köp absolut inte större än 150 L, därunder hittar man en hög med olika brädor som ligger runt 80 cm bredd och som kommer att ge mycket planing även för en nybörjare utan att vara stoooor och otymplig som en 200L-bräda!

Lycka till! smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2003 vid 13:36

Jag tycker att du skall kolla de paket(komplett rigg och bräda) som finns hos bl a surfersparadise med splirrans ny nybörjarbräda för under 10000:- Även om det är dyrt så tycker jag att det är ett bättre alternativ. Högre andrahandsvärde, modernare shape.

Har jag fel?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2003 vid 16:33

10 000:-Svk är alldeles för dyrt. Local spirit= SKIT

• maca

Medlem
    30 januari, 2003 vid 16:16

Mitt självklara tips om du inte vill lägga ner någon större förmögenhet på utrustning är att försöka få tag på en BIC Astrorock. Det är iofs en något äldre design, men jag måste säga att den står sig bra än idag som nybörjarbräda. Det är är en perfekt bräda om man lärt sig grunderna, dvs ungefär hamnar där man tänkt sig, och vill utvecklas.

Brädan är på 125 liters volym, ganska bred men framförallt otroligt lättseglad. Plana, gippa och slå är busenkelt. Min flickvän provade vindsurfa för första gången någonsin i somras på just en Astrorock och lärde sig redan första dagen att slå t ex.

En Astrorock får du för en spottstyver, kolla dock att greppet är OK så slipper du bli halka omkring, mycket irriterande smile.gif

Vad gäller segel är mitt tips att satsa på något nyare modell, trots att brädan är konstruerad för de äldre seglen så fungerar den ändå OK med de nya. Du skulle formodlingen inte känna någon skillnad som nybörjare iallafall. De gamla seglen är bara onödigt tunga och svårhanterliga.

OBS, stora gamla cambersegel bör undvikas!

Hoppas jag varit till någon som helst hjälp
    /André

• jat

Medlem
    30 januari, 2003 vid 17:12

Mkt bra inlägg av André.
    Sammanträffande också då jag tänkt nämna samma bräda.
    En Astro Rock är en klassiker från sin tid. Fantastisk bräda som står sig, definitivt som nýbörjar bräda. Vill man leva en säsong för att lära sig surfa och bestämma sig om det är något att ha så skall man inte lägga mkt pengar.
    Jag sålde min gamla Astro Rock som stått i garaget för två år sedan. Inklusive två segel från 1997, plus delbar mast och en bom för totalt 500 SEK. Hade jag sålt det paketet nu hade det ju knappt varit värt någonting.
    Kanske fick jag för lite, kanske jag gjorde en kompis glad.
    Som sagt, du får en Astro Rock för en spottstyver.
    Köper du ngt sånt har du ju 1 till och med kanske 2 säsonger på att bestämma dig för om vindsurfing vekligen är så suveränt som det är.
    Efter 2 år, kan man göra som oss andra. Byt in Porschen mot en Volvo 940 och köp surfutrustning för mellanskillnaden. cool.gif
    Det är lätt att bli prylgalen istället för att satsa på glädjen i vindsurfing.
    //Jonas

• superken

Medlem
    30 januari, 2003 vid 18:48

Hepp!
    Låter ju kanon, nu börjar vi snacka grejer… i min prisklass, det är just det här jag är ute efter.

Finns det kanske nån här ute som har en BIC Astrorock stående komplett med “rubbet” till & vill bli av med den för en billig penning?? Gärna i Sthlm området men vafan man har ju SAAB (inte som Porche men…) så man e ju mobil…
    Mejla isåfall
    superken@bostream.nu

cool.gifMange

• jat

Medlem
    30 januari, 2003 vid 20:55

Jag har din adress så det går ju alltid kolla runt. Jag kan också fråga polaren om han tröttnat på brädan, för som sagt han har haft den i två år och han var nybörjare då. Jag lovar inget, men fråga går ju alltid. Jag återkommer om svaret är positivt.
    Remember, att detta är i göteborg.

Det är flera personer som gjort många bra inlägg i denna tråd. För att summera:
    – Vänta några veckor till omsättning och säsong kickar igång och sätt in en köpes annons här på konfen.
    – Satsa ej på för stor bräda och kanske en lite äldre “funboard”. Att jag prisade Astro Rock är just för den är en personlig favorit bland “the older”. Det finns en del brädor som liknar den i samma tidsålder.
    – Jag tror att det var André eller styret som nämnde att du skall satsa på lite nyare rigg. Det finns inget tråkigare än att inte orkar dra riggen. Så en delbar mast, nyare aluminium bom och monofilm segel är bra.

Du nämnde själv siffran 3000 SEK. I så fall hade jag valt 2500 SEK till mast, bom, segel, mastfot, och förlängare. Sedan max 500 till brädan. Varför? Jo, riggen kan du behålla, men du kommer vilja utvecklas via brädan.

Gör en sökning på Astro rock här på konfen så kommer du hitta massa trådar som talar om just den brädan samt liknande brädor. Där kan du hitta lite tycke och annat. Alla tycker ju om atttycka allmänt om äldre brädor så du kommer finna en del info.

Asch, jag kan inte sluta prata om Astro Rock. Jag lärde mig själv surfa på den. Ta och bli pryl galen och märkes galen först när du lärt dig surfa.
    Det tar ett tag att lära sig ordentligt, men när man passerar gränsen så är det en passions sport mer än en vanlig utövande sport.

För 1 år sedan var jag på Hawaii/Oahu och surfade ett tag. Där träffade jag en äldre herre som körde på just en astro rock. Och han “rockade” den gubben. Imponerande att se en herre på runt 65 köra med sån rutin och köra skiten ur alla småttingarna på sina moderna brädor. Han var nog allmänt känd i viken för alla hejade och hade sig för honom.

Slut i rutan
    ////Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    30 januari, 2003 vid 23:02

Kan inte göra annat än att hålla med föregående talare. Astrorocken är sett till pris och funktion ett klockrent alternativ. Har två polare som båda kört astrorock från scratch och i dag är ganska duktiga. Tyvärr har ingen av dem kvar nån bräda.

• superken

Medlem
    31 januari, 2003 vid 05:59

Kanon…
    Perfekt om du kan kolla med din polare & isåfall höra av dig…

Mange

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar hjälp, utrustning??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.